Ex-F1-coureur Mark Webber: "Het zou mooi zijn als BMW en Ferrari nu komen"
Uitgegeven door Wim Boekel • 25 maart 2016 16:35
Het FIA World Endurance Championship, het kampioenschap voor het enduranceracen met als hoogtepunt de 24 uur van Le Mans, zit in de lift met stijgende bezoekersaantallen, meer interesse van grote autofabrikanten en automerken. Het FIA-WEC met de gave gevechten tussen de topteams, waar Mark Webber met Porsche na zijn carrière in de Formule 1 belandde, geeft hem veel vreugde.

“Audi heeft lange tijd indrukwekkend werk geleverd, maar toen kwam Porsche en heeft de druk opgevoerd. Waardoor de races nog spectaculairder zijn", vertelde de Australiër tegenover het Duitse Motorsport-Total. "We hebben enige spannende zes uurraces gehad, maar ook in Le Mans zaten we dicht bij elkaar. Dat was mooi voor de fans om te zien en dat bevalt ook ons coureurs.”
De verwachting voor 2016 is dat Toyota het gat gedicht heeft en het gevecht nog spannender gaat worden.
“We kunnen slechts positieve dingen zeggen, op alle gebieden. Alle klassen zien er zeer sterk uit. De aantallen benadrukken deze indruk”, aldus de Australiër. Het hoogtepunt blijft volgens de voormalig F1-coureur toch wel de 24 U van Le Mans: “Le Mans is een juweel, dat weten we allemaal. Het is een klassieker, iedereen houdt er van.”
De aantrekkingskracht op het kampioenschap is groot, want dit jaar keert ook Ford terug naar het endurance racen. Zij zetten dan geen LMP1 in zoals Porsche, maar een GTE-Pro. De komst van de fabrikanten ziet Mark Webber als positief: “Aan de ene kant komen er nieuwe fabrikanten bij, dat is goed. Aan de andere kant levert de organisator goed werk.”

Wat betreft de organisatie heeft de Porsche-coureur alleen maar positieve woorden: “Ze zijn niet arrogant en kijken niet neer op anderen, maar leren ook van andere categorieën, hoe ze het product beter kunnen maken. Alles van het WEC in goede conditie houden.”
Met name de baas van het kampioenschap Gerard Neveu en ACO-president Pierre Fillon worden gewaardeerd door de sneller coureur: “Ze blijven ook bij een realistische kalender. Bij de sportwagens kun je nooit zo veel racen als in de Formule 1.”
“De races zijn goed en zijn dat zelfs gedurende langere perioden, zo ongeveer 6 uur. Daarbij komt dat in onze serie mooie merken zijn vertegenwoordig. Hoe belangrijk dat is, kun je aflezen van de response op Porsche”, aldus Mark Webber. Toch ziet hij nog wel ontwikkelingsmogelijkheden voor de klasse: “Het zou mooi zijn als BMW en Ferrari nu komen. Dan zijn wij er wel heel goed op voorbereid.”




