Grote plannen bij Team Jota: In 2024 met twee Porsche 963 op de startgrid
Uitgegeven door Wim Boekel • 7 maart 2023 14:03
Hertz Team Jota is het eerste privéteam dat in het FIA World Endurance Championship gaat debuteren met de Porsche 963. Het LMP2-team heeft plannen om volgend jaar een tweede LMDh-auto in het kampioenschap te gaan inzetten. Volgens het team heeft dit sportieve voordelen en opent het ook de deuren voor een stap naar het IMSA in Amerika.

“Voor elk team is het een voordeel om een team met twee autos te runnen”, aldus teameigenaar Dave Clark tegenover Sportscar365. “Je hebt meer strategische keuzes. Het gaat ons de kans geven om wat endurance races in de VS te doen. We hebben Hertz, wat wereldwijd is en in America, en Brady... Het is niet echt iets waarover we gesproken hebben, maar het ontwikkelt zich waarschijnlijk daar naar toe.”
Op dit moment heeft het team nog geen bestelling geplaatst in Weissach bij Porsche. Het past wel bij het standpunt van de autofabrikant, zij gaven al aan meer auto’s te willen leveren in 2024. “We weten gewoon hoe de zaken zich ontwikkelen, op de aflevering van de auto”, vervolgt Clakre. “Ik denk dat er veel druk op Porsche ligt. Op het moment dat iedereen zijn auto heeft en het wat rustiger wordt, dan gaan we praten over 2024 en 2025. Ze hebben allemaal hun testen en wat problemen. Hebben ze dat nodig? Nee. Dat is wat we gaan doen en zien hoe het zich ontwikkeld. Het is belangrijk voor hen om blij te zijn met hun klantenprogramma. We werken zoveel mogelijk als we kunnen met ze samen. Voor ons is het iets groots. Ik dacht dat het de volgende stap was, maar het is eigenlijk een sprong.”
De stap van Jota is niet vreemd, nu de verwachting is dat het WEC richting het einde van het LMP2-tijdperk gaat, door de komst van de LMH en LMGT3. “In 2016 reden we met een enkele auto, omdat we er één in de ELMS en één in het WEC hadden”, zegt de andere eigenaar Sam Hignett. “Verder zijn we met twee auto’s geweest. Sportief gezien, zijn er veel voordelen van een team met twee auto’s. Vracht, logistiek, de economische schaal binnen het team, het onder controle hebben van je eigen lot in de pitstraat, hospitality ruimte... Je moet een team met twee auto’s zijn. Commercieel is het ook veel interessanter, wat betreft de waarde van de business. We wilden altijd een team met twee auto’s zijn, wanneer mogelijk.”




