Formule 1

Max Verstappen pleit voor kleinere F1-auto's: "Terug naar 2010 zou beter zijn"

Uitgegeven door Peter Vader • 14 september 2025 16:48

Max Verstappen heeft opnieuw de discussie aangewakkerd over de omvang en het gewicht van de huidige Formule 1-auto’s. Terwijl hij vooruitblikt op de technische revolutie van 2026, droomt hij hardop van een terugkeer naar de lichtere, compactere bolides van ruim tien jaar geleden. “De prioriteit moet liggen bij het verminderen van gewicht en afmetingen. Maar dit is alleen mogelijk door aan de motoren te werken,” aldus de Nederlandse viervoudig F1-wereldkampioen. Hij wijst erop dat de moderne hybride motoren weliswaar efficiënt zijn, maar ook groot en zwaar, wat leidt tot langere auto’s met omvangrijke koelsystemen. In zijn ogen belemmert dat het racen en maakt het inhalen lastiger.

Max_Verstappen_met_microfoon_Bron_foto_RBCP F1 Red BullMax Verstappen: “De prioriteit moet liggen bij het verminderen van gewicht en afmetingen. Maar dit is alleen mogelijk door aan de motoren te werken”

Nieuwe regels, nieuwe hoop
De nieuwe F1-regels voor 2026 bieden mogelijk een oplossing. Zo worden de auto’s kleiner en komt er actieve aerodynamica om het racen te verbeteren. Ook moet de balans tussen de verbrandingsmotor en het hybride systeem zorgen voor aantrekkelijkere gevechten op de baan. “Als we terug konden naar een auto die vergelijkbaar is met die van 2010, of zelfs kleiner, denk ik dat de races beter zouden zijn. Maar ik ben niet degene die dat bepaalt,” aldus Verstappen, die daarmee verwijst naar de atmosferische V8-motoren van toen, die samen met lichtere chassis zorgden voor wendbare en agressieve racewagens.

Nieuwe motor, nieuwe uitdaging
Naast de aankomende reglementswijzigingen staat Verstappen ook voor een andere grote verandering: Red Bull ontwikkelt samen met Ford een volledig eigen aandrijflijn voor 2026. Daarmee komt er een einde aan de succesvolle samenwerking met Honda. De onzekerheid is groot, erkent de Nederlander. “Het is een grote onbekende, en eerlijk gezegd zijn er niet veel mensen die nu kunnen zeggen: 'Ja, we zullen echt competitief zijn.'” Terwijl rivalen als Mercedes al verder lijken te zijn in de ontwikkeling, blijft Red Bull nuchter en gefocust op het grotere geheel.

Eerste races cruciaal
Verstappen verwacht dat de overgang naar het nieuwe tijdperk voor iedereen een grote uitdaging zal worden. De integratie van motor en chassis, gecombineerd met de ingrijpende aerodynamische wijzigingen, vraagt om een zorgvuldige aanpak. “De reglementen zijn complex en de motor zal cruciaal zijn, maar we moeten ook een goed chassis bouwen. De eerste races zullen voor iedereen een uitdaging zijn, van de integratie van de krachtbron tot de algehele wegligging van de auto,” besluit Max Verstappen. Toch klinkt er hoop: hij verwacht dat de veranderingen uiteindelijk zullen leiden tot boeiendere en eerlijkere races.

Max Verstappen neem de leiding bij de start van de GP Italie 2025



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS