FOTO'S - Een hommage aan Wim Luijbregts tijdens de ELE Rally 2024, succesvol in de harde praktijk van het rallyrijden!
Uitgegeven door Peter Vader • 23 mei 2024 21:00
Het is Stichting ELE Rally een genoegen om eer te brengen aan het leven van voormalig tweevoudig ELE-winnaar Wim Luijbregts. Fan van het eerste uur – en deel van de ELE-organisatie – Max Dijkmans volgt Wim al vanaf kleins af aan. Hieruit is een hechte vriendschap ontstaan tussen Wim en Max, waarna Max het initiatief nam om de trofee in het leven te roepen, speciaal voor de klassementsproeven die Wim een warm hart toedraagt: KP Wintelre en “zijn” pruufke Sint-Oedenrode. Wim is tevens uitgenodigd als eregast om de rally en specifiek zijn trofee te komen volgen en er is voor de gelegenheid ook een speciaal programma samengesteld voor hem.
Initiatiefnemer Max Dijkmans met zijn grote held Wim Luijbregts op de foto
Veel eer en bewondering
Zoals vorig jaar bleek, nadert het einde voor Wim met rasse schreden. Na dat afschuwelijke bericht zijn er diverse initiatieven genomen om Wim te eren. Zo werd onder andere de Twente Historic Rally omgedoopt tot “Wim Luijbregts Historic Rally” en werden de prijzen uitgereikt door Wim. In de vaderlandse media werd de ene tribute na de andere online gezet om deze rally-legende te eren en een hart onder de riem te steken.
Wim Luijbregts Trofee
Initiatiefnemer Max Dijkmans geeft aan: “Van jongs af aan ben ik een enorme fan van Wim. De vriendschap die daaruit ontstaan is, koesteren we. Met mijn ELE-organisatie pet op leek het mij niet meer dan logisch dat we dit jaar ook iets voor Wim organiseren in zijn ELE Rally. Na overleg hebben we besloten dat de snelste deelnemer bij de Historics op klassementsproeven Wintelre en Sint-Oedenrode de winnaar moet worden van de Wim Luijbregts Trofee. Beide proeven worden tweemaal verreden en zijn wat ons betreft de krakers in de ELE Rally. Dat we de gewijzigde uitvoering van KP Wintelre rijden zonder het onverhard, is jammer, maar er blijven nog genoeg listige passages over die de doorslag kunnen geven!”
ELE Historics
Van alle deelnemers in de Historics Rally die genoemde klassementsproeven finishen, worden de tijden dus opgeteld, waarna er 1 winnaar zal zijn. De uitreiking van de Trofee staat gepland voor zaterdagavond bij de finish van de rally op het Kerkplein in Son, waar de eerste auto verwacht wordt om 23:10u.
Wim Luijbregts samen met Joe van Burik in 2019 in de Escort RS 1600 MK I (Foto: WiMo Fotografie)
Uw RaceXpress-reporter Peter Vader schreef in 2020 over zijn jeugdheld Wim Luijbregts:
Wim Luijbregts, succesvol in de harde praktijk van het rallyrijden…
Rallyrijden is misschien wel de meest intensieve tak van autosport. Je rijdt niet op een afgesloten circuit, waar je iedere bocht na enige oefening hebt leren inschatten. Nee, je rijdt kilometerslang over onbekende wegen, met steeds wisselende weg- en weersomstandigheden. Asfalt, gravel, modder, regen en felle zon, het komt allemaal voorbij. Je hebt er een goed geprepareerde auto voor nodig. Die ook nog eens gewoon heel blijft. Je hebt er technisch vaardige monteurs voor nodig. Inderdaad, niet één monteur maar een aantal. Je hebt een goed uitgeruste servicewagen nodig, soms zelfs meerdere, afhankelijk van het soort rally. Niet alleen de navigator moet over gevoel voor te rijden routes beschikken, maar ook alle andere teamleden die meegaan tijdens de rally's. Anders raak je de weg kwijt. Je hebt een goeie werkplaats nodig, met veel speciaal gereedschap. En of het nog niet voldoende is, moet het rijdersduo fit en goed op elkaar ingespeeld zijn. Een goede navigator is onontbeerlijk, want anders wordt het helemaal nooit wat met al die verbindingstrajecten en snelheidsproeven. En tenslotte moet de rijder over een uitstekende wagenbeheersing beschikken. Hij moet continue zijn gefocust op het rijden en op wat de navigator hem aangeeft. Met veel beleid en gevoel moet hij de auto op de proeven de sporen geven. Zo hard als-ie kan, maar wel heelhouden natuurlijk. Anders is alles voor niks. Bij daglicht, maar ook vaak in het donker. Bij zonneschijn en met regen, wanneer de rallypaden spekglad worden.
Al decennialang is iedereen altijd welkom in het Valkenswaardse autobedrijf van Luijbregts
Zo ongeveer moet Wim Luijbregts zijn deelnames aan talloze nationale en internationale rally’s ervaren hebben. Een Nederlandse rally-legende? Jazeker! Kijk maar eens naar het aantal rally’s waarin de man uit Valkenswaard aan de start verscheen. Zo’n rally-CV hebben we in de afgelopen decennia niet gezien van een Nederlander. Behalve misschien dan dat Kevin Abbring hem evenaart, maar ja, hij is dan ook de protegé van Wim Luijbregts. De meervoudig Nederlands rallykampioen behaalde successen met DAF en ook reed hij met Franse (Talbot, Peugeot), Italiaanse (Lancia), Zweedse (Volvo) en Japanse (Mitsubishi) auto’s. Maar de meesten waren toch van Engelse origine: Morris Marina, Triumph Dolomite, Ford Focus en Ford Escort Mk1 en Mk2. De mix van merken waarmee hij succesvol was, vertelt eerder iets over de capaciteiten van #WimLuijbregts dan dat hij ‘meeliftte’ met een merk dat toevallig net een ijzersterk rallywapen in zijn modellengamma had. Als u even https://www.ewrc-results.com/profile/10917-wim-luijbregts/ aanklikt, dan begrijpt u meteen waar we het hier over hebben. Een succesvolle Nederlandse rallyrijder, die vaak over de rallypaden ging met Great British rallyCars. Van ophouden heeft-ie trouwens nog nooit gehoord. Afgelopen jaar werd hij nog eerste, samen met broer Bart, in het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap 2019 in de RC3-klasse. Zijn weapon-of-choice was wel een heel bijzondere auto: de Ford Escort RS1600 Mk1 van meervoudig wereldkampioen Hannu Mikkola. Chapeau!
De Ford Escort RS1600 Mk1 van meervoudig wereldkampioen Hannu Mikkola bestuurd door Wim Luijbregts
Wim Luijbregts met broer Bart
Super sportieve familie Luijbregts met v.l.n.r. Bart senior, Bart Junior, Kees en Wim"
Wim Luijbregts met broer Kees, de eerste stapjes op het rallypad waren met een Mini
Wim Luijbregts en broer Kees onderweg met DAF in de 24 Uur van Ieper
Een eigentijdse replica van de DAF waarmee de eerste grote successen werden behaald
De L staat voor de ‘Luijbregts brothers’ (Wim en Kees), Nederlandse fabrieksrijders voor DAF en drie keer klassewinnaar in de TAP rally van Portugal in een DAF 55 Marathon (1970-1971-1972), de foto is genoemen net voor hun vertrek naar de East African Safari
Ongekend voor Nederland eind jaren zestig: Luijbregts bestierde de officiele fabrieksvestiging van DAF Autosport
Wim Luijbregts onderweg in de Heuvelklim Vaals (1971) met de DAF 555 Sportcoupé, een experimentele auto die DAF na de vele rally successen van de voorgaande jaren introduceerde in 1970 en waarin alle ervaringen waren verwerkt die zij opgedaan had met de 55 Marathon en de F3 racewagens (Bron foto: rallydaf.nl)
Wim Luijbregts poseert in zijn showroom in Valkenswaard bij een van de laatst overgebleven DAF's van het fabrieks rallyteam (Foto: Peter Vader)
Luijbregts was de officiele British leyland dealer voor de regio Valkenswaard en stapte daarom over op de net geïntroduceerde Morris Marina
British Leyland Nederland rallyteam met de Morris Marina 1300 Coupé en v.l.n.r. Wim Luijbregts, BL Nederland PR-manager Charles van der Rest en navigator (en zwager) Bruno van Traa
De Morris Marina 1300 Coupé werd met Wim Luijbregts aan het stuur, ingezet in het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap om de Marina een imago een boost te geven. En dat lukte!
Een eenmalige actie van Wim Luijbregts op het rallycross circuit van Lydden Hill in Engeland. De door de fabriekswedstrijdafdeling Special Tuning ingeschreven Morris Marina was voorzien van een V8 motor. De auto was razendsnel, maar het bleef helaas bij een eenmalige inzet als experiment.
Wim Luijbregts in actie tijdens de 24 Uur van Ieper in 1975 met de Triumph Dolomite Sprint 2.0-16v
1975, een succesvol jaar Bruno van Traa (links) en Wim Luijbregts (rechts)met de nieuwe Triumph Dolomite Sprint. De inzet van de Triumph Dolomite Sprint als rallyauto was een initiatief van importeur BL Nederland te Gouda. De in 1973 geïntroduceerde Dolomite Sprint was hiervoor bij uitstek geschikt. De Sprint ging de concurrentiestrijd aan met onder andere de BMW 2002 en was de eerste in serieproductie gebouwde auto met meerkleppentechniek.
Wim Luijbregts en Bruno van Traa met de Triumph Dolomite Sprint onderweg in de Lombard RAC Rally, meetellend voor het wereldkampioenschap. Vanwege de meedogenloze rallypaden in de Engelse bossen, werd er altijd met veel ontzag over de RAC Rally gesproken.
Wim Luijbregts en navigator Ab Molkenboer, verscheen in 1982 aan de start van de ELE Rally met de Mitsubishi Lancer Turbo van het Mitsubishi Dealer Team.
Wim Luijbregts en Ab Molkenboer veroverden in 1982 het Internationaal Nederlands Open Rallykampioenschap met de Mitsubishi Lancer Turbo
Boucles de Spa 1982, soms waren het barre omstandigheden die veel vroegen van de wagenbeheersing en stuurmanskunst
Wim Luijbregts even herenigd met zijn kampioensauto uit 1982, de Mitsubishi Lancer Turbo (Foto: Peter Vader)
Wim Luijbregts was in de tachtiger jaren Peugeot dealer, daarom in 1984 onderweg op de rallypaden van de ELE Rally met een Talbot Samba! (Bron foto: Hans den Biggelaar)
Wim Luijbregts en Ton Hillen wonnen in 1990 de 27e ELE Rally in de Lancia Delta Integrale, waarmee Wim Luijbregts de enige rijder is die zowel de Eindhoven-Luik-Eindhoven Rally als de ‘moderne’ ELE Rally op zijn naam heeft geschreven (Bron foto: ELE Rally.nl)
Onder het pseudoniem Guillaume nam Wim Luijbregts samen met Piet Eine deel aan de Tulpenrally met een Volvo
Wim Luijbregts vergezeld van neef Willem Baudewijns onderweg met een Ford Focus in de ELE Rally 2003
Wim nog een keer onderweg met Willem Baudewijns, nu in een Ford Escort Mk2
Het Luca Engineering-experiment van Wim Luijbregts, de Ford RST S1300 (Rally Sport Trainer) bestemd voor een monomerkencup op het Eurocircuit Valkenswaard
De eerste serieuze deelname aan de Historic-klasse was met broer Bart in de witte Ford Escort Mk1 (Bron foto: persbericht ELE Rally 2024)
Bart (links) en Wim (rechts) met de witte Escort Mk1
Na de witte kwam de rode Ford Escort Mk1, de Ford Escort RS1600 Mk1 van meervoudig wereldkampioen Hannu Mikkola, smullen voor de rallyliefhebbers! (Bron foto: Eifel Rally Festival)
Wim Luijbregts, van stoppen heeft-ie nog nooit gehoord: KNAF-prijsuitreiking november 2019, eerste plaats in het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap 2019 in de RC3-klasse.
Wim Luijbregts, een onbetwiste Nederlandse rally legende! (Foto: Peter Vader)
Foto's: archief Wim Luijbregts en Peter Vader, tenzij anders vermeld
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!