Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL - Op weg met Thierry Bouvet naar de 24 uur van Le Mans 2019: de aanpak van EoT en BoP

Uitgegeven door Peter Vader • 31 mei 2019 09:01 • Print artikel

Equivalentie van technologie (EoT) is dit seizoen geÔmplementeerd om de LMP1-prestatieniveaus aan te passen tussen de hybride en niet-hybride prototypen en tussen de verschillende motortypen. Thierry Bouvet, technisch directeur van ACO, bespreekt de aanpak terwijl we op weg zijn naar de 24 uur van Le Mans, de slotrace van het superseizoen 2018-19.

EoT BoP Le Mans 2019 Porsche

Thierry Bouvet, ten eerste, wat is het verschil tussen EoT en BoP?
Balance of Performance is van toepassing op de LMGTE-klasse en is bedoeld om de gelijkheid te stimuleren tussen sportwagens met verschillende technische kenmerken (bijvoorbeeld motor voor- of achterin). Om ervoor te zorgen dat de concurrentie zo eerlijk mogelijk is streven raceorganisatoren eerst naar convergentie op het gebied van aerodynamica en overwegen dan gewicht, output en de capaciteit van de brandstoftank.

Equivalence of Technology is geÔntroduceerd nu hybride en niet-hybride auto's rechtstreeks met elkaar concurreren in LMP1, om de topklasse aantrekkelijk te maken en te zorgen voor een gelijk speelveld. We stonden voor een nieuwe situatie in het seizoen 2018-1919 met Toyota, de enige fabrikant die een hybride prototype (LMP1-H) inbracht tegen privťteams die niet-hybride technologie (LMP1-NH) gebruikten. EoT is ontworpen om ervoor te zorgen dat de privateers die in 2018 met nieuwe, niet-hybride auto's aan de start verschenen, kunnen concurreren met de Toyota TS050 Hybrid, die de fabrikant sinds 2012 ontwikkelt.

Op welke principes is EoT gebaseerd?
We hebben in 2014 met de FIA een EoT bedacht om gelijkheid te creŽren tussen benzine- en dieselauto's. De aanpassingen waren gebaseerd op brandstoftoewijzing (stroomsnelheid en hoeveelheid per ronde) die de prestaties en het bereik beÔnvloedt. Een flowmeter en sensoren zijn van vitaal belang om dit te meten. Aangezien de technische voorschriften voor LMP1-H en LMP1-NH-aanmeldingen anders zijn, met name voor wat betreft aerodynamica en gewicht, en er zijn zelfs verschillen al naar gelang het motortype in LMP1-NH, we hebben vandaag opnieuw voor een EoT gekozen. Uiteindelijk is het in LMP1 een combinatie van twee gelijkwaardigheid van technologieŽn: gelijkwaardigheid tussen hybride en niet-hybride auto's, en ook gelijkwaardigheid tussen niet-hybriden met atmosferische motoren en motoren met turbomotoren. Bovendien is er ťťn EoT voor de WEC-circuits en een andere voor de 24 uur van Le Mans, omdat het een totaal ander type circuit is. De verhouding van het hybride systeem is op Le Mans per kilometer lager. Als je eenmaal begrijpt hoe complex de situatie is, begrijp je ook waarom de regels niet eenvoudig kunnen zijn.

Na het een jaar lang met een paar kleine aanpassingen te hebben gerund, hoe heeft EoT uitgewerkt?
De gelijkwaardigheid tussen motoren met natuurlijke aanzuiging en turbocharged is in alle races bereikt. Tussen hybride en niet-hybride auto's benaderen we ons doel, maar we zijn in strijd gekomen met de maximale fysieke limieten van niet-hybride auto's. Het motorvermogen kon niet meer worden verhoogd, noch kon de massa van de auto worden verminderd. Aangezien EoT minder gunstig is voor de hybriden op Le Mans dan elders, zijn we om de eerder uiteengezette redenen vrij zeker dat de niet-hybriden zeer dicht bij de hybride auto's zullen komen tijdens deze Super Finale.

Is het bevredigend?
Nee natuurlijk niet. We hadden graag races gezien waarbij de hybride en niet-hybride auto's dichter bij elkaar reden. We werken nu al aan een iets ander systeem voor volgend seizoen, dat ook rekening zou kunnen houden met raceresultaten.

Welke moeilijkheden bent u tegengekomen?
We hebben met verschillende problemen te maken gehad:
- de grondige kennis van Toyota van zijn hybride auto in vergelijking met de relatieve onervarenheid van de teams die niet-hybriden bezetten
- het feit dat auto's met vierwielaandrijving altijd efficiŽnter zijn in natte weersomstandigheden
- een hobbelig circuit als Sebring was favoriet voor Toyota vanwege de complexere ophangingssystemen

Kun je ons vertellen wat je in petto hebt?
We blijven werken en hebben een "succesballast"-systeem voorgesteld dat een goede oplossing lijkt.

Terugkomend op de EoT voor de 24 uur van Le Mans dit jaar. Hoe komt het uit op de baan?
We hebben de EoT voor Le Mans testdag gepubliceerd en hebben de fysieke parameters voor de niet-hybriden (motorvermogen en voertuigmassa) op hun potentiŽle maximum achtergelaten. De Toyota zal ook 10kg zwaarder zijn dan vorig jaar voor Le Mans. We zullen brandstofverbruiksgegevens analyseren op de testdag om de verschillende hoeveelheden brandstof voor de race te kalibreren. De auto's zullen qua rondetijden erg dicht bij elkaar blijven.

EoT BoP Le Mans 2019 LMP1 Toyota

Wat kunt u ons vertellen over BoP in LMGTE?
In LMGTE, omdat alle auto's dezelfde technologie gebruiken, is er geen EoT. Omdat deze auto's echter op vrij verschillende street-legal modellen zijn gebaseerd, is een Balance of Performance noodzakelijk. Er zijn ook twee BoP-systemen: een voor WEC-circuits en een andere voor Le Mans. Voor de WEC-circuits hebben we een automatisch systeem dat is uitgewerkt samen met de autofabrikanten. Dit systeem past de BoP (gewicht en vermogen) aan overeenkomstig de raceprestaties, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan vermogen als de auto versnelt. Iedereen weet en gaat aan de slag met dit systeem en het resultaat is dat LMGTE zeer opwindende races voortbrengt, omdat alle auto's heel dicht bij elkaar blijven. Wat de Le Mans BoP betreft, is het feit dat de race slechts eenmaal per jaar wordt uitgevoerd, een automatisch systeem uitsluiten.

Onze technische mensen bij ACO en FIA voeren een grondige studie uit om een resultaat te bereiken op basis van:
- een analyse van de race van de testdag van het vorige jaar
- we kijken naar het gedrag van de fabrikanten tussen Testdag en de feitelijke race het jaar ervoor
- een analyse van de verbetering van de prestaties voor nieuwe auto's sinds Le Mans het jaar ervoor

We hadden vorig jaar een race waarbij iedereen erg dicht bij elkaar bleef en het zal dit keer hetzelfde zijn. Tenslotte dan nog, aangezien de regels voor de pitlane zijn veranderd, zullen we niet langer het soort gat hebben dat zich aan het begin van de race vorig jaar heeft gevormd. Het belooft een fantastische strijd te worden!

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS