FIA onthult WRC27-concept dat rallysport vanaf 2027 betaalbaarder, flexibeler en aantrekkelijker moet maken
Uitgegeven door Peter Vader • 19 december 2025 13:40
De FIA heeft het eerste visuele concept van de WRC27 Rally1-auto gepresenteerd en daarmee de toon gezet voor een nieuw tijdperk in het FIA World Rally Championship. Vanaf 2027 moet deze generatie auto’s de sport opnieuw vormgeven. De al in 2024 door de World Motor Sport Council goedgekeurde reglementen zijn ontworpen om de topklasse van de rallysport te resetten: lagere kosten, bredere instapmogelijkheden en duurzaamheid, zonder afbreuk te doen aan snelheid en spektakel.

Veilig fundament
De basis van het WRC27-concept wordt gevormd door een nieuwe buizenframe-veiligheidscel, een doorontwikkeling van de structuur die in 2022 met Rally1 werd geïntroduceerd. Deze is ontwikkeld via simulaties, benchmarks en prototype-crashtests en biedt verbeterde bescherming bij alle belangrijke impactscenario’s. Tegelijkertijd is de constructie eenvoudiger en goedkoper, met betere weerstand tegen indringing en een hogere energieabsorptie voor de inzittenden.
Ontwerpvrijheid
Rond die veiligheidscel krijgen constructeurs ongekende vrijheid. Auto’s hoeven niet langer afgeleid te zijn van bestaande productiemodellen. In plaats daarvan schrijft het reglement een zogenoemd referentievolume voor, waarbinnen alle carrosseriedelen moeten passen. Binnen die grenzen kunnen fabrikanten kiezen voor productieachtige modellen of volledig op maat gemaakte rallyconcepten. Vereenvoudigde aerodynamische onderdelen moeten voorkomen dat de ontwikkelingskosten uit de hand lopen. Opvallend is ook dat fabrikanten en tuners voortaan onder één noemer als ‘Constructor’ mogen deelnemen, wat de instroom aan nieuwe partijen moet vergroten.

Goedkoper topniveau
Ondanks de hervormingen blijft performance centraal staan. De WRC27-auto’s krijgen een 1,6-liter turboverbrandingsmotor op duurzame brandstof, goed voor circa 290 pk, gekoppeld aan vierwielaandrijving en een vijfversnellingsbak. Dubbele draagarmophanging is verplicht, terwijl remmen en stuurinrichting zijn afgeleid van Rally2-reglementen om kosten te besparen. De prijs van een rijklare asfaltauto wordt gemaximeerd op 345.000 euro, meer dan 50 procent lager dan het huidige Rally1-niveau. Peter Thul benadrukt het belang daarvan: "Wij als projectontwikkelaar verwelkomen de nieuwe regelgeving, die een grote nadruk legt op betaalbaarheid."
Mijlpaal
FIA-president Mohammed Ben Sulayem spreekt van een mijlpaal: "De nieuwe Rally1-concepten die we hebben gepresenteerd, zijn ontworpen volgens deze specificaties en laten zien hoe die flexibiliteit in de praktijk kan worden toegepast", zei hij, terwijl Malcolm Wilson wijst op de flexibiliteit: "Ze benadrukken voor het eerst de reeks technische oplossingen en voertuigconcepten die binnen dit kader kunnen worden ontwikkeld."



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




