Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Weering veel ervaring rijker en in 2020 deelname aan prestigieuze Lamborghini Super Trofeo

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 november 2019 17:10 • Print artikel

BREDA – Max Weering kon er trots op zijn: de tweede plaats in de eindstand van de GT-klasse in de Supercar Challenge. De negentienjarige coureur uit Coevorden kreeg zaterdagavond tijdens de prijsuitreiking in Breda de bijbehorende trofee overhandigd. Het kleinood was het stille bewijs dat hij als rookie in de autosport een succesvol debuutseizoen heeft beleefd. Met de ervaring die hij daarin heeft opgedaan, hoopt hij komend seizoen opnieuw succesvol te zijn in de prestigieuze Lamborghini Super Trofeo-competitie.

Max Weering

Het was natuurlijk bijzonder: een jonge coureur zoals hij, debuterend in de autosport met een zeer potente Lamborghini Huracán. Dat hij dan ook nog als tweede eindigt in de meest imponerende klasse van het kampioenschap, was een bevestiging van zijn talent. Natuurlijk had hij ook wat foutjes gemaakt, erkende Max, maar dat hoort erbij in een debuutjaar. Wel was hij zelfkritisch in zijn streven naar perfectie. “Mijn fouten eruit halen, was wel een dingetje. Ik heb nu geleerd dat ik meer tijd moet nemen. Een race duurt lang.”

Hij besefte ook dat hij ondanks die foutjes een knappe prestatie had neergezet. “Ik heb wel laten zien dat we de snelheid hebben. De snelheid was vanaf dag één goed. En er zit nog meer snelheid in de auto. Daar zijn we echt blij mee. De tweede plaats is ook wel goed, maar ik ben er niet echt tevreden mee. Je wil natuurlijk winnen”, toonde hij zijn winnaarsmentaliteit. “Dat kon ook, alles klopte gewoon.” Dat had hij mede te danken aan een sublieme samenwerking met zijn engineer, zei Max. “Hij weet precies hoe hij met mij moet omgaan en ik met hem.”

Max Weering

Voor komend seizoen wacht voor hem zijn debuut in de wereldwijd aansprekende Lamborghini Super Trofeo Europe. In dit kampioenschap hoopt Max meteen om de overwinning te kunnen meedoen. Ook gaat hij meedoen aan de World Finals, het WK aan het eind van het seizoen. Om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te verschijnen, laat hij niets aan het toeval over. Drie keer per week heeft hij kickbokstraining met viervoudig World Grand Prix K1-kampioen Sem Schilt. Verder zit hij ook veel in de sportschool en hij maakt hij veel gebruik van een professionele simulator.

Die simulator wordt van wezenlijk belang voor Max om circuits te leren kennen en zich zodoende zo goed mogelijk voor te bereiden op de races. “Ik heb mijn school afgerond en kan me dus fulltime op het racen storten. Ik ben van plan om vijf uur per dag op de sim te trainen. Het is best zwaar, want op een sim krijg je vierkante ogen, is het moeilijk om diepte in te schatten. Ik heb gehoord dat je na drie uur op de sim best wel moe wordt. Als ik het op de sim drie uur kan volhouden, dan zit ik voor de race honderd procent goed. En als iemand tegen me zegt dat iets vermoeiend is, vind ik het juist een uitdaging.”

Een uitdaging die hij dus zeer serieus neemt. Niet alleen qua voorbereiding, maar ook qua levensstijl. Max: “Het wordt minder feesten en weinig alcohol. Ik moet mijn levensstijl aanpassen om zo goed mogelijk te kunnen presteren. En als ik al een keer uitga met mijn vrienden, ben ik gewoon de bob.”

Max Weering

Behalve zijn deelname aan de Super Trofeo Europe en de World Finals rijdt Max onder andere ook de twaalf uur van Monza en de 24 uur van Dubai. De laatste race wordt begin januari gehouden. Daarmee is het zijn eerste wedstrijd van het nieuwe jaar. Hij keek er reikhalzend naar uit. “Die ga ik rijden in een Porsche 911 Cup, generatie 2. Ik heb al een paar keer een 24 uursrace gereden. Het is zwaar, maar het gaf elke keer heel voldaan gevoel als je klaar bent. Omdat ik veel in de sportschool zit, ben ik best wel fit. Ik heb er zin in!”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS