Formule 1

Hoe Mercedes tot het DAS-systeem kwam: "Hij legde het neer bij getalenteerde ontwerpers en tussen hen borrelde..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 juni 2020 08:10 • Print artikel

Deze wintertest kwam Mercedes met het DAS-systeem, wat de ogen deed fronsen in de F1-paddock. DAS staat voor Dual Axis Steering. Dit jaar mag er nog gebruik van worden gemaakt, maar in 2021 wordt het systeem verboden. Ferrari en Red Bull voelden zich ongemakkelijk bij het systeem en zijn al volop bezig met de ontwikkeling van hun eigen systeem. In een nieuwe video legt technisch directeur James Allison van de Zilverenpijlen uit dat de FIA met een aantal voorstellen voor modificatie kwam, waarvan het toezichthoudend orgaan niet had verwacht dat ze die bij het F1-team konden oplossen.

Mercedes F1 DAS stuurssyteem

“Houd mijn biertje even vast”, zei hoofdontwerper John Owen volgens Allison en geeft ook toe dat het niet simpel was. “Het was inderdaad behoorlijk lastig en we wilden het al in 2019 introduceren. We pakten de ideeën van de FIA erbij, toonden ze aan hen, legden uit waarom wij dachten dat het legaal was. En ze gingen schoorvoetend akkoord met de conclusie dat het Dual Axis Steering-systeem eigenlijk toch wel legaal is. Maar de manier waarop wij het deden, vonden ze niet leuk, omdat we tweede as kregen als hefboom op het stuur, in plaats van dat het hele wiel bewoog.”

“Dus zeiden ze ‘nee’, je moet het hele wiel in en uit bewegen’, en ik denk dat ze hoopten dat dat te lastig zou zijn. Daarna gingen ze weg en bezorgden we hen nog meer problemen. We hebben een inventieve hoofdontwerper, John Owen, en hij wierp een kortstondige blik op deze uitdaging. Hij heeft er echt een goed gevoel voor of iets ‘kan’ of ‘niet kan’ en dat is een heel behulpzame karaktereigenschap, omdat het ons in staat stelt om behoorlijk dapper geld te besteden. Ook wanneer de uitkomst bij de meeste mensen van tevoren behoorlijk onzeker is.”

“John heeft een goed gevoel of hij de diepte in kan duiken en vervolgens weer naar boven te komen. John nam de uitdaging op zich, reken er maar op dat hij het kan. Hij legde het neer bij een erg getalenteerde groep ontwerpers en tussen hen borrelde er iets op waardoor het op twee of drie manieren gedaan kon worden. We namen de meest logische van de drie en ongeveer een jaar daarna kwam als resultaat het DAS-systeem, dat je aan het begin van dit seizoen zag.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS