Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H Le Mans 2023 - Toyota Gazoo Racing tweede in Le Mans thriller, competitie en drama tot het einde

Uitgegeven door Peter Vader • 12 juni 2023 13:47

Na vijf opeenvolgende overwinningen in de 24 Uur van Le Mans ging de wereldkampioen Toyota Gazoo Racing dit jaar de uitdaging aan van een recordaantal van 16 Hypercar-auto's, met concurrentie van Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche. Voor het oog van 325.000 toeschouwers was het uitverkochte evenement getuige van een uitzonderlijk competitieve wedstrijd met drama en opwinding tot het einde. Dit was in jaren niet meer vertoond!

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 1

De winnaars van vorig jaar, Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, in de #8 Toyota GR010 Hybrid, versloegen alle concurrenten op één na. Na 24 meedogenloze uren racen kwam de #8 als tweede over de streep, 1 minuut en 21,793 seconden achter de winnende #51 Ferrari. Slechts één GR010 Hybrid bereikte de finishvlag na 342 ronden. De #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zag hun hoop op een overwinning buiten hun schuld de bodem in worden gedrukt, door een ongeval na acht uur. Kamui Kobayashi zat achter het stuur toen zijn auto van achteren werd aangereden, waarbij hij terminale schade opliep.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 2

Beide GR010 Hybrid’s zaten vanaf het begin vooraan toen Sébastien Buemi de vroege etappes aanvoerde nadat hij als derde was gestart, terwijl Mike Conway vertrokken vanaf de vijfde plaats, vocht voor de podiumplaatsen. Meteen barstte een spannende strijd los met spectaculaire wiel-aan-wielgevechten tussen alle Top-10 rijders tijdens de openingsuren. Twee regenbuien droegen bij aan het drama en de posities wisselden net zo vaak als de (weers)omstandigheden, waarbij de GR010 Hybrid’s tijdens het eerste derde deel van de race in de strijd bleven.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 3

Op dat moment leidde de #7 Toyota de aanval op de kop, rijdend op de tweede plaats. Maar hun race eindigde jammerlijk in Tertre Rouge. Bij het naderen van een ‘slow zone’, waar een maximumsnelheid van 80 km/u geldt en inhalen verboden is, remde Kobayashi af om een andere auto te ontwijken en werd hij van achteren aangereden door twee achterop komende auto's. De impact veroorzaakte schade aan de aandrijfas, band en carrosserie, waardoor de auto niet meer kon terugkeren naar de pits.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 4

In een show van teamgeest en vastberadenheid zette de #7-ploeg van monteurs en ingenieurs die teleurstelling opzij en bundelden zij onmiddellijk de krachten met hun #8-tegenhangers om de Toyota Gazoo Racing-uitdaging te versterken. Nadat de #94 Peugeot en #50 Ferrari terugvielen, voerde de #8 een titanenstrijd uit met de #51 Ferrari, aanvankelijk leidend in de vroege ochtend totdat hij terugzakte naar de tweede plaats tijdens het pitten, om een beschadigde voorsplitter en een lekke rechterachterband te repareren.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 5
Brendon Hartley

Het leidende duo hield een meedogenloos tempo aan terwijl het momentum heftig heen en weer zwaaide. Na 20 uur racen was er slechts drie seconden verschil tussen de twee leiders en was er geen rust in de slotfase. Die drie seconden typeerden de intense strijd. Toen Ryo Hirakawa het stuur overnam met nog twee uur te gaan na een indrukwekkende viervoudige stint van Brendon Hartley, had hij 16 seconden achterstand. Hij probeerde het gat te dichten, maar even later ging de #8 er hard af bij Arnage, raakte de vangrails en beschadigde hij de voor- en achterkant van de carrosserie. De #8 behield de tweede plaats ondanks drie minuten tijdverlies.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 6

Na die reparaties keerde Hirakawa terug in de baan, maar de strijd met de leidende Ferrari was definitief voorbij. De prioriteit was vanaf dat moment om veilig de geblokte finishvlag te bereiken op een tweede plaats, wat, ondanks de teleurstelling, de voorsprong van hun coureurs in het WEC-wereldkampioenschap uitbreidt tot 25 punten.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 7
Tweede plaats overall en podium voor de #8 Toyota GR010 Hybrid met v.l.n.r. Ryō Hirakawa, Brendon Hartley en Sébastien Buemi met na 24 uur racen een achterstand van slechts 1min 21.793sec op de winnaar

Het voordeel van Toyota Gazoo Racing in het wereldkampioenschap voor fabrikanten is na Le Mans teruggebracht tot 18 punten ten opzichte van Ferrari, met nog drie races te gaan. De volgende race, de 6 Hours of Monza, vindt over vier weken plaats, op 9 juli.

24H Le Mans 2023 Toyota Gazoo Racing foto 8

24 Uur van Le Mans 2023 - Uitslag:

1e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 342 ronden
2e #8 TOYOTA GAZOO Racing (Sébastien Buemi/Brendon Hartley/ Ryō
Hirakawa) +1min 21.793sec
3e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +1 ronden
4e #3 Cadillac Racing (Bourdais/Van der Zande/Dixon) +2 ronden
5e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +5 ronden
6e #708 Glickenhaus (Dumas/Briscoe/Pla) +7 ronden
UIT #7 TOYOTA GAZOO Racing (Mike Conway/Kamui Kobayashi/José María López)

Op Le Mans 2023 werd op zondagmiddag om 16:00 uur na 24 uur racen de finishvlag gezwaaid, waarna Toyota Gazoo Racing op adem kon komen en kon terugkijken op een regelrechte rollercoaster van 24 uur; klik de volgende video aan van TGRE van ruim 2 minuten en bekijk alle ups- en downs van Toyota:



Le_Mans_2023_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS