Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peter Kox neemt aanloop met Aston Martin: "Het is een vrij jong project"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 juni 2009 10:35

Peter Kox zou met Reiter Engineering deelnemen aan de 24 uren van Le Mans. Helaas moest het team met de Lamborghini afzien van deelname, en leken de kansen van de Nederlander op deelname minimaal. Maar toen kwam Prodrive van Dave Richards, de oude werkgever van Kox, om de hoek kijken. Geheel onverwachts en last-minute kon hij instappen in het nieuwe LMP1-project van Aston Martin. Kox bemand op La Sarthe nu een van de schitterende bolides van het Britse team, waar ook Jos Verstappen en voormalig F1-coureurs Anthony Davidson en Tomas Enge voor uitkomen.

Peter Kox en Jos Verstappen

“Ja, nu kom ik toch in actie op Le Mans”, verklaarde Kox tegenover RaceXpress.com. “Ik moet zeggen dat ik graag met Reiter had deelgenomen. Ik ben vanaf het begin af aan betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Lamborghini en ik weet dat we competitief zouden zijn in de GT1. In die klasse hadden we zeker op het podium kunnen staan, we hadden echt een goede kans gemaakt. Ik heb de afgelopen jaren veel energie in de auto gestoken en dan is het jammer dat we niet op Le Mans kunnen rijden.”

Toen de deelname aan Le Mans met Reiter niet doorging meldde Prodrive zich. Kox heeft in het verleden aan de basis gestaan van het succes van het team van Dave Richards. De Nederlander won in 2003 met de Ferrari de 24 uren van Le Mans. Ook dat was een bolide waar hij veel ontwikkelingswerk mee verrichte, eveneens zeer succesvol. Daarna volgde nog tweemaal een deelname aan de 24 uren in de groene Aston Martin. Uiteraard was Kox zeer blij met de kans om met de LMP1-bolide op La Sarthe te racen.

Peter Kox al eerder in actie voor Prodrive

“Zo laat nog een stoeltje vinden, dat is uniek. Ik ben er heel gelukkig mee!”, verklaarde Kox. “Ik ben alleen ditmaal niet zo betrokken geweest in de voorbereiding. Het is nu in één keer Le Mans. Maar het is een geweldige kans, zeker met zo’n auto. Ik wist dat er sprake was van een LMP1-project bij Aston Martin, want ze hadden me er in een eerder stadium al voor gevraagd. Toen had ik me al vastgebeten in het Lambo-verhaal, maar nu zit ik er onverwachts toch in. Dat is super mooi! Ik heb in het verleden al met Prodrive samengewerkt. Ik deed destijds de shakedown van de eerste Ferrari en reed voor Prodrive met de Ferrari en twee jaar met de Aston Martin. Voor dit LMP1-project waren er genoeg gegadigden voor een zitje, maar ze kozen mij. Daar ben ik best trots op.”

Aston Martin LMP1

“De LMP1 krijgt altijd de meeste aandacht. We moeten echter wel reëel zijn, de diesels zijn in het voordeel maar je weet maar nooit. Ik rijd samen met Stuart Hall en Harold Primat. Ik hoop dat ik de snelste rijder van mijn auto kan zijn. Het is lastig om voorspellingen te doen naar aanleiding van de resultaten uit de voorbereidingen van de andere teams. Ik weet ook niet hoe we staan wat betreft betrouwbaarheid. Het is een vrij jong project en we moeten kijken waar we staan. Audi en Peugeot zijn absoluut in het voordeel. Bij ons is de bolide van Turner, Davidson en Verstappen de ‘leading’ Aston Martin. Op Le Mans zit er een stuntje altijd in. Ik heb slechts een dag getest, normaal is een auto mijn tweede huis maar aan deze bolide moet ik nog wennen. Ik kan nog niet alles blindelings vinden en het is een veel kleinere cockpit dan ik gewend ben. Maar ik heb nog twee dagen om ermee te rijden en er volledig aan te wennen!”

Meer over 24U le Mans

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS