Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

The Heart of Racing breidt WEC-programma Aston Martin uit: 2 Valkyries in Hypercar-klasse en 2 Vantages in LMGT3

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 december 2025 13:00

The Heart of Racing zet in 2026 een volgende, ambitieuze stap in het FIA World Endurance Championship. Het team schaalt zijn programma op van drie naar vier auto’s en verschijnt volgend seizoen met twee Aston Martin Valkyries in de Hypercar-klasse én twee Aston Martin Vantages in LMGT3. Daarmee onderstreept de Amerikaanse equipe haar lange termijn commitment aan het hoogste niveau van de endurance racerij.

The Heart of Racing

In 2025 kwam The Heart of Racing al uit met twee Valkyries en één Vantage. Voor 2026 wordt daar een tweede LMGT3-inschrijving aan toegevoegd: de Aston Martin Vantage met startnummer 23, een bekend nummer voor volgers van het team. Achter het stuur van deze auto krijgt Gray Newell zijn kans op het wereldtoneel als Bronze-rated coureur.

Newell maakt de overstap naar het WEC na een overtuigend seizoen in GT World Challenge America, waarin hij samen met Darren Turner drie podiumplaatsen behaalde met de Aston Martin Vantage GT3. Tijdens de officiële WEC Rookie Test op het Bahrain International Circuit in november liet de Amerikaan eveneens een sterke indruk achter, met competitieve rondetijden en een foutloos testprogramma.

De carrière van Newell begon in 2021 in de Aston Martin Vantage GT4, waarna hij doorgroeide naar GT3-machinerie. In die categorie wist hij al podiumresultaten te boeken tijdens onder meer de 24 Uur van Dubai en de 12 Uur van Mugello. In 2024 deed hij bovendien ervaring op tijdens Road to Le Mans.

“Ik was zeer verrast, maar ook enorm vereerd dat ik voor The Heart of Racing mag uitkomen in het WEC van 2026,” aldus Newell. “Tijdens de Rookie Test had ik wel het gevoel dat dit een mogelijk toekomstdoel was, maar zo’n snelle stap had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Het is een mix van enthousiasme en gezonde spanning. Het vertrouwen dat het team in mij stelt, betekent enorm veel. Er valt nog veel te leren, maar Ian en het team weten precies waar mijn grens ligt. Ik vertrouw volledig op hun oordeel. Tijd voor een nieuw hoofdstuk.”

De andere LMGT3-entry van The Heart of Racing, de Aston Martin Vantage met startnummer 27, krijgt opnieuw Ian James achter het stuur. James vormt sinds de WEC-deelname van het team in 2023 een vaste waarde binnen het programma en kwalificeerde de auto in achttien van de twintig Hyperpole-sessies. In 2025 pakte de #27 poleposition voor de 24 Uur van Le Mans en sloot het seizoen af met een derde plaats tijdens de finale in Bahrein, samen met Zacharie Robichon en Mattia Drudi.

Ook het Hypercar-programma blijft in 2026 ongewijzigd en wordt voortgezet met twee Aston Martin Valkyries en dezelfde rijdersbezettingen. De Valkyrie met startnummer 007 blijft in handen van de Britten Harry Tincknell en Tom Gamble, met Ross Gunn als versterking tijdens de wedstrijden in Qatar, Le Mans en Bahrein. In de #009 Aston Martin blijven Marco Sørensen en Alex Riberas actief, terwijl Roman De Angelis aanschuift bij de grote enduranceklassiekers.

Het debuutseizoen van de Valkyrie in het WEC liet duidelijke progressie zien. Een vijfde plaats tijdens de race op Fuji vormde het beste resultaat tot nu toe, mede dankzij een sterke kwalificatie van Sørensen. Tijdens de seizoensfinale in Bahrein wisten beide Valkyries zich voor het eerst te plaatsen voor Hyperpole. Alex Riberas zette de #009 zelfs op de eerste startplaats en nam twaalf ronden lang de leiding in de Hypercar-klasse.

“Gedurende 2025 hebben we als team veel bereikt, maar vooral ook ontzettend veel geleerd,” blikt teambaas Ian James vooruit. “De coureurs hebben meer gebracht dan we van hen mochten verwachten, zeker in de beginfase van het programma. Dat harde werk heeft geleid tot een enorme hoeveelheid kennis en inzicht in de Valkyrie. Met die basis kunnen we in ons tweede WEC-seizoen verder bouwen. Nu we steeds beter begrijpen hoe we het potentieel van de Valkyrie kunnen benutten, liggen er grote kansen voor 2026. We hebben er alle vertrouwen in dat onze rijders die volgende stap ook daadwerkelijk gaan zetten.”

Het FIA World Endurance Championship 2026 gaat van start op 28 maart met de openingsrace op het Lusail International Circuit in Qatar.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS