Max Verstappen komt bovendrijven in de chaos in Bakoe - Mario Isola: “Het zal een zeer onvoorspelbare race worden”
Uitgegeven door Peter Vader • 20 september 2025 20:02
De kwalificatie van de Grand Prix van Azerbeidzjan leek eindeloos te duren, met een recordaantal rode vlaggen, flink wat gele en zelfs een paar regendruppels. Uiteindelijk eindigde het spektakel met wéér een poleposition voor Max Verstappen, zijn allereerste snelste kwalificatieronde op dit circuit. Pas in de slotfase wist de Red Bull-coureur de tijd van 1:41.595 van Williams-coureur Carlos Sainz te verbeteren, met een beste tijd van 1:41.117. Dit was Max Verstappens zesde pole van het seizoen en zijn 46e in totaal. Voor Red Bull Racing betekende dit de eerste pole ooit in Baku en de 109e poleposition in de teamgeschiedenis.

Sterke prestatie van Sainz en Lawson
Carlos Sainz zal morgen voor de 15e keer in zijn carrière op de eerste startrij staan, waarvan zes keer als polesitter. Liam Lawson zorgde voor een verrassing door zich als derde te kwalificeren voor Racing Bulls, zijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe, met een tijd van 1:41.707. Naast hem start Andrea Kimi Antonelli (Mercedes), die slechts één honderdste van een seconde langzamer was dan de Nieuw-Zeelander. De Pirelli Pole Position Award werd aan Verstappen uitgereikt door Janelle Zharmenova, een content creator uit Kazachstan met meer dan 2,5 miljoen volgers op TikTok en 600.000 op Instagram, waar ze tips deelt over mode en beauty.
De Pirelli Pole Position Award werd aan Max Verstappen uitgereikt door Janelle Zharmenova, een content creator uit Kazachstan met meer dan 2,5 miljoen volgers op TikTok en 600.000 op Instagram, waar ze tips deelt over mode en beauty.
De dag op de baan
Tijdens de derde vrije training was de staat van het circuit duidelijk slechter dan op vrijdag, vanwege nachtelijke regen en, vooral, veel zand en vuil dat door de wind op het asfalt werd geblazen. De grip verbeterde gelukkig aanzienlijk gedurende de sessie van zestig minuten. Net als gisteren probeerden de teams hun drie beschikbare sets Medium-banden zoveel mogelijk te sparen. Alleen Lance Stroll gebruikte de C5-compound. Zes coureurs — de duo’s van Alpine, Haas en Racing Bulls — gebruikten naast de Soft ook de Hard-compound. De overige dertien coureurs reden uitsluitend op de C6 (Soft).
Ongunstige omstandigheden in kwalificatie
De temperatuur tijdens de kwalificatie was aanzienlijk lager dan tijdens VT3: de baan daalde met zo’n 10°C, van 35 naar 24 graden. Daarbij viel er af en toe lichte regen en waren er windvlagen die de prestaties verder beïnvloedden. Daardoor was de pole-tijd maar iets sneller dan de beste tijd uit de tweede vrije training op vrijdag. Opvallend genoeg werd het gebruik van bandencompounds in de kwalificatie vrij gelijk verdeeld: 166 ronden op de C6 (Soft) en 162 ronden op de C5 (Medium) — iets wat zelden voorkomt.

Totaal iets anders dan tot nu toe
Mario Isola, Pirelli Director of Motorsport: “Het was een zeer ongebruikelijke kwalificatiesessie, zowel qua duur als wat betreft het gebruik van banden. We wisten dat het prestatieverschil tussen de C5- en C6-compounds erg klein zou zijn en per auto — en zelfs per coureur — zou verschillen. De temperatuurdaling waarmee de coureurs tijdens de kwalificatie te maken kregen, gecombineerd met de lange duur van de sessie, zorgde ervoor dat dat verschil nóg kleiner werd. De keuze tussen de twee compounds was dus een kwestie van persoonlijke voorkeur. Op het eerste gezicht lijkt de Soft-compound uiteindelijk toch het meest effectief, wat in tegenstelling is tot wat we op basis van gisteren hadden verwacht.
Voor de race van zondag is een éénstopstrategie met Medium en Hard duidelijk de snelste aanpak, tenzij er neutralisaties optreden. De kans dat de Soft in de race gebruikt wordt is klein, maar niet volledig uit te sluiten, bijvoorbeeld voor iemand die een korte eerste stint wil rijden, daarna in vrije lucht terechtkomt en zo de race kan uitrijden. Een start op Medium of Hard biedt uiteraard meer flexibiliteit, vooral omdat een neutralisatie in de race zeker niet ondenkbaar is, zoals we al zagen tijdens de kwalificatie. De enige zekerheid is dat het een zeer onvoorspelbare race zal worden, vooral gezien de startopstelling, die totaal anders is dan wat we dit seizoen tot nu toe hebben gezien.”


Foto's: f1pressarea.pirelli.com
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




