Formule 1

Max Verstappen moest plotseling doortrappen: "Overwinning heel mooi maar ook heel zwaar"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 mei 2022 06:03 • Print artikel

MIAMI - Max Verstappen heeft de eerste Grand Prix van Miami gewonnen. Vanaf zijn derde startplek kon Verstappen bij de start direct Carlos Sainz verschalken voor P2. Vervolgens liep Verstappen in op leider Charles Leclerc om hem daarna in ronde negen bij de eerste bocht voorbij te steken. In het vervolg van de race bouwde Verstappen zijn voorsprong gestaag uit. Deze voorsprong werd echter tenietgedaan door een safety car, waarna Verstappen in de laatste tien ronden nog flink moest doortrappen om Leclerc van het lijf te houden. Hier slaagde Max in waarmee hij zijn derde overwinning van het seizoen in de wacht sleepte. De Ferrari’s van Leclerc en Sainz eindigden op P2 en P3, terwijl Sergio Perez als vierde finishte.

Max Verstappen wint eerste Formule 1 Grand Prix van Miami

Na afloop van de race laat Verstappen moe maar voldaan weten: "Ik ben erg blij om hier in Miami te winnen en het was een geweldige zondag voor ons. Deze overwinning was heel mooi maar ook heel zwaar. Na vijftien ronden begon ik de ronden al af te tellen, het was fysiek echt zwaar."

Vooral in de beginfase was Max duidelijk sneller dan de Ferrari's. De eerste stint was dan ook de sleutel voor de overwinning, volgens de Nederlander: "Waar we de winst hebben behaald is op de medium band. Daarop hadden we een betere snelheid en konden we een gat slaan. Op de harde band zat het heel dicht bij elkaar. Maar, aan de andere kant was het ook heel moeilijk om constant te zijn en ik wilde ook niet te veel pushen om in de laatste tien ronden niet in de problemen te komen met de banden."

"De safety car aan het einde hielp dan ook niet, want anders hadden we de race gecontroleerd uit kunnen rijden, maar dat maakte het wel spannend voor iedereen. Uiteindelijk was het wel even lastig de eerste paar ronden na de safety car, maar toen de banden eenmaal op temperatuur waren, ging het gewoon goed."

Start GP van Miami

Met een buitentemperatuur van 32 graden Celsius is het erg warm voor aanvang van de eerste Grand Prix van Miami op het 5.412 meter lange Miami International Autodrome. De complete top tien vangt de race aan op de medium compound banden, terwijl de beide Aston Martins starten vanuit de pitstraat nadat er een brandstofprobleem is gedetecteerd aan de auto’s van Lance Stroll en Sebastian Vettel.

Bij de start komt Max goed weg vanaf de derde plek op de grid. Hij remt laat, gaat buitenom voorbij aan Carlos Sainz in de eerste bocht en ligt daarmee op plek twee, achter de vanaf pole gestarte Charles Leclerc. Sergio Perez ligt vierde, met Valtteri Bottas achter de Mexicaan op plek vijf. Het gehele veld komt zonder kleerscheuren de eerste ronde door. Lewis Hamilton is bij de start teruggevallen van plek zes naar plek acht, maar de Brit werkt zich in de eerste zes ronden weer terug naar de zesde plaats. Zhou Guanyu moet in ronde zeven zijn Alfa Romeo in de pits parkeren met technische problemen en is daarmee de eerste uitvaller van de race.

Verstappen kan in de beginfase goed in het spoor blijven van Leclerc en in ronde acht zit Max binnen DRS-afstand van de Ferrari-coureur. Dit geeft Max de kans om één ronde later bij de eerste bocht aan de binnenkant de leiding over te nemen van Leclerc. In de daaropvolgende ronden loopt Verstappen langzaam maar zeker weg bij Leclerc die het tempo van de Nederlander duidelijk niet kan bijbenen. Perez op P4 verliest in ronde 20 ineens vijf seconden vanwege een verlies van vermogen, maar na instructies via de boordradio lijkt de Mexicaan de problemen aan zijn auto te hebben verholpen en hervindt hij weer zijn snelheid.

Charles Leclerc is in ronde 25 de eerste van de koplopers die zijn verplichte pitstop maakt. Verstappen volgt twee ronden later. Max komt na een foutloze stop als tweede terug de baan op met een vers setje harde banden onder zijn Red Bull Racing RB18 gemonteerd. Eén ronde later ligt Verstappen weer terug aan de leiding, omdat ook Carlos Sainz zijn pitstop maakt. Na de stops ligt leider Verstappen ruim zeven seconden vóór Leclerc. Sainz en Perez volgen ruim daarachter op de derde en de vierde plek.

Fernando Alonso plaatst in ronde 39 een gewaagde inhaalactie op Pierre Gasly voor P9. De Spanjaard raakt de achterkant van Gasly in bocht één, waardoor de Fransman zijn plekje verliest aan Alonso. Het gaat van kwaad tot erger bij Gasly als hij vervolgens wijd gaat bij bocht zeven en als hij terugkomt op de baan, raakt hij de aanstormende Lando Norris. De rechter achterband van Norris loopt van de velg door het ongeluk en al spinnend komt de McLaren-coureur tot stilstand, waarmee Norris de tweede uitvaller van de race is. Vanwege de gestrande McLaren komt de safety car de baan op. Door zijn grote voorsprong op Bottas heeft Perez een uitgelezen kans om een pitstop te maken voor een setje hagelnieuwe medium compound banden, wat hem een voordeel geeft ten opzichte van de Ferrari’s en Verstappen voor hem, die nog op de oudere harde banden rondrijden.

Met nog tien ronden voor de boeg wordt het veld weer vrijgelaten. Max heeft een goede herstart en behoudt de leiding vóór Leclerc, Sainz en Perez. Leclerc blijft binnen één seconde van Verstappen wat betekent dat de Monegask na twee ronden DRS krijgt. In ronde 55 duikt Mick Schumacher aan de binnenkant van Sebastian Vettel bij bocht één. De twee Duitsers raken elkaar, waardoor Vettel spint en Schumacher zijn voorvleugel verliest en wederom geen punten kan scoren.

Red Bull uit zijn dak na zege Max Verstappen

Aan kop kan Verstappen Leclerc van zich afschudden om de race uiteindelijk met ruim drie seconden voorsprong te winnen. Leclerc en Sainz eindigen op P2 en P3, terwijl Sergio Perez vierde wordt. De Mercedessen van George Russell en Lewis Hamilton finishen als vijfde en zesde, met daarachter Valtteri Bottas op P7. Esteban Ocon, Fernando Alonso en Alexander Albon completeren de top tien. Doordat Verstappen ook de snelste raceronde laat noteren, scoort hij dit weekend het maximaal aantal punten, namelijk 26 stuks, waarmee zijn achterstand op kampioenschapsleider Leclerc is verkleind tot negentien punten. (Hier de WK-stand F1)



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS