Autosport Internationaal Toerwagens • LMS

Tom Coronel: Jantje huilt, Jantje lacht...

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 augustus 2009 06:50

Het zijn dagen van tegenstellingen voor Tom Coronel. Dit weekend behaalde Tom samen met Jarek Janis voor het SNORAS Spyker Squadron op de Nürburgring een fraaie tweede plaats in de 1000 kilometerrace die de vierde race vormde van de Le Mans Series. Op het F1 Grand Prix circuit in de Eifel wist het duo zich met hun Spyker C8 Laviolette GT2R vanaf de laatste startplaats op te werken naar een podiumpositie. Er werd menig vreugdedansje gedaan. Maandag kwam, zoals RaceXpress.nl al meldde, het vervelende nieuws dat insloeg als een bom. Seat Holland moet haar raceactiviteiten stil leggen vanwege de economische crisis, waardoor Tom Coronel de twee laatste FIA WTCC races niet in actie komt met de Seat.

Podium met Spyker Squadron
Omdat Spyker Squadron na de problemen tijdens de laatste race in Portimao een motor moest wisselen, werd het team volgens de regelementen terugverwezen naar de laatste positie op de startopstelling. In de trainingen was echter al duidelijk dat de Spyker C8 goed uit de voeten kon op het asfalt van de Nürburgring. Het team was vrijwel continu op de vierde stek te vinden, hetgeen natuurlijk perspectieven bood voor de race.

Tom Coronel en Janis

Tom Coronel maakte vlak na de start duidelijk dat de Spyker C8 ook in de race het tempo van de concurentie goed aankon. In zijn eerste stint reed hij van de twaalfde naar de zevende plaats in de GT2-klasse. Jarek Janis wist de stijgende lijn van zijn Nederlandse teamgenoot door te zetten en uiteindelijk op de vierde stek uit te komen. Zowel Coronel als Janis zetten hierna constante snelle tijden neer, waardoor het gat met de als derde geklasseerde Farnbacher Ferrari steeds kleiner werd. Plots werd de strijd om de derde plaats een strijd om de tweede plaats toen de Team Modena Ferrari uit de wedstrijd werd gewerkt door één van de prototypes. Hetzelfde lot leek Jarek Janis beschoren toen de LMP1 Ginetta van Danny Watts voor hem spinde en hem bijna uit de wedstrijd catapulteerde. "Ik zag hem voor me spinnen, hij ging het grind in en verdween in een grote stofwolk. Ik dacht dat hij in de bandenstapel stilstond, maar tot mijn grote schrik zag ik hem ineens de baan weer op komen. Gelukkig ging hij net achter me langs en kon ik met een lichtelijk verhoogde hartslag doorgaan", aldus Janis.

Spyker

In de slotfase van de race ontstond er een bloedstollend spannend gevecht tussen de Spyker C8 en de Farnbacher Ferrari. In eerste instantie was de Spyker de snellere van de twee, maar toen Anthony Beltoise het stuur had overgenomen van zijn teamgenoot Pierre Ehret leken de rollen omgedraaid. Beltoise liep snel in op Coronel en leek de Spyker in de resterende ronden makkelijk te kunnen verschalken. De Fransman bleek echter iets te gretig en raakte de Spyker bij het uitkomen van een bocht. Coronel wist de auto op de baan te houden en kon gelukkig zijn weg zonder verdere schade vervolgen. De wedstrijdleiding liet de actie van Beltoise niet onbestraft en middels een stop and go penalty kwam de Ferrari weer achter de Spyker. Een laatste moment van spanning kwam enkele ronden voor het eind. De Spyker moest immers nog naar binnen voor wat extra brandstof. Het was nog even de vraag of de Ferrari dat ook moest en zo ja wanneer. De marge van de Spyker bleek echter genoeg om de Farnbacher Ferrari van het lijf te houden en daarmee de tweede plaats in de GT2-klasse veilig te stellen.

Uiteraard was iedereen in het Spyker kamp uitgelaten, met name na de pechvolle race in Portimao toen de snelheid van de Spyker C8 Laviolette GT2R niet werd omgezet in resultaten. "Dit hadden we echt even nodig", aldus Tom Coronel na afloop. "Het was een superspannende race, ik denk één van mijn spannendste ooit voor Spyker. Die laatste stint was echt anderhalf uur achter elkaar kwalificatierijden, zo hard ging het. Ik zag Beltoise dichterbij komen en aan zijn manier van rijden zag ik al dat hij gretig was. Met mijn WTCC-ervaring in het achterhoofd was ik al op het één en ander voorbereid. En inderdaad, bij de eerste confrontatie was het al raak. Ik zag hem komen en was gelijk klaar om de auto weer op te vangen en de juiste versnelling in te schakelen om door te kunnen. Omdat hij me overduidelijk raakte, wist ik ook dat de actie zou worden bestraft met een stop-and-go-penalty, waardoor we wat meer lucht kregen om de tweede plaats veilig te stellen. Dit bleek inderdaad het geval en gelukkig hadden we met onze laatste stop voor brandstof genoeg marge om de race zonder problemen uit te rijden. Ik ben echt superblij met dit resultaat. We hebben er met zijn allen hard voor gewerkt en dit omgezet in een mooie podiumscore. Fantastisch ook voor al onze gasten en de supporters uit Nederland die ongetwijfeld een fantastische middag hebben gehad in onze bijna-thuisrace", zo besloot Tom Coronel.


Voortijdig einde WTCC-seizoen SEAT Team Holland

In het Duitse Oschersleben start op 6 september de slotfase van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Ook Tom Coronel komt onder de vlag van het SEAT Team Holland weer aan de start. Het zal dit seizoen zijn voorlaatste optreden in het WTCC worden, want de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, die de deelname van Coronel aan het wereldkampioenschap financiert, heeft besloten om vanwege financiële redenen af te zien van de beide laatste WTCC-evenementen in Japan en Macau. Na Oschersleben rijdt Coronel nog de WTCC-races op het Italiaanse circuit van Imola (20 september).

Tom Coronel in SEAT

SEAT-importeur Pon Car benadrukt dat de huidige economische situatie de enige reden is om de inschrijving van Tom Coronel voor de WTCC-evenementen in het Japanse Okayama (1 november) en op het stratencircuit van Macau (22 november) terug te trekken. Als gevolg van de teruglopende automarkt wordt het autosportbudget beperkt, met de genoemde beslissing als gevolg. Tegelijkertijd is echter wel de intentie uitgesproken om samen met Tom Coronel actief te blijven in de autosport. Voor het seizoen 2010 worden diverse uiteenlopende mogelijkheden bestudeerd, om zodoende een afgewogen beslissing te kunnen nemen.

SEAT Team Holland is sinds vijf jaar actief in de hoogste toerwagenklasse met een predikaat van de mondiale autosportorganisatie FIA. Het project begon in 2005, het jaar dat het Wereldkampioenschap Toerwagens nieuw leven werd ingeblazen. Coronel bemande een SEAT Toledo Cupra, ingezet door het team GR Asia onder leiding van de Brit Paul Ridgway. Een prachtige derde plaats van Coronel in de tweede race op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen was het beste resultaat van dat jaar.

Van SEAT Toledo in SEAT Leon
In 2006 kreeg Coronel vanaf het derde raceweekeinde op het circuit van Brands Hatch de beschikking over een SEAT Leon, die de Toledo verving. In zijn eerste race met de nieuwe, in oranje en zwart uitgevoerde auto, was hij gelijk al de best geklasseerde privérijder en eind dat jaar won Coronel de kampioenstitel bij de Independents. Het beste resultaat van het seizoen was een uitstekende derde plaats in de laatste race van het seizoen op het stratencircuit van Macau. In 2007 reed Coronel opnieuw met de Leon, wederom ingezet door GR Asia. Een vierde plaats op het stratencircuit van Porto en twee vierde plaatsen in het Zweedse Anderstorp waren de beste scores van het jaar.

Tom won in 2008 de WTCC race in Japan

Winst in Japan
Afgelopen jaar werd de SEAT Leon van Tom Coronel voor het eerst ingezet door het Spaanse SUNRED, dat nauw aan het fabrieksteam van SEAT Sport is gelieerd. Na de sterke tweede plaats in Oschersleben volgde de eerste overwinning voor de Nederlandse coureur tijdens de race in het Japanse Okayama, een bijzondere prestatie voor een landgenoot op WK-niveau. Sinds dit seizoen strijdt Coronel weer mee om de Yokohama Independents’ Trophy, waarin hij momenteel tweede staat. Op het circuit van Valencia behaalde hij tot nu toe zijn beste resultaat van het jaar, daar eindigde hij als zevende.

Toekomst
De autosportactiviteiten van SEAT Team Holland in het WK Toerwagens hebben een flinke bijdrage geleverd aan het sportieve merkimago van SEAT. Reden voor de Nederlandse importeur Pon Car om een passend vervolg te geven aan het succesvolle lustrum. Vandaar dat de intentie is uitgesproken om in 2010 met ‘ambassadeur’ Tom Coronel actief te blijven in de autosport.

REACTIE Tom Coronel inzake stoppen WTCC activiteiten SEAT Holland

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS