24U Le Mans: Jos Menten krijgt portie pech voor zijn kiezen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juni 2008 11:56
Op maandag 9 en dinsdag 10 juni zijn 54 van de 55 deelnemende wagens de technische controle gepasseerd. Enkel de Lucchini Judd-proto van het Italiaanse Racing Box bleef achter op het circuit van Le Mans. Onder de 54 wagens bevond zich ook de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Om 10u50 bood het team rond Rik Bryan en Graham Schulz zich aan op de traditionele ‘pesage’ aan de Place des Jacobins. Ook Jos Menten en zijn teamgenoten Christian Fittipaldi en Terry Borcheller waren van de partij.

“Ik ben echt blij dat ik er opnieuw bij ben. Vorig jaar moest ik me nog aanpassen aan het circuit, maar dit jaar kunnen we ons op andere dingen concentreren. We hebben alledrie ervaring met de Aston Martin en we kennen het circuit. Bovendien kan het team verder borduren op data van de voorbije drie jaar. Ik denk wel dat je kunt stellen dat wij de sterkste bezetting uit de privateers hebben. Wanneer de fabriekswagens vooraan een steekje laten vallen, zijn wij klaar om het commando over te nemen”, klinkt het bij een strijdlustige Jos Menten.
Toch lopen de kwalificatiesessies op woensdag niet van een leien dakje. Een probleem met de voorruit houdt de Aston Martin DBR9 vanaf 20u00 in de pitbox. De drie rijders klagen over het zicht, waarop het team besluit om een nieuwe voorruit te monteren. Een niet zo vanzelfsprekende opgave, waarbij de hulp van specialisten wordt ingeroepen: “Het zicht is troebel. We dachten eerst dat onze ‘tear offs’ de boosdoeners waren, maar blijkbaar ligt de voorruit zelf aan de basis van het onheil. Het team gaat nu de voorruit vervangen zodat we tussen 22u00 en middernacht kunnen aanvallen”, aldus de coureur uit Haelen.
Om 22u00 gaat het licht op groen voor de tweede woensdagsessie. Met de zonsondergang in de achtergrond maakt Team Modena zich klaar maken om alle rijders de drie verplichte nachtrondjes af te laten werken. Maar ook in de tweede sessie staat Dame Fortuna niet aan de zijde van Menten en co. Een motorprobleem dwingt het Britse team om de nachttraining na 30 minuten af te breken. Terry Borcheller heeft geen andere keuze dan de Aston Martin naast de piste te parkeren, nadat de cockpit zich met blauwe rook vult. Olieverlies luidt het verdict. Gelukkig heeft de Aston Martin V10-krachtbron geen schade geleden en kan er op donderdag opnieuw met dezelfde motor gereden worden. De Aston Martin DBR9 #59 sluit de woensdagkwalificaties af op de tiende plaats in de LMGT1-klasse met een povere 3:58” op de klokken.
Wie denkt dat de pechduivel het team uit High Wycombe op donderdag met rust zou laten, heeft het mis. Na de stints van Fittipaldi en Borcheller gaat het rond 21u00 opnieuw fout: “De wielmoer rechtsachter kwam los, waardoor ik mijn wiel verloor. Einde van de derde sessie, met een minimum aan kilometers in de benen. Hopelijk kunnen we onze achterstand in de laatste twee uur goedmaken. We zullen de laatste sessie verstandig moeten gebruiken want we moeten nog onze verplichte night laps afwerken”, doet Menten zijn relaas.
In de laatste twee kwalificatie-uurtjes gaat het beter. De drie rijders werken alledrie hun verplichte rondjes af, waarna Menten en Fittipaldi een versnelling hoger schakelen. De 3:58” van woensdag maakt plaats voor een 3:53”, goed voor de achtste plek in LMGT1: “Het had sneller gekund, maar dan hadden we zachte banden moeten monteren. Uiteindelijk zijn we best tevreden met de vooruitgang die we geboekt hebben. Op gebied van set-up zitten we goed. De afstelling van de wagen is immers primordiaal in een slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans. Hopelijk hebben wij onze portie pech nu achter de kiezen en gaan we een probleemloze wedstrijd tegemoet.”




