Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24U van Le Mans 2017: Brandstoftank met een temperatuur van -162 graden

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 juni 2015 12:19

In 2017 keert WR, Welter Racing, terug naar de 24 uur van Le Mans. Het Franse team kwam vanaf 1976 27 keer aan de start en voor het laatst in 2010. De renstal die opgericht is door Gérard Welter keert dus terug naar het Circuit de la Sarthe en met zijn kennis en ervaring is het team op de hoogte van de uitdaging die de legendarische race biedt.

Welter Racing biogaz 24Hours of Le Mans 2017

Het Franse team heeft gekozen voor een ‘kleine’ hybride motor, een 1.200cc drie cilinder, welke geplaatst wordt in een chassis wat in Thorigny Sur Manne, aan de rand van Parijs, ontwikkeld gaat worden. Het unieke aan deze gesloten bolide is dat het een ‘grote’ tank krijgt om een grote hoeveelheid vloeibaar biomethanol mee kan nemen om een stint te rijden.

Het gas wat extreem koud is, is een natuurlijk gas wat 90% aan methaan bevat, wat in vloeibare vorm in methaan tankers wordt bewaard op een temperatuur van -162 graden. Daarom gaat WR een cryogene tank in de auto monteren, welke dergelijke lage temperature aan kan. Dit gas wordt geproduceerd uit huishoudelijk afval en wordt in de fabriek tot methaan omgezet. Daarmee is de naam ‘groene brandstof’ een juiste naam voor dit gas. WR probeert de CO2-uitstaat tot nul terug te brengen.

De technologie staat nog in haar kinderschoenen. Daarom is er genoeg werk te doen voor het team van Gérard Welter en de ontwerper van de motor Jean-Pierre Boudy, voordat WR beslag kan leggen op Garage 56 tijdens de 24 uur van Le Mans in 2017.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS