Formule 1

Pirelli's Mario Isola trots op 18-inch banden: "Het is een totaal nieuwe band"

Uitgegeven door Bart • 20 januari 2022 13:39

Pirelli hield vorig jaar in samenwerking met negen van de tien Formule 1-teams in totaal 28 testdagen met de nieuwe 18-inch band. Alleen Williams koos ervoor om geen omgebouwde auto beschikbaar te stellen. De auto's moesten aangepast worden voor de testdagen, omdat de banden een stuk groter zijn dan de 13-inch banden waar de afgelopen jaren mee gereden werd.

Sergio Perez

De nieuwe band moet het volgen van een andere auto beter maken en daarnaast voor meer inhaalacties zorgen. Pirelli-directeur Mario Isola legt op de website van de F1 uit waarom hij zo tevreden is met het nieuwe product. "We hadden al een enorm druk seizoen met 22 races, maar daarnaast hebben we ook de 18-inch band ontwikkeld. Dat is een grote prestatie."

"Het is een totaal nieuwe band geworden", vervolgt Isola. "De band is op een andere manier ontwikkeld en we hebben andere doelen gesteld. De coureurs willen minder oververhitting en minder slijtage, zodat ze meer kunnen pushen op de banden. Ze willen op de baan het gevecht aan kunnen gaan. Samen met de FIA en de FOM hebben we besloten dat we die kant op willen. We hebben een nieuwe constructie en een nieuw profiel ontworpen. Het is een nieuw product, maar ook belangrijk voor andere takken binnen ons bedrijf."

De meeste testdagen werden door één auto gedaan en daarom was de post-season test in Abu Dhabi van groot belang voor Pirelli. "We hebben de banden getest en veel simulaties gedaan, maar je moet de band op het circuit testen. En in Abu Dhabi konden we ze voor het eerst testen met verkeer. Dat kun je niet simuleren of testen met één of twee auto's. Door de aangepaste 2021-auto is het nog steeds lastig om een voorspelling te maken en daarvoor moeten we de start van 2022 afwachten."

Op basis van recente simulaties verwacht Isola dat de auto's dit jaar niet veel langzamer worden zoals eerst voorspeld. "In het begin spraken we van een verlies van 3 seconden per ronde, maar dat ligt nu al tussen de 0,5 en 1 seconde. Als het seizoen vordert, zullen de coureurs waarschijnlijk op dezelfde snelheid als in 2021 uitkomen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS