Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24 Heures du Mans 2007, titanenstrijd in elke klasse

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 13 juni 2007 18:02

Met 54 auto's die de afgelopen twee dagen de technische controle doorstonden, staat er weer een schitterende grid klaar om het legendarische La Sarthe-circuit onveilig te maken voor de 75ste 24 uren van Le Mans.

Racing for Holland kijkt uit naar de 75ste 24 uren van Le Mans

Vorig jaar zagen we de allereerste overwinning van een diesel auto, met dank aan Audi. Dit jaar zien we maarliefst vijf diesel-aangedreven auto's aan de start. Driemaal Audi en tweemaal Peugeot, de langverwachte concurrentie van Audi lijkt eindelijk te zijn aangekomen. De Audi's hebben al bewezen erg betrouwbaar te zijn, en als ze een probleem hebben, dat ze dat in een mum van tijd kunnen oplossen.

Voor Peugeot is het de eerste keer dat ze terugkeren naar Le Mans sinds de legendarische Peugeot 905. Het Franse merk heeft in de Le Mans Series al bewezen supersnel te zijn. Maar de betrouwbaarheid lijkt het op sommige vlakken, zoals versnellingsbak, nogal snel te begeven.

Audi verdedigt de titel

De enige benzine auto's die weerwerk zouden kunnen bieden, zijn de Franse privateers van Pescarolo. Als de twee Judd-aangedreven auto's heel blijven, kunnen ze eventueel profiteren van mogelijke problemen bij de diesels.

Racing for Holland zal opnieuw de Nederlandse eer hoog proberen te houden, en de testdag heeft al bewezen dat de snelheid van de Dome zeker niet moet onderdoen voor de diesels en Pescarolo's.

In LMP2 kan de de overwinning voor het derde jaar op rij naar Ray Mallock Limited (RML) gaan. Met hun oude getrouwe MG Lola krijgen ze dit jaar wel iets meer concurrentie als vroeger. Met name Barazi Epsilon lijkt een stevige kandidaat voor de overwinning. Michaël Vergers (Barazi Epsilon, Zytek 07S/2) behoort dus zeker tot mogelijke overwinnaars. Toch is het in deze klasse heel erg moeilijk om een voorspelling te maken, nog moeilijker dan in de andere klasses. Elk jaar is het een slijtageslag en elk jaar zijn er maar weinigen die de finish bereiken in LMP2.

Peugeot is er klaar voor!

GT1 is Aston Martin versus Corvette: voor het derde jaar op rij. De vorige twee jaren waren het de Amerikanen die met de overwinning gingen lopen, en nu willen de Britten absoluut hun eerste overwinning binnenrijven. Waar er vorig jaar weinig customer-Corvettes/Aston Martins aanwezig waren, starten er nu vier customer-Astons en twee customer-Corvettes.

Dit jaar is er wel een derde partij die roet in het eten kan strooien van "de battle". Het Franse Oreca zet twee Saleens S7-R in. Die, zelf geprepareerde, Saleen is vorig jaar uiterst betrouwbaar en snel gebleken in de Le Mans Series. Het is koffiedik kijken voor een 24 uren, aangezien ze er nog geen enkele hebben afgewerkt.

Met Peter Kox (Aston Martin Racing, AM DBR9), Jos Menten (Team Modena, AM DBR9) en Vincent Vosse (Luc Alphand Adventures, Corvette C5-R) hebben we drie jongens uit de lage landen aan de start in GT1. PSI Experience (Corvette C6.R) is het enige Belgische team aan de start in Le Mans.

Spyker Squadron hoopt op een mooi resultaat

In GT2 lijkt het opnieuw een gevecht Porsche versus Ferrari te worden. Met vier Ferrari's 430 en vier Porsches 997 zijn de overwinningskansen voor beide merken even groot. Laten we de winnaar van vorig jaar, Panoz, uiteraard niet vergeten. Team LNT wil er uiteraard alles aan doen om hun zege te verdedigen.

Als de Nederlandse Spykers, met onder andere Mike Hezemans aan het stuur, gespaard blijven van zware technische problemen, kunnen ze zeker meedingen voor op zijn minst een podiumplek.

Diverse info:
Volledige deelnemerslijst
Tijdschema "Le Mans week"

RaceXpress zal verslag uitbrengen van de kwalificaties en alle ontwikkeling omtrent de race en live verslag uitbrengen tijdens de race.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS