Formule 1

SPECIAL: de Pirelli 2019 Formule 1-banden, wat is er nieuw dit 2019 F1-seizoen?

Uitgegeven door Peter Vader • 24 februari 2019 15:04 • Print artikel

Voor Pirelli's negende achtereenvolgende seizoen als de exclusieve bandenleverancier voor de Formule 1 resulteert erin dat de Italiaanse bandenfabrikant verschillende wijzigingen aanbrengt in zijn F1-bandenprogramma. Dit is niet nieuw, Pirelli heeft zijn bandenrange al ieder jaar bij aanvang van het seizoen enigszins veranderd. Maar de wijzigingen van de compounds van dit jaar, die deze week debuteerden op de 2019-auto's in Barcelona, ​​bieden enkele meer fundamentele verschillen dan wat we tot nu toe gewend waren.

Pirelli F1 range 2019

Drie verschillende kleuren
Er zullen slechts drie verschillende kleuren worden gebruikt om te tonen wat de slick-banden zijn tijdens iedere 2019 Grand Prix:
- wit voor de hardste compound van het weekend,
- geel voor de medium band,
- rood voor de zachtste compound.

In totaal zijn er vijf bandensamenstellingen c.q. compounds beschikbaar voor het jaar 2019: ze zijn genummerd van 1 tot en met 5, van de hardste naar de meest zachte. Omdat alle vijf de compounds naar volle tevredenheid functioneren tijdens de pre-season test in Barcelona, ​zijn de hardste (C1) en de zachtste (C5)-compounds niet voorzien van de gebruikelijke strepen tijdens de Barcelona-test. De compounds C2, C3 en C4 hebben in plaats daarvan de gebruikelijke branding met strepen: respectievelijk wit, geel en rood gekleurd. Dit gebeurt alleen tijdens tests, voor Grand Prix-weekends zijn er slechts drie compounds bij iedere race.

Testschema
Sommige niet-gemarkeerde banden zijn ook in Barcelona te zien, deze prototype-banden zullen tijdens de tests alleen worden gebruikt om potentiële ontwikkelingen voor de toekomst te beoordelen. Er is een op maat gemaakt testschema dat momenteel wordt afgerond voor 2020, waarin alle teams dit jaar in een reeks van testsessies zullen gaan meedoen. Pirelli zei dat details van dit testschema binnenkort worden vrijgegeven.

Dit jaar zal de maximale temperatuur van de bandendekens bij de achterbanden van de raceauto, worden verlaagd naar 80 graden Celsius, terwijl de temperatuur van de voorbandverwarmer op de huidige 100 graden Celsius blijft gehandhaafd. Pirelli zegt dat dit de warming-up van de voorwielen zal bevorderen en ook het risico op vervuiling zal verminderen: vooral bij lage omgevingstemperaturen. Als gevolg hiervan wordt de bandenspanning van de achterbanden dienovereenkomstig verlaagd.

Dunnere loopvlak, breder bereik
Pirelli leverde een dunner loopvlak bij een aantal van tevoren geselecteerde races, waar het asfalt vorig jaar nieuwer was. Dit bleek een geslaagde actie om oververhitting te voorkomen. Als een resultaat hiervan is nu een dunner loopvlak ontwikkeld voor alle 2019-banden. De constructie van de banden zal daarom bij elke race dit jaar exact hetzelfde zijn.

Pirelli voegt eraan toe dat het werkbereik van elke band een beetje groter zal zijn in 2019; bij iedere bandencompound is de hoogst haalbare operationele temperatuur naar boven bijgesteld, om de kans op oververhitting te verminderen. Van de hardste tot en met de zachtste compound zijn de temperatuurbereiken:

C1 110-140 °C
C2 110-135 °C
C3 105-135 °C
C4 90-120 °C
C5 85-115 °C

Pirelli F1 pressure testschema

Nieuwe intermediate en regenbanden
De kleuren blijven weliswaar hetzelfde, maar Pirelli heeft voor dit jaar een compleet nieuw programma van intermediate- en regenbanden geïntroduceerd, de Cinturato Green en Blue banden. Het middelste gedeelte van de band is zodanig ontworpen dat ze een ​​groter aantal verschillende weg- en weersomstandigheden kunnen afdekken dan zijn voorganger. De nieuwe band voor 2019 is veel effectiever bij zowel gladde als honderd procent natte omstandigheden. Pirelli voegt eraan toe dat de prestaties gewoonweg heel veel verbeterd zijn bij bijzondere omstandigheden. De honderd procent regenband is ook volledig nieuw, met een opnieuw ontworpen profiel dat een betere weerstand biedt tegen aquaplaning en betere rijeigenschappen heeft bij zware regenval.

In 2018 werden twee parallelle series regen- en intermediatebanden gehomologeerd: één voor hogere temperaturen en één voor lagere temperaturen. Dit jaar is er slechts één intermediate- en één honderd procent regenband voor het hele raceseizoen, omdat beide banden zodanig zijn geconstrueerd dat ze veel veelzijdiger zijn.

Pirelli Formule 1 banden RX foto Peter Vader

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS