Genesis Magma Racing test GMR-001 Hypercar succesvol in nat Magny-Cours
Uitgegeven door Wim Boekel • 12 november 2025 14:52
Het team van Genesis Magma Racing heeft een belangrijke stap gezet richting zijn debuut in het FIA World Endurance Championship (WEC) 2026. Tijdens een driedaagse test op Circuit Magny-Cours (28–30 oktober) verzamelde het team waardevolle data met de GMR-001 Hypercar, onder uitdagende en vooral natte omstandigheden.

Foto: Genesis
Na eerdere tests die vooral gericht waren op systeemafstelling en betrouwbaarheid, stond deze sessie voor het eerst in het teken van pure performance. Ondanks het regenachtige weer, of juist dankzij, kon het team uitgebreid werken aan de balans en het gedrag van de auto. “We bouwen een soort gereedschapskist voor alle omstandigheden,” verklaarde sportdirecteur Gabriele Tarquini. “De rijders moeten de auto altijd op de limiet kunnen rijden, ongeacht de omstandigheden.”
Tijdens de test kwamen alle vier bevestigde rijders van het Genesis Magma Racing WEC-team in actie: Pipo Derani, André Lotterer, Mathys Jaubert en Dani Juncadella. Vooral Juncadella was positief over de vooruitgang: “Het was de eerste keer dat we zoveel variatie in grip hadden op één circuit. Dat gaf ons de kans om het mechanische pakket echt te begrijpen – en we gingen voortdurend in de juiste richting.”
De regenval kwam het team eigenlijk goed uit. Hoewel men van plan was de baan kunstmatig nat te maken, zorgde het weer vanzelf voor een volledig natte tweede testdag. “Dat was eigenlijk perfect,” aldus Tarquini. “We konden zien hoe de auto zich gedraagt op een doorweekte baan én tijdens het opdrogen. Dat soort omstandigheden kun je niet beter plannen.”

Foto: Genesis
De relatief lage temperaturen, rond 17 graden Celsius, boden ook de kans om meer te leren over het bandenmanagement in koelere omstandigheden. Volgens hoofdingenieur Justin Taylor kreeg het team “de kans om buiten de gebaande paden te experimenteren met het opwarmen van de banden”. Lotterer voegde toe dat Genesis voor het eerst reed met een bijna-2026-spec band, wat waardevolle inzichten opleverde.
Aan het einde van de test toonde Tarquini zich tevreden over de voortgang. “We hebben nog veel kilometers te maken, maar dit was een zeer positieve test,” zei hij. “De auto reageert goed in de regen en de rijders gaven uitstekende feedback. We weten nu precies welke richting we op moeten.”
Met slechts enkele testdagen te gaan voor de homologatie van de Genesis GMR-001 Hypercar, verschuift de focus naar betrouwbaarheid, prestaties en racevoorbereiding. De volgende tests zullen fungeren als generale repetitie voor het WEC-debuut van Genesis Magma Racing in 2026.




