Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Dit is waarom straatracen écht geen goed idee is

Uitgegeven door HJ van Keulen • 27 januari 2024 10:02

Met enige regelmaat vinden er straatraces plaats op de openbare weg. Dit brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Naast het risico op ongevallen en letsels, is er ook een significante kans op boetes. Daarnaast is het zo dat de betrokkenen in strijd handelen met hun autoverzekering. Dit kan leiden tot complexe juridische problemen en zware financiële gevolgen. Het toont aan dat deelnemen aan een illegale straatrace allesbehalve een goed idee is.

Goed verzekerd racen op het circuit

Zware boetes bij straatraces
De spanning die een race genereert, is ongeëvenaard. Het is echter belangrijk dat dit op een veilige en legale manier verloopt. Racen op de openbare weg is gevaarlijk en is dan ook terecht illegaal. Volgens de Nederlandse Wegenverkeerswet is niet alleen het organiseren van, maar ook het deelnemen aan een voertuigwedstrijd op de openbare weg verboden. Dit volgt onder meer uit de artikelen 5 en 10 WVW. Artikel 10 verbiedt expliciet het deelnemen en houden van wedstrijden met het voertuig op de openbare weg. Artikel 5 gaat dan weer over het verbod om gevaar of hinder te veroorzaken.

Racepiloten die toch op de openbare weg racen, kunnen worden geconfronteerd met zware boetes. Het wedstrijdverbod wordt namelijk bestraft met een geldboete tot 4.350 euro en tot twee maanden cel. In ernstige gevallen kan zelfs het rijbewijs permanent ongeldig worden verklaard, wat een einde kan maken aan zowel de professionele als de persoonlijke ambities op de weg. Dit is dan meestal het gevolg van een zogeheten artikel 130-procedure. Het komt in de praktijk regelmatig voor dat de politie niet kan aantonen dat er sprake was van een wedstrijd. Ook dan kan men nog altijd worden bestraft, maar dan voor roekeloos rijden.

Straatracen is gevaarlijk
Straatracen vormt een ernstig gevaar. Niet alleen voor de deelnemers zelf, maar ook voor onschuldige weggebruikers en omstanders. De beveiligingsmaatregelen die op racecircuits worden getroffen, zoals gespecialiseerde veiligheidsuitrusting en de strikte regels, zijn er niet voor niets. Deze ontbreken volledig bij het racen op de openbare weg. Door deel te nemen aan straatraces, brengen bestuurders zichzelf en anderen in gevaarlijke situaties. Dit maakt straatracen onverantwoord en potentieel levensgevaarlijk. Neem bijvoorbeeld een recente illegale straatrace in Vlissingen, waarbij een racepiloot een vrouw met haar rolstoel van de weg maaide. De vrouw overleed uiteindelijk aan haar verwondingen.

Problemen met de autoverzekering
Het risico op schade is bij een straatrace groot en die schade kan hoog oplopen. Wat de autoverzekering al dan niet dekt, is te lezen in de polisvoorwaarden. In deze voorwaarden zijn altijd uitsluitingen opgenomen, bijvoorbeeld voor schade door burgeroorlogen of het rijden zonder geldig rijbewijs. Ook schade door het deelnemen aan snelheidswedstrijden is standaard uitgesloten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het slachtoffer helemaal geen vergoeding krijgt. De verzekeraar zal in de praktijk toch gewoon de schade vergoeden, maar heeft vervolgens het recht om de betaalde vergoedingen te claimen bij de verzekerde. Zo kun je alles wat je hebt verliezen!

Goed verzekerd racen op het circuit
Racen op een legaal circuit is een veel verstandigere keuze. Hier zijn niet alleen de veiligheidsmaatregelen vele malen beter, maar is ook de verzekeringssituatie duidelijk geregeld. Op een circuit kunnen liefhebbers hun passie voor snelheid uiten in een gecontroleerde, veilige omgeving, met de zekerheid dat ze geen zware boetes krijgen en ze zijn verzekerd. Een goede verzekering biedt niet alleen bescherming aan de bestuurders, maar ook aan andere deelnemers en aan de investering in hun raceauto. Het racen op een legaal circuit biedt dus de sensatie van het racen, maar dan op een verantwoorde manier.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS