Karting • Chrono

Mark Verhoeven overwint tegenspoed, blijkt razendsnel en grijpt podium in KZ2 Masters! "Zo blij, zo onverwacht!"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 oktober 2025 06:20

BERGHEM - Een gecrasht chassis op zaterdag, ’s avonds nog snel een nieuwe kart opbouwen en dan zondag op een frame racen waar je nog nooit op hebt gereden. Voor Mark Verhoeven had het zomaar rampzalig kunnen aflopen tijdens de zesde ronde van het Nederlands kampioenschap KZ2 Masters van Chrono Karting. In plaats daarvan denderde de 33-jarige karter uit Veldhoven op het circuit van Berghem naar een knappe derde podiumplaats.

Mark Verhoeven podium bij NK Karting

“Ik was zo blij alsof ik het kampioenschap had gewonnen”, zei Mark over zijn verrassende podiumplaats. “Het was zo onverwacht. Als je van tevoren had gezegd had dat ik het podium zou halen na die zaterdag, had ik je voor gek verklaard.”

Want op zaterdag ging het namelijk in eerste instantie helemaal mis voor de Brabander. “De rijder die voor me reed, kreeg een vastloper en we botsten tegen elkaar aan”, legde hij uit. “In eerste instantie dacht ik dat de fusé krom was, maar toen de monteur eens goed keek, bleek de hele kart krom te zijn. Dus toen moesten we ’s avonds nog een nieuwe kart opbouwen.”

Of dat nog wel goed zou komen? Mark kreeg op zondag al snel een antwoord op die vraag. “Godzijdank voelde het nieuwe chassis een stuk beter aan dan mijn oude waar ik op zaterdag op reed. Het ging de hele dag goed, op de finale na, maar derde was nog steeds goed. Het was echt boven verwachting.”

Dat was mede te danken aan het feit dat de afstelling van vrijdag ook op de nieuwe kart goed werkte, zei Mark. “Sowieso ging de kwalificatie al goed. Ik was vijfde maar door een straf voor een concurrent werd ik vierde. Dat was al een goede prestatie.”

Nog beter werd het in de prefinale. “Ik lag na één ronde al eerste”, zei Mark die nog steeds verbaasd was. “Na twee of drie rondes ging ik rechtdoor de banden in omdat ik me verremde. Ik kon de kart gelukkig aan de praat houden. Toen dacht ik: nou gooi ik het weg.”

Niets bleek minder waar. “Ik verloor gelukkig maar één plek omdat mijn voorsprong op dat moment al groot was. Na ronde vijf lag ik weer op kop. Ik kon daarna weer wegrijden en had de snelste tijd. Ik wist niet wat me gebeurde.”

Wat zijn uitmuntende prestaties extra bijzonder maakte, is dat Mark twintig kilo te zwaar is. “Ik lig bijna het hele seizoen bijna twee seconden achter de kopgroep. En nu won ik de prefinale.” Dat was mede te danken aan zijn gok met de afstelling voor de opdrogende baan, wist hij. “Ik denk dat we voor de prefinale goed hebben gegokt met de afstelling van de kart.”

Door zijn winst in de prefinale had Mark voor de finale een podiumplaats voor ogen. “Dat zou voor mij de kers op de taart zijn. Gelukkig heb ik het ook gehaald.” Al ging die race niet helemaal zoals gehoopt. “De kart werkte niet zo goed als de rest van de dag. Het was wel natter, maar we hadden wat aangepast aan de kart en dat hadden we misschien niet moeten doen.”

Mark Verhoeven op weg naar het podium

Het kostte hem mogelijk een plek, redeneerde hij. “Als de finale één ronde korter had geduurd was ik tweede geworden. Maar bij het opkomen van start finish ging ik een paar keer wijd. In de voorlaatste ronde kwam Jeroen (Bos, red.) weer voorbij en kon ik hem niet terugpakken. Ik kwam uiteindelijk als vierde over de finish maar door een straf voor een concurrent werd ik toch nog derde. Het was echt een topdag!”

Het racen zit Mark in het DNA, want zijn vader Geert Verhoeven reed jarenlang in de Dakar Rally met een truck. Over vrachtwagens gesproken...

OPROEP: Dikker BV in Veldhoven, het bedrijf van Marks vader geert, zoekt nog ervaren vrachtwagenchauffeurs. Geïnteresseerden kunnen een mailtje sturen naar [email protected] of bellen met 040-2533015 voor meer informatie.

Mark bedankt zijn monteur Ronnie Driessen, zijn vader en moeder, Francois Slangen, iedereen bij het team en alle supporters.

Mark Verhoeven wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Dikker, Slangen Karting, De Run Trading en Twan Bierings Speciaal Transport.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS