Formule 1

Zou Sebastian Vettel een vroege exit bij Aston Martin tegemoet kunnen zien?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 april 2021 13:06

Soms loopt het in het leven, op het werk, in de sport gewoon niet vanaf het begin zoals de bedoeling was. Soms is de beste oplossing om je verlies te nemen, elkaar de hand te schudden - of een vuist te geven in deze sociaal gedistantieerde tijden - en je eigen weg te gaan. Sebastian Vettel zal ongetwijfeld veel nadenken over zijn optreden tijdens de Grand Prix van Bahrein.

Sebastian Vettel Aston Martin Racing F1


Natuurlijk kun je zeggen dat de Formule 1 de Duitse coureur niets verschuldigd is, zo betoogt F1 Planet. Neem 2010-13, toen hij volledig domineerde, het winnen van vier opeenvolgende wereldkampioenschappen met Red Bull tijdens een periode vergelijkbaar met die die zijn held Michael Schumacher had genoten met Ferrari een decennium eerder.

Toen hij zelf naar de Scuderia overstapte, had Vettel natuurlijk goede hoop op een nieuw Schumacher-achtig tijdperk, maar hij vertrok na zes jaar met nog steeds vier titels op zak omdat de Italianen nooit beter konden worden dan Mercedes in de loop van een seizoen.

Nu, met een overstap naar Aston Martin, wat waarschijnlijk zijn laatste grote F1-uitdaging is, heeft de 33-jarige coureur twee belangrijke prioriteiten - ten eerste, om zichzelf opnieuw te vestigen als een kracht na een miserabele 2020-campagne; en ten tweede: om te helpen dit ambitieuze team om te vormen tot kanshebbers op de wereldtitel.

Het probleem is dat de start van het project op de baan nauwelijks slechter had kunnen verlopen. Het seizoen is tot dusver drie belangrijke ijkpunten rijk: de tests voor het seizoen, de kwalificaties en een race, allemaal in Bahrein. Bij geen van de drie kwam het tot een zware crash, maar afgezien daarvan waren ze alle drie een regelrechte ramp voor Vettel.

Buiten het circuit, qua pr, qua bedrijf, ziet alles er geweldig uit. Een aantrekkelijke Britse racegroene auto, vernoemd naar de eerste Bond-girl, Honey Ryder; een stijlvolle nieuwe tv-reclame die het merk promoot, waarin Vettel het heeft over 'beginnen aan een reis'; teambaas Otmar Szafnauer die de invloed van zijn coureur groots aanprijst, omdat hij 'een prestatie-ingenieur achter het stuur' is.

Maar Aston Martin weet maar al te goed dat het er echt om gaat dat de auto snel is en de coureur in staat is om het potentieel ervan optimaal te benutten, en het liefst nog meer, als dat mogelijk is.

Het is natuurlijk nog erg vroeg. We hebben pas één race van de mogelijke 23 voor dit jaar gehad. Er is nog tijd genoeg om alles in orde te krijgen. Vorig jaar won Racing Point, zoals Aston Martin toen heette, één Grand Prix en moest het daarvoor wachten tot 6 december.

De tekenen zijn echter onheilspellend, vooral voor Vettel. Zijn teamgenoot Lance Stroll reed al bij al geen slechte Grand Prix van Bahrein. Hij startte en eindigde als tiende, een positie die zeker niet slechter was dan waar het potentieel van de Aston Martin zich nu lijkt te bevinden.

Vettel daarentegen kwam niet uit Q1 en werd vervolgens achteraan de grid gezet omdat hij niet vertraagde voor dubbele gele vlaggen.

In de race, die na de eerste paar ronden een overwegend open race was, botste hij in de eerste bocht tegen de achterkant van Esteban Ocon toen hij de racelijn van zijn rivaal in de bocht verkeerd inschatte.

Het is natuurlijk nog erg vroeg. Eén race gehad van de mogelijke 23 dit jaar. Er is nog tijd genoeg om alles in orde te krijgen. Vorig jaar won Racing Point, zoals Aston Martin toen heette, één grand prix en moest daarvoor wachten tot 6 december.

De tekenen zijn echter onheilspellend, vooral voor Vettel. Zijn teamgenoot, Lance Stroll, had al bij al geen slechte Grand Prix van Bahrein. Hij startte en eindigde als tiende, een positie die zeker niet slechter was dan waar het potentieel van de Aston Martin zich nu lijkt te bevinden.

Vettel daarentegen kwam niet uit Q1 en werd vervolgens achteraan de grid gezet omdat hij niet vertraagde voor dubbele gele vlaggen.

In de race, die na de eerste paar ronden een overwegend open race was, botste hij in de eerste bocht tegen de achterkant van Esteban Ocon toen hij de natuurlijke lijn van zijn rivaal in de bocht verkeerd inschatte.

Vettel gaf de Alpine-coureur aanvankelijk via de teamradio de schuld, maar verontschuldigde zich later. Tegen die tijd had hij van de stewards al tien seconden straf gekregen en in totaal vijf strafpunten gekregen voor die twee incidenten op zaterdag en zondag.

Helaas is het allemaal bekend van vorig jaar. We zijn er helemaal aan gewend geraakt dat een 53-voudig racewinnaar er in zijn interviews na de race heel somber uitziet, dat hij botsingen, spins of een gebrek aan prestaties moet wegpraten met zinnen als 'het is wat het is' en 'niet waar we op gehoopt hadden'.

Vervang de groene overalls door rode en zondagavond had het weer 2020 kunnen zijn. Dat was zijn F1 annus horribilis, hoopte hij, en een overstap naar Aston Martin samen met COVID-19 vaccins voor de hele wereld zou 2021 veel beter maken.

De aanpassingen aan het technisch reglement zijn Aston Martin niet goed bevallen, dat geven ze toe. Szafnauer kon het niet genoeg zeggen in zijn 'view from the pit wall'-interview tijdens de race van zondag op Sky F1, ze weten dat ze werk te doen hebben en er is een goede kans dat ze zich zullen verbeteren.

Maar op basis van de eerste aanwijzingen is het begrijpelijk om te denken dat de zoon van de teambaas, Stroll, een coureur die veel kritiek heeft gekregen tijdens zijn F1-carrière, waarschijnlijk meer zal profiteren van de vooruitgang die het team boekt dan zijn veel meer ervaren collega.

"Op 33-jarige leeftijd vergeet je niet hoe je snel met een Formule 1-racewagen moet rijden", zei Szafnauer voor het seizoen. "Hij is zeker niet vergeten hoe dat moet en de werkethiek is er zeker nog."

Snelle en, misschien wel het belangrijkste in dit stadium, foutloze optredens is wat Aston Martin van Vettel nodig heeft.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS