De ACO voert de Code-60-regel en andere maatregelen in voor Le Mans
Uitgegeven door Wim Boekel • 25 december 2013 12:27
De ACO heeft aan het einde van dit jaar een aantal veranderingen bekendgemaakt, die de veiligheid op het Circuit de la Sarthe in Le Mans moeten verhogen. Onder deze maatregel is ook de Code-60-regel. Daarnaast wordt onervaren coureurs een verplichte training in de simulator voorgeschreven.

Met de code-60-regel, welke al in diverse klassen gehanteerd wordt, wordt geen safetycar naar buiten gebracht, maar zwaaien de marshals met gele vlaggen op de plek van het ongeval. De coureurs moeten zich op dat moment houden aan een maximum snelheid van 60 km per uur. Het voordeel hiervan is dat de positie ten opzichte van de concurrentie niet verstoord wordt. De diverse auto’s blijven op dat moment dezelfde afstand tot elkaar houden Buiten de delen van de gele vlag mogen de coureurs de normale racesnelheid rijden. Toch houdt de organisatie zich het recht voor om een safetycar naar buiten te brengen wanneer nodig blijkt.
De tweede maatregel die de ACO treft is dat coureurs die nog niet op het circuit in Le Mans gereden of dat langer dan vijf jaar geleden hebben gedaan, een halve dag moeten oefenen in de simulator. Hiermee probeert de Franse organisatie de coureurs te leren waar de waarschuwingslichten zijn geďnstalleerd en baanmarshals met vlaggen kunnen staan.
Verder neem de ACO, in samenwerking met de FIA, maatregelen om het circuit te voorzien van veiligheidsmaatregelen. Zo wordt bijvoorbeeld Tetre Rouge aangepakt, de bocht waar coureur Allan Simonsen tijdens de laatste 24 uursrace om het leven kwam. De ACO en FIA willen de risico’s van dodelijk ongevallen hiermee inperken.




