Charles Zwolsman over 24U Le Mans: "Een verfkwast over het asfalt"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 juni 2009 09:46
LE MANS - Charles Zwolsman is klaar voor de 24 uren van Le Mans. De Nederlandse autocoureur komt uit voor de equipe van voormalig F1-teambaas Colin Kolles in de succesvolle Audi R10. Samen met Andre Lotterer en Narain Karthikeyan hoopt Zwolsman uiteraard op een probleemloze race en een goed resultaat. Hij kijkt vooruit op de legendarische wedstrijd.

"Ik benader de race als elke andere. Maar ik denk dat als ik eenmaal daar ben en de week voorbij gaat het toch echt wel anders gaat voelen. Wij hebben ons zo goed mogelijk voorbereid, maar het blijft voor de meesten van het team een nieuwe ervaring. Voor mij geldt hetzelfde; ik heb er in ieder geval heel veel zin in." Aan de traditionele race doen veel Nederlanders mee. "Nederland heeft altijd wel wat sterke coureurs. In Le Mans komen normaal gesproken ongeveer 170 coureurs aan de start, dus het zou gek zijn als er nu geen Nederlanders aan de start zouden staan. Hopelijk zijn we succesvol! Wij hebben niet extra getest met de Kolles Audi R10. Met de vrije trainingen die wij daar nog krijgen zullen wij het moeten doen. Gelukkig zijn deze langer dan anders en hebben we nog tijd om wat aanpassingen te maken."
"’s Nachts rijden is behoorlijk anders dan overdag. Vooral de rempunten waar je jezelf op ingesteld hebt zijn vaak anders omdat je niet zo ver naast de baan kunt kijken. Dus dat is best even wennen. Bij de test die we in het donker hebben gedaan, merkte ik ook dat de tijd die je ogen nodig hebben om te wennen aan het donker iets te lang is. Ik ben van plan bij de race zelf al even vijf minuten in het donker te gaan staan/zitten voordat ik aan mijn stint begin. Daardoor zijn mijn ogen alvast gewend zodat ik niet met boven de 300 kilometer per uur langzaam mijn zicht terugkrijg. Ik heb eigenlijk geen voorkeur wanneer ik in de auto stap. Trouwens, de engineers bespreken en beslissen wie er op welk moment in de Audi R10 gaat rijden. We hebben in elk geval boven de pits een ruimte waar we een paar uurtjes kunnen rusten tussen de stints door. Waarschijnlijk is het tijdens de zonsopkomst het moeilijkst rijden, omdat je dan te maken hebt met een laagstaande zon."
Zwolsman schat de betrouwbaarheid van de Kolles Audi R10 hoog in: "Het is in het verleden wel gebleken dat niet per definitie de snelste wint in Le Mans. Normaal gesproken wens je de concurrentie geen pech toe maar in het endurance racen hoort dit erbij en hoop ik dat wij het langer uithouden zonder problemen dan de rest. Er worden in totaal ongeveer 380 ronden gereden door drie coureurs. Dus ik zal er zo’n 126 rijden. Met ongeveer achttien keer remmen per ronde maakt dat 2.268 keer!"
Publiek en fans zullen er in enorme aantallen zijn. "De massale opkomst van het publiek en fans geeft toch een unieke sfeer, een extra dimensie aan de race. De race heeft zijn geschiedenis. Het is natuurlijk fantastisch om te zien hoe populair deze ene race is en dat ik daarvan deel kan uitmaken. Als ik aan Le Mans denk zie ik de beelden van auto’s racend in de nacht waarvan de verlichting zo mooi als een soort verfkwast over het asfalt wordt uitgesmeerd."




