Karting • Rotax Euro

Karttalent Mateja Radenkovic wint na magistrale inhaalrace Golden Trophy en richt vizier op WK Rotax Max in Bahrein

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 november 2021 19:55

GENK – Hij was al BNL-kampioen, maar ook in een internationaal topveld blijkt Mateja Radenkovic de snelste. Dat bewees de elfjarige piloot uit Schilde zondag op het circuit van Genk tijdens de prestigieuze Rotax Max Euro Challenge Golden Trophy. Hij won de finale van de Minimax-klasse in een vol deelnemersveld met meer dan tien nationaliteiten na een indrukwekkende opmars. En dan te bedenken dat Mateja in een voor hem vreemd chassis reed met het oog op de Rotax Max Grand Finals in Bahrein en voorafgaand aan de wedstrijd in Genk niet eens had kunnen trainen.

Mateja Radenkovic

“Ja, ik ben natuurlijk blij met deze overwinning. Het was niet gemakkelijk, het niveau was heel hoog”, zei een contente Mateja die zichzelf daarmee bewees op Europees topniveau voorin mee te kunnen, want het deelnemersveld in Genk was dusdanig sterk.

Dat was op zich ook logisch, want de Golden Trophy gold in Europa als de laatste kans om een ticket te winnen voor de Grand Finals, het jaarlijkse officieuze WK voor Rotax Max-rijders. De editie van dit jaar wordt van 11 tot en met 18 december gehouden in Bahrein. Omdat Mateja dat ticket door zijn titel in het BNL-kampioenschap al had gewonnen, hoefde hij zich daar niet meer druk om te maken.

Voor hem was de Golden Trophy vooral een mooie gelegenheid om op hoog niveau het Formula K-chassis te testen. Want met die kart moet hij het WK rijden, zoals alle Minimax-deelnemers. Normaal rijdt hij op een Tony Kart, dus was het even wennen voor de snelle Vlaming. Zeker ook omdat hij voor het weekeinde nog geen meter in dat chassis had gereden.

Dat was wel de bedoeling geweest. Mateja zou een weekeinde eerder in die kart hebben meegedaan aan de laatste ronde van het BMC-kampioenschap. Maar vlak van tevoren was hij ziek geworden. Nu zat hij tijdens de Golden Trophy dus pas voor het eerst in de Formula K-kart. En was daarin meteen snel.

“De trainingen in de regen gingen goed”, blikte Mateja terug op het begin van het weekeinde. “Daarna ging de kwalificatie helaas wat slechter. Ik was 0.7 seconde trager dan de kopman en kwalificeerde me daarmee als vierde. We wisten niet waar het aan lag. We hadden de data bestudeerd, misschien lag het aan mij, maar we vonden de oorzaak niet.”

Hoe dan ook, toen de heats van start gingen was Mateja weer ouderwets snel. In de eerste twee koersen denderde hij van P4 naar de overwinning. De derde heat verliep wat minder vlotjes. Ook in die derde manche als vierde gestart eindigde hij op P6. “Daarna mocht ik de prefinale toch van poleposition starten omdat ik na de drie heats net een puntje meer had dan de nummer twee.”

Mateja Radenkovic

Voorafgaand aan de race had Mateja zijn monteurs gevraagd of hij op slicks (profielloze banden mocht starten). Dit omdat het niet meer regende en de baan aan het opdrogen was. Maar omdat iedereen op regenbanden stond, wilden de monteurs geen risico nemen. Zodoende startte Mateja dus toch op regenbanden.

“Ik had een goede start, maar op het einde van de race was ik net te traag. In de laatste ronde, ik reed toen op P4, werd ik van de baan geduwd. Ik wilde verdedigen, maar de jongen achter me remde vol tegen me aan. Daardoor kwam ik naast de baan terecht en eindigde ik als achtste.” Tegen die tijd was de baan alweer kurkdroog. “Het was voor mij de eerste keer dat ik op regenbanden reed op een droge baan. Ik vond het een heel moeilijke race.”

In de finale als achtste gestart had Mateja niet de start waarop hij hoopte. De talentvolle karter zakte terug naar de dertiende positie, maar toonde toen veerkracht. “Maar toen heb ik mijn snelheid gevonden. Ik heb een paar mooie inhaalacties gedaan. Een keer haalde ik drie rijders in één keer in. Die inhaalacties hebben me gered. Daardoor is het me toch nog gelukt om de race te winnen.”

Razendknap, zoveel plaatsen goed maken, zeker in een internationaal topveld. Toch had Mateja al in het begin van de race het gevoel gehad dat hij nog ver voorin kon finishen. “Want ik wist dat we heel snel waren. En dat ik op een droge baan heel snel was. Ik dacht dat ik nog derde of tweede kon worden. De eerste plek zou wel heel nipt worden, maar op het einde zag ik dat het kon. Ik dacht: ik ga ervoor, ik pak hem”, doelde hij op de man aan kop. En jawel, in de voorlaatste ronde slaagde Mateja erin de koppositie te grijpen. “Dat gaf echt een geweldig gevoel.”

Met de winst in de Golden Trophy op zak gaat hij zich nu met veel zelfvertrouwen voorbereiden op zijn laatste wedstrijd van het seizoen: de Grand Finals. Nu nog een paar weken trainen. En zoveel mogelijk in de regen. Ik ben wel snel op een droge baan, maar we moeten het chassis ook in de regen onder controle hebben. Als dat lukt, wordt het makkelijker rijden in Bahrein. Als ik daar de juiste snelheid heb, hoop ik op een plek in de top 5!”

Mateja Radenkovic wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Bouvin Power, Autohandel Carosserie Nijsmans en Brutoba NV.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS