Meer actie, meer spanning: F1 wil sprintraces verdubbelen vanaf 2027 - Stefano Domenicali: “De richting is duidelijk”
Uitgegeven door Peter Vader • 14 september 2025 14:36
De Formule 1 staat op het punt een stevige koerswijziging door te voeren in de opzet van raceweekenden. Vanaf 2027 wil de F1-organisatie het aantal sprintraces verhogen van zes naar ongeveer tien per seizoen. Wat in 2021 begon als een experiment, is inmiddels een volwaardig onderdeel van het F1-weekend geworden. Ondanks de aanvankelijke kritiek zijn de korte races populair gebleken bij fans, teams én organisatoren. “Ik moet zeggen dat, afgezien van een paar old-school traditionalisten, iedereen deze korte races wil,” zegt F1-CEO Stefano Domenicali. Volgens hem zorgen sprintweekenden voor extra spanning en inhoud op de vrijdag en zaterdag: “De vrije training trekt de superspecialisten aan; degenen die meer actie willen zien, geven de voorkeur aan een sprintweekend.”

Geen overhaaste stappen
Toch waarschuwt Domenicali voor te snelle groei. Een sprintrace in elk weekend is voorlopig niet aan de orde. “Ik zeg niet dat we hetzelfde niveau als de MotoGP zullen bereiken, met een korte race in elke ronde; dat zou een te grote stap zijn. We hebben een rijpingsproces nodig dat een meer traditionele aanpak respecteert.” Voorlopig blijven er dus zes sprintraces per seizoen, maar de richting is volgens de CEO “duidelijk” en het doel staat vast: tegen 2027 moeten het er ongeveer tien zijn.
Strijd tussen circuits
Met een kalender die inmiddels 24 races telt, is er slechts beperkt ruimte voor sprintraces. Dit leidt tot stevige concurrentie tussen de circuits. De Belgische Grand Prix noemde het “een eer” om dit jaar de enige Europese sprintrace te mogen organiseren. De vraag naar het format is hoog, maar de effecten zijn niet overal gelijk. Zo merkte men in Austin geen stijging in kaartverkoop, al zag Circuit of the Americas-directeur Bobby Epstein wél voordelen voor het publiek: een uitgebreider programma en meer beleving.
Balans blijft belangrijk
In Miami bleek het effect juist wél direct zichtbaar: de sprintrace zorgde daar voor een flinke stijging in bezoekersaantallen op zaterdag, wat de organisatie deed besluiten het format te behouden. Epstein benadrukt echter dat innovatie nooit ten koste mag gaan van de ziel van de sport. “De uitdaging voor de Formule 1 is het vinden van de juiste balans,” zegt hij. Toch heeft hij vertrouwen in de koers die Domenicali vaart. En als het aan de Formule 1-top ligt, is de toekomst van het sprintformat verzekerd: “De richting is duidelijk!”

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




