Irritatie bij Toyota: "Wij zijn van mening dat ze dit niet hadden moeten doen"
Uitgegeven door Wim Boekel • 9 juni 2023 20:22
Toyota moest lijdzaam toezien dat zij 1,5 seconden tekort kwam in de kwalificatie op de Ferrari 499P, terwijl de tijd die het Japanse merk reed tijdens de kwalificatie voor de hyperpole vorig jaar nog voldoende was voor de eerste startrij. Teamdirecteur Rob Leupen drukte zijn frustratie dan ook uit over de recent, voorafgaande aan de testdag, doorgevoerde Balance of Performance (BoP) en het weer invoeren van de bandenwarmers voor de 24 uur van Le Mans. De Toyota GR010 Hybrid werd het hardste geraakt door de aanpassing in de BoP. De prototype van het Japanse automerk nam toe met 37 kilo.
“Ik kan niet veel zeggen over het gewicht”, zegt Leupen tegenover het Amerikaanse Motorsport. “Maar we praten hier over het feit dat ze het proces en het systeem halverwege het spelletje hebben aangepast. Wij zijn van mening dat ze dit niet hadden moeten doen. En als ze het moesten doen, dit niet de manier is waarop ze hadden moeten doen. We zouden graag zien dat dit soort dingen niet meer gebeuren. Natuurlijk is er druk, het is niet leuk als je net je programma begonnen bent en niet direct kan winnen. Maar er zit ook wat logica in. Vanuit ons oogpunt, is de logica niet om het hardste te schreeuwen en iets te krijgen. De logica is dat we al lange tijd hard werken en dit min of meer teniet wordt gedaan. Het lijkt er nu op dat als je hard genoeg schreeuwt, iets in je voordeel wordt veranderd. We zijn niet blij met dit proces.”
Ook het terugbrengen van de bandenwarmers voor alleen Le Mans is de Nederlander niet te spreken. “We voelen ons bij dit ding niet gemakkelijk, je weet hoe een bedrijf als ons werkt en op dit soort dingen reageert”, vervolgt Leupen over de bandenwarmers. “Het geeft ons geen goed gevoel.”