Tijdloze Bugatti-modellen vestigen nieuwe miljoenen veilingrecords: 6.605.000 US Dollar
Uitgegeven door HJ van Keulen • 9 mei 2024 15:50
In de loop van zijn 115-jarige geschiedenis heeft Bugatti enkele van de meest gewilde auto's aller tijden geproduceerd. Bekend om hun ingenieursvernuft, hun inherente schoonheid en hun zeldzaamheid, wordt de kans voor liefhebbers om een Bugatti te kopen op een veiling altijd ontmoet met een intense opwinding die de tijdloze aantrekkingskracht van Supercars zoals van het merk Bugatti aantoont. Op de recente Selections from the Mullin Collection Auction van Gooding & Company overtrof elk Bugatti model de geschatte verkoopprijs.
De Mullin Collection kavels werden aangeboden vanuit het voormalige Mullin Automotive Museum in Oxnard, Californië. Het stond bekend als de grootste collectie Franse klassieke en Art Deco auto's ter wereld, naast vele andere sterattracties, maar sloot definitief na de dood van de visionaire oprichter, Peter Mullin, in september 2023. Het Mullin Automotive Museum, dat het opmerkelijke talent van de hele Bugatti-familie tentoonstelt, huisvestte meer dan 75 meubels van Carlo Bugatti, talrijke beeldhouwwerken van Rembrandt en de grootste privécollectie ter wereld van auto's van Ettore en Jean Bugatti. Lange tijd was het hoogtepunt van het museum de door Jean Bugatti ontworpen Type 57SC Atlantic uit 1936.
Een selectie van deze buitengewone modellen werd door Gooding & Company aangeboden tijdens de recente verkoop, met als ster van de veiling een Bugatti Type 57C Aravis 'Special Cabriolet' uit 1938, met een lagere schatting van $ 2.500.000 die werd verkocht voor $ 6.605.000 - een wereldrecordprijs voor dit model. Het supercharged Type 57C is een van de slechts drie exemplaren van de Aravis met Gangloff-body die tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven, nieuw besteld door Avignon-agent Granat & Fils voor de beroemde Bugatti-teamcoureur Maurice Trintignant. Chassis 57768, met ivoorkleurige carrosserie en donkerblauwe spatborden en sierstrips, werd door Trintignant succesvol ingezet tijdens de Grand Prix du Comminges in 1939. Hij werd in 2005 gerestaureerd door Sargent Metal Works en maakte sinds 2002 deel uit van de Peter Mullin Collection.
Een Bugatti Type 46 Semi-Profilée Coupe verbrijzelde ook het wereldrecord voor een Type 46 en werd verkocht voor $ 1.105.000, tegen een lagere schatting van $ 650.000. Deze zeldzame Type 46 werd nieuw besteld door Bugatti-agent Vladimir Gut in Praag, waar hij een deel van zijn vroege leven doorbracht in de stallen van prominente Tsjechische eigenaren. Na een opeenvolging van eigenaren onderging hij begin jaren 2000 een restauratie, toen Harry Kouwen werd gecontracteerd om een replica te maken van de meest verbluffende carrosserie ooit voor een Type 46: de Semi-Profilée.
Toch waren het niet alleen de gerestaureerde auto's die de aandacht trokken en voor topprijzen werden verkocht. Verschillende zeer originele en ongerestaureerde Bugatti's presteerden ver boven hun schattingen, waaronder een Bugatti Type 40 'Break de Chasse' uit 1927. De Bugatti werd besteld en geleverd op 2 december 1927 aan Fernand Huck en in de jaren 1930 of 1940 werd het Type 40 omgebouwd tot de kenmerkende houten “shooting brake” carrosserie die het nu draagt. Hij werd verkocht voor $ 445.000, met een lagere schatting van $ 100.000. Twee Bugatti Type 57 Ventoux modellen - beide met originele motor en carrosserie - bereikten het dubbele van hun schatting, samen met sterke verkopen voor de 1927 Bugatti Type 40 Faux Cabriolet en 1931 Bugatti Type 40A Roadster.