Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

BMW Group blijft op koers voor succes in 2022: behoudt NR.1 positie in wereldwijd premium segment, verdubbelt elektrische verkoop

Uitgegeven door Deni Volkers • 13 januari 2023 17:01

München. De BMW Group heeft zijn ramp-up van elektromobiliteit in 2022 opnieuw aanzienlijk versneld. Zoals eerder aangekondigd, kon de BMW Group zijn BEV-verkopen vanaf 2021 meer dan verdubbeld (+107,7%) met een totaal van 215.755 volledig elektrische BMW- en MINI-voertuigen die aan klanten werden geleverd. Een belangrijke mijlpaal werd bereikt toen de BMW Group eind vorig jaar zijn 500.000e volledig elektrische auto overhandigde aan zijn nieuwe eigenaar.

BMW

"Onze sterke productlijn is het beste antwoord op een uitdagende omgeving - en stelde ons in staat om onze verkoop van volledig elektrische voertuigen in 2022 opnieuw meer dan te verdubbelen", aldus Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor Customer, Brands, Sales. "We zijn ervan overtuigd dat we op dit succes kunnen voortbouwen in 2023, aangezien we een bijzonder hoge orderintake blijven zien voor onze volledig elektrische modellen," voegde Nota eraan toe.

De BMW Group leverde in 2022 wereldwijd in totaal 2.399.636 voertuigen van BMW, MINI en Rolls-Royce af aan klanten (-4,8%); een jaar waarin alle sectoren te kampen hadden met tegenwind door knelpunten in de toelevering, de pandemie in China en de oorlog in Oekraïne. De impact was vooral voelbaar in de eerste zes maanden van het jaar, met minder leveringen dan vorig jaar. In de tweede helft van 2022 trok de verkoop steeds meer aan. In het vierde kwartaal meldde de BMW Group een aanzienlijke verkoopgroei van +10,6%, met 651.798 aan klanten geleverde voertuigen.

De BMW Group is optimistisch over het komende jaar. "We zullen onze koers voor winstgevende groei in 2023 handhaven. De duidelijke focus zal liggen op het verder opvoeren van elektromobiliteit. De volgende mijlpaal voor 2023 is dat 15% van onze totale verkoop afkomstig is van volledig elektrische voertuigen. Met de lancering van de BMW i5 later dit jaar zetten we opnieuw een belangrijke stap op weg naar de elektrificatie van ons modellengamma," aldus Nota.

De toekomst van BMW Group is elektrisch, circulair en digitaal. Een hoogtepunt op weg naar de NEUE KLASSE werd vorige week tijdens de CES in Las Vegas gepresenteerd: BMW i Vision Dee vertegenwoordigt de visie van BMW Group op de toekomstige digitale ervaring, zowel binnen als buiten het voertuig. De BMW Group zal in de loop van 2023 verdere inzichten en blikken werpen op het revolutionaire voertuigconcept van de NEUE KLASSE.

Tegelijkertijd zet het bedrijf vaart achter de verdere digitalisering van verkoop en marketing. In de toekomst zal BMW Group in 24 Europese markten vertrouwen op directe verkoop, waarbij agenten optreden als vertegenwoordigers - dit schept de noodzakelijke voorwaarden voor een naadloze overgang tussen de online en offline klantervaring. Het duidelijke doel van het nieuwe agentschapsmodel is de klanttevredenheid en de premium merkbeleving te verbeteren en nieuwe, online-savvy klantendoelgroepen te bereiken. Het nieuwe agentschapsmodel van BMW Group zal ook prijstransparantie creëren en ervoor zorgen dat klanten hetzelfde, consistente aanbod ervaren in alle verkoopkanalen. Dit jaar zullen de voorwaarden worden gecreëerd waardoor MINI in 2024 van start kan gaan en BMW in 2026. De implementatie zal in nauwe samenwerking met retailpartners plaatsvinden.

De My BMW/MINI app is een kernelement van de verkoopherschikking. Met zijn vele functies en intuïtieve gebruikersinterface leidt hij gebruikers door de beste klantervaring in de branche. De Mijn BMW/MINI app dient als interface voor een gepersonaliseerde klantendialoog, met dagelijks ongeveer twee miljoen gebruikers in ongeveer 50 markten.


BMW behoudt nummer 1 positie in wereldwijd premium segment

Het merk BMW verkocht vorig jaar wereldwijd in totaal 2.100.692 eenheden (-5,1%) en behoudt zijn nummer 1-positie in het wereldwijde premiumsegment. Het merk BMW kende ook een sterke groei in geëlektrificeerde voertuigen. De verkoop van geëlektrificeerde voertuigen (inclusief plug-in hybrides) over het hele jaar steeg met 35,6% ten opzichte van het voorgaande jaar tot 372.956 voertuigen.

De aantrekkelijke productportefeuille van het merk blijkt bijzonder populair bij de klanten. Dit wordt weerspiegeld in hoge nieuwe bestellingen voor modellen als de BMW X1, iX1*, i4, iX en i7*. Later dit jaar zal de BMW Group zijn elektrische line-up uitbreiden met de BMW i5.


BMW M markeert 50e verjaardag met recordjaar

Ondanks de uitdagingen van knelpunten in de toelevering sloot BMW M GmbH zijn jubileumjaar af met een nieuw record. BMW M meldde een groei van +8,4% ten opzichte van het voorgaande jaar, met de verkoop van 177.257 eenheden. Tegelijkertijd boekte BMW M aanzienlijke vooruitgang met de elektrificatie van zijn productportfolio. De lancering van de eerste twee volledig geëlektrificeerde BMW M Performance modellen, de i4 M50* en de iX M60*, het allereerste geëlektrificeerde high-performance model, de BMW XM*, en de nieuwe M240i Coupé* droegen in hoge mate bij aan dit succesvolle jaareinde. Ook de nieuwe editie van de BMW M2 en de onlangs geïntroduceerde BMW M3 Touring leverden vorig jaar een belangrijke bijdrage aan de verkoopgroei.

Naast deze nieuwe toevoegingen aan het productgamma zag BMW M ook in zijn 50ste jubileumjaar een aanhoudend sterke vraag naar zijn high-performance derivaten, de M3 en M4, en zijn reeds lang bestaande X modellen. De vooruitzichten voor 2023 zijn dan ook zeer positief voor BMW M GmbH, met de belofte van nog meer recordresultaten.


MINI Electric* blijft best verkochte MINI modelvariant

Het premium automerk MINI verkocht vorig jaar 292.923 eenheden (-3,0%). De verkoop van geëlektrificeerde MINI modellen ontwikkelde zich positief: Het aantal verkochte geëlektrificeerde MINI modellen (incl. plug-in hybrides) steeg met +14,3% tot 60.839 voertuigen en was daarmee goed voor ongeveer 21% van de totale MINI verkopen wereldwijd in 2022.

De volledig elektrische MINI Cooper SE* bleef de best verkochte modelvariant van het merk in 2022. In totaal werden vorig jaar wereldwijd 43.744 MINI Cooper SE*'s verkocht - een stijging van +25,5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

2023 wordt een zeer belangrijk jaar voor MINI. Het merk viert 110 jaar autoproductie in zijn hoofdfabriek in Oxford en zal de eerste twee volledig elektrische modellen van de nieuwe MINI-familie onthullen.


Rolls-Royce Motor Cars meldt hoogste verkoopcijfers in zijn 118-jarige geschiedenis

In het jaar waarin Rolls-Royce Motor Cars de Spectre onthulde, 's werelds eerste ultraluxe elektrische supercoupé, rapporteerde het bedrijf ook de hoogste verkoop in zijn 118-jarige geschiedenis, met 6.021 auto's die wereldwijd aan klanten werden geleverd (+7,8%). Veel regio's behaalden hun hoogste verkoop ooit.

Elk van die auto's was Bespoke: gemaakt volgens de precieze wensen van de klant, tot in het kleinste detail. De waarde van het ongeëvenaarde Bespoke-aanbod van het merk was hoger dan ooit tevoren: klanten betalen nu gemiddeld ongeveer een half miljoen euro voor hun unieke Rolls-Royce.

De wereldwijde vraag blijft levendig voor de hele productportefeuille, aangevoerd door de Cullinan en de Ghost, de orderbank voor alle modellen reikt tot ver in 2023, met zeer sterke voorbestellingen voor de nieuwe, volledig elektrische Spectre, na een zeer succesvolle wereldpremière in oktober. De uitzonderlijk positieve reactie van klanten op de Spectre komt op het moment dat het merk zich voorbereidt om tegen eind 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's te bouwen.


BMW Motorrad boekt hoogste verkoop in de geschiedenis van het bedrijf

Met een totaal van 202.895 motorfietsen en scooters geleverd aan klanten, een stijging van +4,4% op jaarbasis, rapporteerde BMW Motorrad zijn hoogste verkoop in de geschiedenis van het bedrijf. Met name de regio's Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië boekten allemaal nieuwe verkoopcijfers en leverden een essentiële bijdrage aan de recordverkoop van BMW Motorrad. De aantrekkelijke line-up van het merk, met succesvolle producten die hun respectieve segmenten vormgeven, en de marktintroductie van populaire nieuwe modellen, zoals de volledig elektrische BMW CE 04, waren sterke factoren in het succesvolle resultaat voor 2022.


BMW & MINI verkopen in de regio's/markten

De BMW Group leverde vorig jaar in totaal 791.985 BMW en MINI voertuigen af aan klanten (-6,4%) in China. In het vierde kwartaal werden 199.112 voertuigen verkocht - een stijging van +12,7%.

In de VS werden tussen januari en december in totaal 361.892 BMW's en MINI's verkocht (-1,3%). De verkoop ontwikkelde zich positief in het vierde kwartaal: de leveringen van BMW Group stegen met 11,1% j-o-j tot 112.057 eenheden.

In Europa verkocht de BMW Group in 2022 in totaal 877.369 BMW's en MINI's (-7,5%). In het vierde kwartaal leverde het bedrijf 247.551 eenheden af aan klanten. Dit betekent een stijging van +10,9%.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS