Nyck de Vries in 2026 met aero-pakket op zijn Toyota: "Binnen die marge..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 14 november 2025 08:46
Toyota Gazoo Racing sloot het FIA World Endurance Championship (WEC) op de best mogelijke manier af. Tijdens de seizoensfinale wist het Japanse merk, met onder meer ex-F1-coureur Nyck de Vries achter het stuur, de overwinning te pakken. Daarmee kreeg de huidige Toyota GR010 Hybrid een waardig afscheid, want de succesvolle hypercar staat deze winter een grondige evolutie te wachten. De GR010 Hybrid, die sinds de start van het LMH-tijdperk actief is, wordt volledig herzien en verschijnt volgend seizoen aan de start met een nieuw aerodynamisch pakket en mogelijk zelfs onder een nieuwe naam.

Foto: FIA WEC/DPPI
“Er zijn veel veranderingen in de styling en de identiteit van de auto, met een nieuw aerodynamisch pakket waarvan we hopen dat het de prestaties zal verbeteren,” vertelt David Floury, technisch directeur van Toyota Gazoo Racing, aan DailySportscar. “Alle auto's worden door de FIA in de windtunnel gemeten, binnen een smalle marge wat betreft luchtweerstand, neerwaartse druk en gewicht. Binnen die marge proberen wij de auto makkelijker te besturen te maken en zo rondetijd te winnen. We willen dat hij consistenter wordt.”
Naast de technische vooruitgang wil Toyota ook dat het ontwerp van de vernieuwde hypercar beter aansluit bij de huidige generatie straatauto’s van het merk. Het nieuwe model is inmiddels al in actie gezien op het Circuit Paul Ricard, waar de eerste testkilometers zijn afgelegd.
“Het doel was om te kwantificeren wat we doen, en ik zou zeggen dat we een goede sessie hebben gehad,” aldus Floury. “We hadden stabiele omstandigheden, hebben veel gereden en dus veel geleerd. We zijn beperkt in het aantal testdagen dat we mogen gebruiken. Natuurlijk wil je altijd meer, maar we hebben het maximale uit deze sessie gehaald.”




