Hugo Motorsports al 16 jaar een begrip in de paddock: "Veel potentieel, het is een goede generatie"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 maart 2018 16:45
VELDHOVEN - Zijn groene brigade is al sinds 2002 een bekende verschijning in het Nederlandse karten. Hugo Motorsports is het oudste Rotax Max-team in de paddock en ook één van de meest succesvolle. Ook dit seizoen begeleiden eigenaar Hugo van der Ham en zijn team ambitieuze jonge rijders op hun weg naar de top.

Bij Hugo Motorsports is winnen belangrijk, maar dat kan maar op één manier: door de rijders beter te maken. Dat beseft Hugo maar al te goed. Als succesvol oud-coureur in karting en autosport weet hij precies wat er bij komt kijken om rijders op topniveau te laten presteren. Daarvoor heeft hij uitsluitend ervaren mensen in dienst die zelf hebben geracet. “Ze hebben allemaal kampioenschappen gewonnen, dus ze weten hoe dit spelletje wordt gespeeld. Het is ook praktisch met ervaren oud-racers te werken. Ze lossen zelf veel problemen op. Daardoor blijven de lijntjes met de rijders kort.”
Hugo Motorsports heeft rijders van de Rotax Max Micromax- tot aan de Rotax Max Senioren-klasse heeft. Elke klasse vereist zijn eigen aanpak. Daarom krijgen zijn rijders begeleiding op maat. “Rijders in de Rotax Max Micromax-klasse vragen qua data en begeleiding de meeste aandacht, bij de Senioren gaat het meer om de kart zelf, de techniek die daar bijhoort.” Hij is blij met de karters die dit jaar bij zijn team rijden. “We maken dit seizoen in alle klassen kans om het kampioenschap te winnen.”
Hij heeft elf rijders onder contract. Het gaat om Enzo Bol, Sjors Peters, Nathan Schaap, Bruno Mulders (allen Micromax), Max Knapen, Nick Gerhards, Tim Gerhards (allen Minimax), Lucas Schoenmakers (Rotax Max Junioren), Marijn Bosman, Luna Bloem en Willemjan de Loos (allen Rotax Max Senioren). Met hen is Hugo Motorsports actief in het Nederlands kampioenschap en de BNL.
Met vier Micromax- en drie Minimax-rijders staat zijn team voor een belangrijk deel in het teken van het opleiden van jonge rijders. “Het is een leuke groep. Op één na komen ze allemaal uit de Parolin Rocky-klasse. Het zijn dit jaar ook allemaal rookies. Ik moet zeggen: ze hebben allemaal veel potentieel, het is een goede generatie. Natuurlijk moeten ze nog veel leren, maar het zijn jongens die bekers gaan winnen. Ik vind het een uitdaging die potentie eruit te halen.”
Omdat Hugo Motorsports twee eigen kartbanen heeft (Eindhoven en Berghem), zijn de trainingsmogelijkheden legio bij de Veldhovense equipe. Van die faciliteiten wordt dan ook volop gebruikgemaakt. “Het is eigenlijk heel simpel: als je meer kunt trainen, heb je meer kans om te winnen. Want iemand die vier dagen in de week kart, gaat normaal gesproken beter zijn dan iemand die één dag in de week traint.”
Hugo Motorsports heeft elk jaar opnieuw een mooie selectie van rijders. Nieuwe aanwas vinden is dan ook nooit een probleem. “Dat heeft te maken met naamsbekendheid, de netheid van het team, knowhow en de uitstraling. Dat doet heel veel en dat zit bij ons wel goed. Rijders weten dat.”
Dat hij het oudste team in de paddock van Nederlandse Rotax Max-rijders maakt hem trots. En als het aan Hugo ligt, blijft hij voorlopig nog actief. “Ik doe het omdat ik het leuk vind. Ik kan het racen gewoon niet loslaten.”
Kijk eens op de website van Hugo Motorsports


















