Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Nieuwe GP3 klasse gebasseerd op succesvolle filosofie

Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 mei 2009 16:41

De nieuwe GP3-klasse, die onder de GP2 geplaatst wordt en vanaf 2010 tijdens F1 Grands Prix verreden zal worden, heeft enkele technische partners bekend gemaakt. Net zoals de GP2 zal de motor van Renault komen en het chassis van Dallara maar de banden komen van Pirelli. GP3 organisator Bruno Michel zei: “We hebben de GP3-klasse op de succesvolle filosofie van de GP2-klasse gebaseerd: produceer een competitieve auto, creëren een serie met lage kosten, tegelijk racen met de F1-kalender en een spannende show creëren. Ik ben erg trots op onze partners van de GP3-klasse en ik ga er vanuit dat we net zo’n competitie van hoge kwaliteit kunnen creëren als de afgelopen vier seizoenen in de GP2.”

Bruno Michel

De motor van de GP3 auto is gebaseerd op de 2-liter turbo van de Renault straatauto’s, levert 280 PK en is ontwikkeld door het Renault F1-team in Viry- Châtillon. Bruno Michel: “Ik ben erg blij met Renault als onze motorleverancier voor de GP3. De mannen en vrouwen van Viry-Châtillon hebben al vele successen behaald in de eenzitters.”

Het chassis komt van het legendarische Dallara. Directeur Gian Paolo Dallara is erg blij met deze opdracht: “We zijn ontzettend blij om mee te werken aan de GP3. Het leek ons volkomen natuurlijk dat wij ook het GP3 chassis ontwikkelden en we zullen er net zo veel tijd en moeite in stoppen als in de GP2, zodat dit kampioenschap net zo succesvol wordt als zijn voorganger.”

Pirelli zal de banden leveren en dit betekent een terugkeer van het bekende en roemruchte bandenmerk in de hoge klassen van de autosport. “Pirelli is erg blij om deel te nemen aan de prestigieuze GP3-klasse, wat voor ons een terugkeer betekend naar de eenzitters”, verklaarde de Motorsport-directeur van Pirelli, Paul Hembery. “Het werken met professionele teams en de toekomstige kampioenen van de motorsport is een geweldige uitdaging en een waar we onze meer 100 jaren aan ervaring kunnen gebruiken om een stabiel en betrouwbaar te leveren voor alle wisselvallige condities en de verschillende circuits tegen zullen komen tijdens het seizoen.”

Bruno Michel is ook erg content met de samenwerking met Dallara en Pirelli: “Ik ben erg blij dat Dallara ook in dit project deelneemt. Onze succesvolle relatie ontwikkelde zich in de GP2 en zal verder gaan in de GP3. Wat betreft Pirelli, ben ik erg blij om hen terug te zien keren naar de hoge klassen van de motorsport.”

“De eerste run van de GP3-auto staat aan het begin van de zomer gepland. De productie zal in de herfst plaats vinden, waarna de auto’s rond februari/maart 2010 aan de teams geleverd zullen worden. De volgende belangrijke stap zal de selectie van de teams worden. Dit begint in september en staat open voor alle teams die in de GP3 willen uitkomen en hebben bewezen succesvol te zijn in andere klassen. De eerste tests zullen in maart 2010 zijn en het seizoen zal tijdens de eerst Europese race van de F1-kalender van start gaan”, aldus Michel.

Technisch Directeur van de GP3-klasse, Didier Perrin: “Het doel van de GP3-klasse is het ontwikkelen van de rijderskwaliteiten van jonge coureurs om hen voor te bereiden om de volgende grote stap: de GP2-klasse. Met dit gegeven in het achterhoofd hebben we een auto ontwikkeld die alle technische aspecten heeft zoals een versnellingsbak met flippers aan het stuur en twee pedalen. We hebben ook goed nagedacht over de balans tussen de kracht en downforce, zodat dit de beste auto als voorbereiding op de GP2 is. Het ontwikkelen en afstellen van de auto zal de rest van 2009 door gaan.”/ Door Pieter Glas.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS