Nieuwe Porsche 911 RSR: de meest spectaculaire 'nine-eleven' ooit! + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 17 november 2016 13:24
Porsche zal in het raceseizoen 2017 de strijd aangaan met een compleet nieuw ontwikkelde GT-racer. De nieuwe 911 RSR maakt gebruik van de ruimte in de Le Mans 24 Hours GT-regelgeving. Het lichtgewicht ontwerp is voorzien van de ultra-moderne, flat-six-motor geplaatst vóór de achteras. Het extreem lichte vier-liter-aggregaat beschikt over een direct inspuitsysteem en wordt gekenmerkt door een uitstekende efficiency. De nieuwe 911 RSR zal zijn debuut maken tijdens de Daytona 24-uurs race in januari 2017.

"Met behoud van het typerende 911 ontwerp, is dit de grootste evolutie in de geschiedenis van ons' top GT-model", zegt hoofd van Porsche Motorsport Dr Frank-Steffen Walliser. De nieuwe 911 RSR is een compleet nieuwe ontwikkeling: de vering, carrosseriestructuur, het aërodynamische concept, motor en transmissie zijn allemaal ontworpen vanuit het niets. Vanwege dit motor concept waren de ontwerpers in staat om een bijzonder grote diffuser te monteren. De achtervleugel werd geadopteerd van de LMP1 racewagen, de 919 Hybrid, waardoor het niveau van downforce en de aërodynamische efficiëntie aanzienlijk verbeterd kon worden.

"Voor de 911 RSR, hebben we ons bewust gericht op een bijzonder moderne en lichte atmosferische motor, want dit gaf onze ingenieurs een grote vrijheid in de ontwikkeling van het voertuig," legt Dr Walliser. "Daarnaast stimuleren de LM-GTE reglementen de totale gelijkheid van de verschillende aandrijfconcepten, de trekkracht van turbo en atmosferische motoren is vrijwel gelijk. Afhankelijk van de grootte van de restrictie, levert de nieuwe normale atmosferische motor ongeveer 375 kW (510 pk). Shift paddles aan het stuur bedienen de sequentiële zesversnellingsbak en zijn geplaatst in een magnesium behuizing, die het vermogen doorgeeft aan de 31 centimeter brede achterwielen. De overgang naar de nieuwe generatie motoren is nu voltooid. Na de 911 GT3 R en de 911 GT3 Cup, is het topmodel van de Porsche GT racewagens nu ook aangedreven door dezelfde 'cutting-edge' zescilinder boxermotor.

In het verleden heeft Porsche al de grenzen opgezocht van het concept van de 911 - in 1996 met de 911 GT1. Met groot succes: In 1998 behaalde de 911 GT1 de 16e overall overwinning voor Porsche in de 24-uurs race van Le Mans. De Nederlander Harm Lagaay was mede verantwoordelijk voor dit succesvolle concept, die de snelste auto in het veld was en voortkwam uit de GT1 klasse.

Voor de eerste keer maakt een Porsche GT race-auto gebruik van stae-of-the-art hulp systemen: de nieuwe 911 RSR is uitgerust met een radar-ondersteunde Collision Warning-systeem, het zogenaamde "botsing te vermijden system". Zelfs in het donker worden de snellere LMP prototypes vroeg genoeg ontdekt om zodoende misverstanden te voorkomen. Een nieuw concept veiligheidskooi en een nieuw, vast gemonteerde racestoel verbeteren de veiligheid van de bestuurder. Met de stoel aan het chassis bevestigd, is het mogelijk om de stand van de pedalen aan de wens van de bestuurder aan te passen.

Het sleutelen aan de auto werd ook aanzienlijk vergemakkelijkt. De carrosseriedelen van koolstofvezel zijn bevestigd met slimme snelspanners, waardoor het wisselen van deze body delen in zeer korte tijd kan worden uitgevoerd. Bovendien kunnen wijzigingen aan de setup van de vering veel sneller en eenvoudiger worden uitgevoerd.
Ook met de kleurstelling slaat de nieuwe 911 RSR een nieuwe weg in. Voor de eerste keer is de GT-racer voorzien van het nieuwe fabrieks kleurenschema, dat door Porsche Motorsport in een dynamische designtaal heeft ontwikkeld. Met de blik vanuit de ooghoek van een vogel, zie je het Porsche embleem in een silhouet. De basiskleuren blijven wit, rood en zwart.

In het seizoen 2017, verwacht de fabriek met de nieuwe 911 RSR aan negentien evenementen deel te nemen, wat neerkomt op meer dan 140 uur racen. Met twee fabrieks-inschrijvingen, zal Porsche aan het FIA World Endurance Championship (WEC) deelnemen, waaronder de 24 Uren van Le Mans, evenals het Amerikaanse IMSA Weathertech Championship. De nieuwe racer zal debuteren onder de zwaarste omstandigheden tijdens de IMSA seizoensopener in Daytona op 28-29 januari. "We zijn zeer goed voorbereid voor deze wedstrijd", zegt Marco Ujhasi, hoofd van de GT Works Sport. "Sinds de eerste uitrol in Weissach in maart van dit jaar, hebben we 35.000 testkilometers afgelegd op circuits in Europa en Noord-Amerika - dat is meer dan in de ontwikkeling van iedere, andere Porsche GT racer."




