Porsche power met Van Splunteren en Schothorst
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 juni 2009 10:27
Zandvoort - Team Bilderberg Porsche Eindhoven stelde tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort een vierde plaats veilig in de hoofdrace van Dutch GT4. Paul van Splunteren (Vorig jaar actief in de Porsche Supercup in het voorprogramma van de F1 GP's) en Bas Schothorst (NK champ BMW 130I Cup) grepen daarmee net naast het podium met hun Porsche 997 GT4. In de eerste race eindigde Paul als zesde. “Na onze successen tijdens de Paasraces werden we bestraft met een reductie van circa 25 pk motorvermogen. Verder torsen we 40 kilo extra handicapgewicht mee. Met die achtergrond is een vierde plaats goed”, concludeerde Bas Schothorst.

Tijdens de Paasraces boekte Paul van Splunteren een zege met zijn Porsche 997 GT4. Mede hierdoor nam hij de tweede plek in de tussenstand in. De organisatie van Dutch GT4 streeft naar een zo gelijkwaardig mogelijk startveld, daarom werden de successen van Team Bilderberg Porsche Eindhoven bestraft met een vermogenreductie voor de Porsche 997 GT4 van circa 25 pk. Daarbij kreeg de Porsche van Van Splunteren en Schothorst na de Paasraces een extra ‘succesballast’ van 40 kilo, een ‘beloning’ voor de equipe die het beste presteert. Deze extra handicaps kwamen de snelheid van de Porsche niet ten goede.
Van Splunteren en Schothorst behaalden tijdens de hoofdrace, inclusief rijderswissel, hun beste resultaat. Gestart vanaf de negende startplek reed het duo naar de vierde plaats. Bas Schothorst klom in het eerste deel van de race op naar de vijfde positie, waarna Paul van Splunteren in het tweede deel van de race de klus afmaakte. “We hebben een goede race gereden”, analyseerde Bas. “Ik kon in de beginfase een paar plekken goedmaken, we hadden een goede stop en Paul heeft het netjes afgemaakt. Met onze auto is een vierde plaats een goed resultaat.”
In de eerste race consolideerde Paul zijn zesde startplek. “Ik had een redelijke start. Later in de race raakte een stuk bodemplaat los, dat resulteerde in een lagere topsnelheid. Daardoor kwam ik snelheid tekort om mijn voorligger te passeren. Ik werd bovendien nog even van de baan getikt. Alles bij elkaar ben ik redelijk tevreden met mijn zesde plaats.”
In de tweede race viel Bas Schothorst voortijdig met een beschadigde auto uit nadat hij door Jan Lammers was aangereden. Team Bilderberg Porsche Eindhoven kijkt vooruit naar de volgende races van Dutch GT4, op 4 en 5 juli op TT Circuit Assen. “De winnaars van de Pinksterraces rijden dan met extra handicaps, onze auto zal op het circuit van Assen lichter zijn omdat we met minder handicapgewicht hoeven te rijden”, rekende Van Splunteren voor. “Op het circuit van Assen gaan we weer voor het podium.”
De Porsche 997 GT4 is speciaal voor Dutch GT4 en de European GT4 Cup ontwikkeld door GT3.nl, de autosportafdeling van Porsche Centrum Eindhoven. Geďnteresseerde coureurs en teams kunnen bij GT3.nl een complete, door Porsche AG erkende conversiekit voor een Porsche 997 GT3 aanschaffen. GT3.nl kan ook assisteren bij de opbouw van een ‘ready to race’ Porsche 997 GT4 en bij de aanschaf van een geschikte, gebruikte Porsche 997 GT3.
Uitslag race 1: 1. Junior Strous, Aston Martin GT4, 14 ronden in 26:17.388; 2. Tim Buijs, BMW M3 GT4, op 0,564 sec.; 3. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 1.000; 6. Paul van Splunteren, Porsche 997 GT4, op 17.114.
Uitslag race 2: 1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 26:18.583; 2. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 0.740 sec.; 3. Danny van Dongen, Corvette C6, op 0,782; 18. Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, op 3 ronden.
Uitslag race 3: 1. Tim Buijs / Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, 26 ronden in 50:37.074; 2. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 5.254 sec.; 3. Phil Bastiaans / Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 7.156; 4. Paul van Splunteren / Bas Schothorst Porsche 997 GT4, op 18.768.
Tussenstand na zes races: 1. Christiaan Frankenhout 44; 2. Jeroen Bleekemolen 40; 3. Paul van Splunteren 34; 7. Bas Schothorst 22.




