24H Le Mans 2023 - Ferrari wint voor het eerst sinds 1965; Renger van der Zande P4, Nicky Catsburg klassezege LMGTE AM!
Uitgegeven door Peter Vader • 12 juni 2023 06:01
Ferrari AF Corse heeft de 24 Hours of Le Mans Centenary Trophy gewonnen! De Italiaanse fabrikant, die na een afwezigheid van vijftig jaar terugkeert naar de eredivisie van de enduranceraces, heeft zijn tiende regelrechte overwinning in de Franse klassieker veiliggesteld - de eerste sinds 1965. Alessandro Pier Guidi en James Calado hebben hun eerste overall overwinning op hun naam staan, na hun LMGTE Pro-triomf van 2019. Dit is het eerste Le Mans-podium voor Antonio Giovinazzi al bij zijn tweede optreden. De honderdste verjaardag van 's werelds grootste endurancerace heeft zijn verwachtingen zeker waargemaakt. Een massa aan bumpers werden getrakteerd op fascinerende gevechten in elke klasse, waarbij de uitkomst in de lucht hing tot aan de laatste ronden.

Hypercars
De #51 Ferrari 499P Hypercar loste de uitdaging van de #8 Toyota GR010-Hybrid in. De eerste 12 uur zag de leiding verschillende keren van eigenaar wisselen. Veel van de 16 Hypercars op de startgrid lagen op een bepaald moment aan de leiding tijdens de openingsfase, getroffen door twee zware regenbuien. Na een golf van ongevallen en race-incidenten veranderde de tweede helft van de race in een spannende strijd met twee paarden, met de #2 Cadillac V-Series.R voortdurend jagend op de achtergrond.
Een schitterende viervoudige stint van Brendon Hartley hield de drie Ferrari AF Corse-coureurs - Pier Guidi, Calado en Antonio Giovinazzi - beurtelings onder druk. Helaas schoot Hartley's teamgenoot Ryo Hirakawa met minder dan twee uur te gaan, in de vangrails bij Arnage. Ondanks een snelle reparatie van twee minuten, liep het gat op de leider uit tot meer dan drie minuten. Sébastien Buemi, het derde lid van de #8-line-up, zal dus nog even moeten wachten op zijn vijfde overall Le Mans-overwinning, die hem naar de derde plaats op de all-time ranking zou brengen naast Derek Bell, Emanuele Pirro en Frank Biela.

Overall winnaar #51 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse | Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi
De Cadillac Racing Hypercars eindigden op de derde en vierde plaats na een solide, consistente race. De #2 Cadillac V-Series.R pakte de laatste podiumplaats voor Earl Bamber, Alex Lynn en Richard Westbrook. Nog steeds geen Le Mans-overwinning voor Renger van der Zande, hij eindigde op de vierde plaats in de lange afstandsklassieker.
De #50 Ferrari 499P die de race vanaf pole position begon, eindigde op de vijfde plaats. Hyperpole-winnaar Antonio Fuoco produceerde in ronde 306 ook de snelste raceronde met een tijd van 3:26.984.
De #708 en #709 Glickenhaus 007's eindigden respectievelijk als zesde en zevende, ondanks de schrik van de #709 crew met nog 20 minuten te gaan toen Franck Mailleux de slagboom raakte bij de Daytona Chicane. Jim Glickenhaus kan trots zijn op de prestaties van zijn team.
De #93 Peugeot 9X8 werd achtste en de #5 Porsche 963 van Porsche Penske Motorsport negende.

LMP2 winnaar #34 Oreca 07-Gibson | Inter Europol Competition | Jakub Smiechowski/Albert Costa/Fabio Scherer
LMP2
De LMP2-klasse leverde sinds het aanbreken van de zondag ook een boeiende onderlinge strijd op tussen de #34 Oreca 07-Gibson van Inter Europol Competition en de #41 Oreca 07-Gibson van Team WRT. De Zwitserse coureur Fabio Scherer hield landgenoot Louis Delétraz tegen om daarmee de overwinning voor het Poolse team binnen te halen. Een gedenkwaardig weekend voor de Poolse sport na de overwinning in de French Open op zaterdag van Iga Swiatek! Rookie Scherer deelde de rijtaken met de Pool Jakub Smiechowski en de Spanjaard Albert Costa. Voormalig racewinnaar Neel Jani nam de #30 Duqueine Team Oreca mee naar huis om het podium compleet te maken. JOTA, op zoek naar een tweede opeenvolgende klasseoverwinning, speelde in de beginfase een sterke rol, maar viel weg naarmate de race vorderde. IDEC Sport ging ook een uitdaging aan, maar de laatste aanvalspoging werd gestopt door een lekke band met nog minder dan twee uur op de klok.

LMGTE AM winnaar #33 Chevrolet Corvette C8.R | Corvette Racing | Nicky Catsburg/Ben Keating/Nicolas Varrone
LMGTE AM
Voor zijn laatste hoera was de LMGTE Am-klasse net zo spannend als altijd. Talloze auto's wisselden bijna ronde voor ronde van de leiding. Een 'bende van vier' bestaande uit de #33 Chevrolet Corvette C8.R, de #85 Porsche 911 RSR-19 van de Iron Dames, de #25 ORT by TF Aston Martin Vantage AM en de #86 GR Racing Porsche speelden de finale handeling. Bij de zwart-wit geblokte vlag behaalde Nicky Catsburg met de Corvette een zwaarbevochten overwinning, voor de door TF Sport gesteunde Aston Martin en de Porsche 911 RSR-19 van GR Racing. Helaas miste het volledig vrouwelijke Iron Dames-team, dat het grootste deel van de dag in de top drie had gestaan, een historische podiumplek.
De doorgewinterde Amerikaanse endurance coureur Ben Keating behaalde zijn tweede opeenvolgende LMGTE Am-overwinning, na zijn succes van vorig jaar met de Aston Martin van TF Sport. Dit was zijn eerste optreden in de 24 uur van Le Mans voor Chevrolet Corvette. Deze extreem intense klasseoverwinning is dan ook een trots moment voor de man die het merk verkoopt in zijn dealers in Texas.

#24 Chevrolet Camaro ZL1 | Hendrick Motorsports | Jimmie Johnson/Mike Rockenfeller/Jenson Button
Innovatieve auto
De door de Garage 56 NASCAR Cup geďnspireerde Chevrolet Camaro ZL1 heeft alles bereikt wat het Hendricks Motorsports-team wilde bereiken... en nog veel meer! Ze bereikten niet alleen het einde van de 24 uur, ondanks een laat versnellingsbakprobleem dat wat hartzeer veroorzaakte, ze daagden ook de LMGTE Am-leiders een groot deel van de race uit. Proficiat aan het team achter het project!
Overall podium
#51 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse | Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi | 342 ronden
#8 Toyota GR010-Hybrid | Toyota Gazoo Racing | Sébastien Buemi/Brendon Hartley/ Ryō Hirakawa | +1:21.273
#2 Cadillac V-Series.R | Cadillac Racing | Earl Bamber/Alex Lynn/Richard Westbrook | 341 ronden
LMP2 Podium
#34 Oreca 07-Gibson | Inter Europol Competition | Jakub Smiechowski/Albert Costa/Fabio Scherer | 328 laps (10th overall)
#41 Oreca 07-Gibson | Team WRT | Rui Andrade/Robert Kubica/Louis Delétraz | +21.015
#30 Oreca 07-Gibson | Duqueine Team | Neel Jani/René Binder/Nicolas Pino | 327 ronden
LMGTE AM Podium
#33 Chevrolet Corvette C8.R | Corvette Racing | Nicky Catsburg/Ben Keating/Nicolas Varrone – 313 ronden
#25 Aston Martin Vantage AMR | ORT by TF | Ahmad Al Harthy/Michael Dinan/Charlie Eastwood – 312 ronden
#86 Porsche 911 RSR-19 | GR Racing | Michael Wainwright/Benjamin Barker/Ricardo Pera – 1:21.594
Innovatieve auto
#24 Chevrolet Camaro ZL1 | Hendrick Motorsports | Jimmie Johnson/Mike Rockenfeller/Jenson Button – 285 ronden (39th overall)
Uitgevallen:
#14 Oreca 07-Gibson | Nielsen Racing | Rodrigo Sales/Mathias Beche/Ben Hanley – 18 ronden
#13 Oreca 07-Gibson | Tower Motorsports | Ricky Taylor/René Rast/Steven Thomas – 19 ronden
#21 Ferrari 488 GTE EVO | AF Corse | Simon Mann/Julien Piguet/Ulysse de Pauw – 21 ronden
#55 Aston Martin Vantage AMR | GMB Motorsport | Gustav Birch/Marco Sřrensen/Jens Reno Mřller – 21 ronden
#60 Porsche 911 RSR-19 | Iron Lynx | Claudio Schiavoni/Matteo Cressoni/Alessio Picariello – 28 ronden
#16 Porsche 911 RSR-19 | Proton Competition | Ryan Hardwick/Zacharie Robichon/Jan Heylen – 28 ronden
#83 Ferrari 488 GTE EVO | Richard Mille AF Corse | Luis Perez Companc/Alessio Rovera/Lilou Wadoux – 33 ronden
#72 Aston Martin Vantage AMR | TF Sport | Arnold Robin/Maxime Robin/Valentin Hasse-Clot – 58 ronden
#75 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport | Felipe Nasr/Mathieu Jaminet/Nick Tandy – 84 ronden
#923 Oreca 07-Gibson | Racing Team Turkey | Salih Yoluc/Tom Gamble/Dries Vanthoor – 87 ronden
#66 Ferrari 488 GTE EVO | JMW Motorsport | Thomas Neubauer/Louis Prette/Giacomo Petrobelli – 89 ronden
#7 Toyota GR010-Hybrid | Toyota Gazoo Racing | Mike Conway/Kamui Kobayashi/José María López – 103 ronden
#63 Oreca 07-Gibson | Prema Racing | Doriane Pin/Daniil Kyvat/Mirko Bortolotti – 113 ronden
#32 Oreca 07-Gibson | inter Europol Competition | Mark Kvamme/Jan Magnussen/Anders Fjordbach – 117 ronden
#77 Porsche 911 RSR-19 | Dempsey-Proton Racing | Christian Ried/Mikkel Pedersen/Julien Andlauer – 118 ronden
#47 Oreca 07-Gibson | COOL Racing | Reshad de Gérus/Vladislav Lomko/Simon Pagenaud – 158 ronden
#777 Aston Martin Vantage AMR | D’Station Racing | Satoshi Hoshino/Casper Stevenson/Tomonobu Fujii – 163 ronden
#4 Vanwall Vandervell 680 | Floyd Vanwall Racing Team | Tom Dillman/Esteban Guerrieri/Tristan Vautier – 165 ronden
#88 Porsche 911 RSR-19 | Proton Competition | Harry Tincknell/Donald Yount/Jonas Ried – 170 ronden
#80 Oreca 07-Gibson | AF Corse | François Perrodo/Ben Barnicaot/Norman Nato – 183 ronden
#911 Porsche 911 RSR-19 | Proton Competition | Michael Fassbender/Martin Rump/Richard Lietz – 246 ronden
#57 Ferrari 488 GTE EVO | Kessel Racing | Takeshi Kimura/Scott Huffaker/Daniel Serra – 254 ronden
De hoogtepunten in 10 minuten
De honderdste verjaardag van 's werelds grootste endurancerace heeft zijn verwachtingen op alle fronten waargemaakt. Een aansprekend startveld met Toyota, Ferrari, Porsche, Peugeot, Cadillac, Glickenhaus en Vanwall, die dit jaar een bijzonder prestigieuze overall overwinning nastreefden. Fascinerende gevechten in elke klasse, waarbij de uitkomst in de lucht hing tot aan de laatste ronden. En ook de weerspmstandigheden lieten zich van al hun kanten zien. Kortom, een super geslaagde Centenary 24 Uur van Le Mans, kijk naar de 10 minuten durende video van de '24 Heures du Mans'-organisatie en zie alle hoogtepunten:

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




