Formule 1

Christian Horner onthult wat Red Bull 'volledig verneukt' heeft in GP van Singapore

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 september 2023 04:24

SINGAPORE - Terwijl Red Bull had gehoopt op een safety car om terug te keren in de strijd tijdens de GP van Singapore, zei Christian Horner dat het moment waarop die op de baan kwam niet slechter voor ze had kunnen zijn.

#SingaporeGPMax Verstappen Red Bull Racing F1 Singapore


De kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore verraste velen, want Red Bull slaagde er niet eens in om Q3 te halen om te strijden voor pole. Daardoor kwam de ongeslagen run van het team dit seizoen tot nu toe in gevaar. Uiteindelijk was Red Bull, zoals al een groot deel van het seizoen het geval was, veel sterker op de racedag, hoewel een P5-klassering voor Max Verstappen het best mogelijke resultaat was.

Zowel Verstappen als Sergio Pérez begonnen de race op de harde band en Horner zei dat ze hoopten dat er vroeg in de race of tegen het einde een safety car zou verschijnen.

Die kwam er toen Logan Sargeant in ronde twintig de muur raakte, waardoor de Ferrari's, Mercedessen en McLarens Lando Norris vooraan een ‘goedkope’ pitstop konden maken, terwijl Red Bull gedwongen werd door te gaan.

Verstappen wist zich uiteindelijk een weg naar voren te banen na een pitstop voor mediumbanden en hij finishte slechts 0,2 seconden achter Charles Leclerc van Ferrari, wat volgens Horner een solide prestatie was voor zijn team. "We begrepen veel meer van de race en het tempo van de auto kwam veel meer richting het tempo wat we verwacht hadden", zei Horner.

"Toen we hier kwamen, hadden we verwacht dat de concurrentie dichterbij zou zitten. Maar het verraste ons hoeveel we vrijdag tekortkwamen. We zagen tijdens de race, vooral in de laatste stint, dat Max' tempo heel erg sterk was. Helaas namen we in de race, door snel te starten, een strategische gok en de beste manier om daarvan te profiteren is als je een vroege safety car krijgt of een safety car later in de race."

"De ronde waarin de safety car naar buiten kwam, was strategisch gezien waarschijnlijk de slechtst mogelijke ronde voor de strategie die we volgden, omdat de auto's voor ons zo een gratis stop kregen. Tegelijkertijd gaf het ons een betere positie op de baan, maar zorgde het er ook voor dat we de herstart moesten maken met banden die heel moeilijk weer op te warmen waren, nadat we meer dan twintig ronden hadden gereden. De safety car verpestte het helemaal voor ons."

"Dus moesten we uiteindelijk een pitstop maken onder normale raceomstandigheden, waardoor je nog eens 23 seconden achterstand oploopt. Alles bij elkaar was het herstel en het tempo dat we hadden, vooral in het laatste deel van de race, erg goed. Dat we op 0,2 seconden achter Charles finishten, zegt dat we een erg sterke race hebben gereden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS