Audi R18 mist topsnelheid, maar finisht toch als tweede: "Positieve uitkomst"
Uitgegeven door Edwin Schimmel • 6 mei 2014 13:53
Tijdens de tweede race van het World Endurance Championship, afgelopen weekend verreden op het F1-circuit van Spa-Francorchamps, werd het een stuk duidelijker hoe het met de krachtsverhoudingen is gesteld in de LMP1-klasse. Voor de ogen van 46.000 toeschouwers behaalden alle LMP1 Hybride bolides van de drie deelnemende fabrieksteams de finish, waarbij de Audi met wagen nummer 1 de tweede plaats bemachtigde.

Nadat Audi tijdens de eerste WEC-race op Silverstone twee wagens verloor door crashes, gaf de tweede 6-uurs race op Spa een duidelijker beeld van wat de invloed was van de nieuwe regels. Lucas di Grassi en beide wereldkampioenen Loďc Duval en Tom Kristensen streden hard om uiteindelijk met ruim een minuut achterstand als tweede te finishen. Omdat de Audi R18 niet in staat was de rondetijden van de snellere Toyota's en Porsches te evenaren koos het team voor een andere strategie. Om tijd te besparen, besloot Audi Sport Team Joest de banden van de nummer 1 wagen niet elke tankbeurt te vervangen. Dit bleek een goede keuze, want halverwege de race was de Audi R18 al opgeklommen naar de derde plaats. Tijdens de laatste pitstops wist Loic Duval net voor de Toyota nummer zeven weer de baan op te komen, waarna hij deze positie succesvol kon verdedigen om met bijna zeven seconden voorsprong als tweede te eindigen.

"Een tweede plaats was het beste wat we van de situatie konden maken", aldus Dr. Wolfgang Ullrich, hoofd van Audi Motorsport. "Ik ben blij dat ons dat gelukt is. We hebben alle wagens over de finish weten te krijgen en geen van de wagens is beschadigd. Na de openingsronde in Silverstone is dat een positieve uitkomst. Er is nog steeds een hoop te doen en we werken aan deze taken."




