Lars Lamborelle heeft ondanks studie de smaak weer te pakken met EK-zege
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 september 2016 15:06
EINDHOVEN – De rijst met droge kip kwam hem op den duur zijn neus uit, maar Lars Lamborelle uit Aalst-Waalre is nu tien kilo lichter en bewees dit seizoen met de winst tijdens de laatste ronde van het Europees kampioenschap Rotax Max in Salbris dat hij het racen nog niet verleerd is. Zijn stunt om vanuit het niets twee keer het podium te halen op internationaal niveau was bijzonder knap, want de focus lag de afgelopen anderhalf jaar op andere zaken dan zelf racen. De achttienjarige rijder uit Aalst-Waalre had zijn handen vol aan zijn studie aan het hbo en daarnaast is hij ook nog monteur en rijderscoach in het karten.

Twee jaar geleden hakte Lars Lamborelle resoluut de knoop door: hij stopte met karting en zijn autosportdebuut zou er ook niet meer van komen. Hij kon niet genoeg sponsorgeld bij elkaar brengen en besloot zich te gaan richten op een studie. Nu loopt hij vijf dagen per week in een pak rond. Verplicht. Want Lars volgt een studie aan de IVA in Driebergen waar hij wordt opgeleid voor een baan in de autoindustrie. “Ik vind dat wel iets hebben, in pak naar school”, zegt hij in de kantine van De Landsard in Eindhoven. “Het hoort er daar gewoon bij.”
De zevende ronde van het Nederlands kampioenschap tweetakt van de Chrono is zojuist afgelopen. Lars loopt deze zondag rond in een ander soort ‘pak’, speciaal voor de weekends als hij als monteur en rijderscoach met Hugo Motorsports de kartcircuits in met name Nederland, België en Duitsland afstruint. Vanaf maandag moet hij er weer onberispelijk uitzien, nu heeft hij ‘gewoon’ weer het smeer onder de nagels en een zwarte veeg over zijn T-shirt als stille getuigen van de no-nonsense-aanpak die in het karting regeert. “Ik help mee sleutelen en ik leer de jongens hoe ze zich kunnen verbeteren, hoe ze de juiste lijnen rijden, aanvallen en verdedigen en meer racetactieken.”
Zo hielp hij dit jaar zijn pupil Lucas Schoenmakers naar diverse manchezeges en zelfs naar het kampioenschap in de BNL Kart Series. Zelf jarenlang een topper geweest, weet Lars heus hoe de kartsport in elkaar steekt. Omdat hij het zelf racen niet kon missen, besloot hij dit jaar toch weer af en toe een wedstrijdje mee te pikken, met dank aan sponsor Bedo Opel Demontage. Dat deed hij weergaloos. Tijdens de EK-ronde in Zuera, zijn eerste wedstrijd van het jaar, moest hij nog even ‘inkomen’; hij werd er tweede in de finale. De klapper kwam later bij de EK-races in Salbris. Daar pakte hij doodleuk de poleposition en won vervolgens de prefinale en de finale. Een superprestatie! Dit jaar hoopt hij ook nog in Adria mee te kunnen doen om daar een ticket voor de Rotax Max Grand Finals, het officieuze WK karting, af te dwingen. Lars: “Ik wil heel graag naar het WK. En dan wil ik daar een ticket winnen.”

Hoewel insiders het grote talent van Lars heus kennen, is het geen abc’tje geweest dat hij dit jaar in het EK meteen voorin meedeed. Lars had vorig jaar en dit seizoen nog weinig gereden en moest eerst gewicht kwijtraken voordat hij weer op topniveau kon aansluiten. “In mijn eerste jaar op de IVA ben ik naast mijn studie weleens uitgegaan. Dat hoort er een beetje bij. Maar op een gegeven moment wist ik dat ik moest afvallen om weer te kunnen rijden. Ik heb tegen mijn personal trainer Lars Tegelaars, die me eerder al eens heeft geholpen, gezegd: over drie maanden wil ik op dit gewicht zitten en zo en zo fit zijn. Hij zei: dat gaat lukken.”
Hij raakte tien kilo kwijt in drie maanden. “Ik ben vier, vijf keer per week naar de sportschool geweest en heb heel veel rijst met heel droge kip gegeten. Nou, daar ben ik nu wel een beetje op uitgegeten.” Inmiddels is hij weer op wedstrijdgewicht en heeft hij vijf kilo lood aan zijn kartstoeltje. Volgend jaar gaat hij opnieuw het EK rijden. Dat past grotendeels in zijn studieschema. De eerste ronde zal hij moeten missen in verband met school, maar voor de tweede kan hij vrij krijgen. “En de derde en vierde ronde vallen in de vakantie, dus die kan ik sowieso rijden.” Hij heeft maar één doel voor volgend jaar: kampioen worden. “Maar eerst maar eens Adria zien te rijden. Daarna kijken we wel verder.” Hoewel hij van zichzelf niks anders verlangt dan de titel wil hij niet de indruk wekken dat hij zich weer fulltime op het karten gaat richten. “Ik ben nu gewoon een 'hobbyrijder'...", zegt hij met een lach. Maar wel een die in de Europese top kan meedraaien.
Lars Lamborelle wordt in zijn race-activiteiten gesteund door Bedo Opel Demontage


















