Karting • WSK

Ean Eyckmans behaalt zijn eerste overwinning als fabrieksrijder bij Birel: "Het is een droom die uitkomt!"

Uitgegeven door Peter Vader • 15 februari 2024 19:03

Al de gedane arbeid in OK onder leiding van Jordon Lennox Lamb en Ronnie Sala, werd voor Ean Eyckmans beloond met de overwinning in de WSK Super Master Series. Een prima prestatie! De 16-jarige Belgische piloot uit Herentals won twaalf plaatsen tijdens de kwalificatieheats en won zijn prefinale in de regen, voordat hij een sterke prestatie neerzette op een droge baan waarop het nogal ‘moeilijk sturen’ was tijdens een zinderende de finale. Als onbetwiste winnaar van de wedstrijd won de snelle Belg met ruim twee seconden voorsprong en schoof hij drie plaatsen op in het kampioenschap. Ean staat daarin nu op de eerste plaats!

Ean Eyckmans WSK Super Master Series


Het weekend verliep dus ‘supergoed!’ voor Ean Eyckmans, die dit jaar een bijzondere beweging maakte met zijn teamkeuze. Hij besloot namelijk om voor Birel te gaan rijden. Ean Eyckmans: “Het ging afgelopen weekend dus ‘supergoed’! Een mooi resultaat nadat ik een deal heb gemaakt met Lennox Lamb en Ronnie Sala van Birel. Ik besloot om voor hen te gaan rijden met als doel om Birel weer bovenaan te laten staan in de automatic-klasse. We zijn zeker nog niet klaar met verbeteren (en winnen), er komt nog veel aan, maar afgelopen weekend is het goed gelukt. Dit jaar is een goede leerschool voor mij om als toppiloot bij zo’n fabrieksteam te zitten. En dat we direct al kunnen winnen is een grote stap voorwaarts.” Tijdens de winter is er veel progressie geboekt, Ean Eyckmans vervolgt: “Ja, vorig jaar was er al veel progressie, maar we zijn net iets te laat geweest met de overstap van Tony Kart naar Birel. Als we drie à vier races eerder waren gewisseld, dan hadden we een betere kans gehad om wereldkampioen te worden.”

Status van Birel-fabrieksrijder
De status van fabrieksrijder vereist veel toewijding en de verwachtingen zijn hooggespannen. “Er wordt inderdaad wat van je verwacht, maar daar ga ik zo goed mogelijk mee om… Ze leggen geen druk op mij, ze weten dat we elke race beter worden, het moet nog iets beter om steeds te kunnen winnen. Voor mij persoonlijk is het alleen maar mooi om in zo’n fabrieksteam te zitten. Ik zal er alles aan doen om ze te laten zien dat ik dat waard ben. Ik zit nu een half jaar in het team en ze zijn zeer hulpvaardig. Het voelt als werken met m’n eigen familie, niets gaat ons tegenhouden om te winnen! Eind vorig jaar heb ik voor het eerst met Birel getest. Het is eigenlijk hetzelfde als met CL (Charles Leclerc kart), dat nu één team is geworden. Ze hebben nog drie of vier piloten, voor de rest is iedereen op Birel overgestapt.” Op de vraag of er nog een samenwerking is met Van Amersfoort Racing, antwoordde Ean Eyckmans: “Nee, het is nog steeds Birel Art, alleen geeft VAR (Van Amersfoort Racing, red.) nog wel een Formule 4-test weg van twee dagen aan een nieuweling en aan hun eigen rijder.”

Ean Eyckmans Birel win Cremona

Goede resultaten bij de WSK
“Ja, de eerste wedstrijd van het jaar ging goed. Ik stond op zondag in de finale na een slechte start. Ik heb er veel ingehaald en daar was ik best trots op”, blikte de beloftevolle piloot terug op de wedstrijd in Lonato. Daarna volgde Cremona. En die was raak! “In Cremona was het een bijna perfect weekend, ik was altijd één van de snelsten, ongeacht de weersomstandigheden. Het was best wel een raar weekend, met regen op zaterdag nadat het op woensdag en donderdag droog was. Op vrijdag en zaterdag dus ineens veel regen, maar ik was van meet af aan één van de snelsten. Door een foutje met de bandendruk kwam ik niet in de Top-3. Daarna won ik op vrijdag de eerste heat en werd tweede in de tweede heat. Op zaterdag ging het ook goed. Ik werd tweede in de eerste heat, derde in de tweede heat en ik won de laatste heat. Dit resulteerde in een overall-P1 in de tussenstand en startte ik als eerste voor de pre-finale A. Tijdens deze finale droogde de baan langzaam op en wist ik de race te winnen. We hadden last minute de tandwielverhoudingen nog veranderd en dat heeft me veel geholpen. Bovendien vloog Gomez van de baan om mij proberen bij te houden en daardoor kon ik de race winnen. Ik bleef tot aan het einde ervoor gaan. Ik wist dat hij eraf zou gaan…. Het was een kwestie van alles geven en laatste acht ronden op heelhouden rijden. Het voelde heel goed bij het passeren van de finishlijn, want het was vier jaar geleden dat Birel zelf won”, aldus Ean Eyckmans, die vervolgde: “Ik zie het helemaal zitten voor dit jaar. Ik rij voor Birel heel het OK, het WSK, de Champions of the Future en ik ga naar de Verenigde Staten, waar ik voor de Amerikaanse- en de Canadese importeur PSL ga rijden. Ze zijn daar altijd snel geweest, hun huidige piloot is erg goed, maar ze zoeken nog een afmaker…”

“Een droom die uitkomt!”
Voor Ean Eyckmans is zijn stoeltje als fabriekspiloot bij Birel een fantastische uitdaging. Hij zegt erover: “Ja, het voelt als een droom die uitkomt! Het is geweldig om zo veel te samen te werken met het team en het management. Er zijn niet veel mensen die kunnen zeggen dat ze de ‘nummer 1-piloot’ zijn bij Birel!” Eyckmans komt niet in een gespreid bedje en veel mensen zeggen dat hij veel lef toont met zijn stap. Tenslotte is hij nog maar zestien jaar, het duurt nog elf maanden voordat hij zeventien wordt. Hij doet er alles voor, door bijvoorbeeld elke dag te trainen om het drukke schema ook fysiek aan te kunnen. “Deze week race ik in Francacortia, de Super Master Series. Dit is de laatste ronde voor de OK. Tussen het WK en de EK en de Champions of the Future moet ik nog naar Amerika om de mee te doen aan de ‘Florida Winter Tour’ en daarna terug naar Valencia om te testen. Ik sta momenteel eerste in de tussenstand”, zegt Ean Eyckmans.

De start van het seizoen 2024 is veelbelovend en Ean Eyckmans bedankt daarvoor zijn ouders Wim en Wendy en zus Engy, zijn ganse familie, Jordan Lennox Lamb en Ronnie Sala van Birel, GFR / TM Engines, Arai, Alpinestars, Offsett en Speedwear.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS