Formule 1

Toro Rosso bezig aan ongekend grote operatie: "Als je teveel wisselt, lijkt het erop dat.."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 maart 2016 11:11

Toro Rosso heeft zich uitstekende voorbereiding op het naderende Formule 1-seizoen. Ondanks een late motorwissel, bleek de nieuwe STR11 erg betrouwbaar. Maar er is achter schermen in de afgelopen winter hard gewerkt door Scuderia Toro Rosso uit het Italiaanse Fanenza. Niet alleen aan de auto van Max Verstappen en Carlos Sainz, maar ook op personeel vlak. “Het overgrote deel van ons personeel is hetzelfde als verleden jaar, behalve een paar jongelingen die we aan het team hebben toegevoegd", legde Graham Watson uit. "Ons doel was om het team te stroomlijnen door hogere normen te hanteren en daardoor professioneler, en meer als een hechte eenheid te laten opereren. Dit alles om het team steeds verder vooruit te brengen dit seizoen.”


“In de afgelopen jaren zijn we van een kalender met zestien races met daartussenin een weekend thuis, gegaan naar een situatie die veel weg heeft van toetreden tot het leger met lange periodes van huis. Daarom hebben we een paar jonge monteurs toegevoegd, omdat die een verse dosis enthousiasme meebrengen en een nieuwe impuls geven aan degene die dit al jaren doen. 21 races is veelgevraagd voor iedereen. We hebben een kleine groep mensen die in het test team werken dat de auto’s bouwt. Dit zijn ook jongeren. Deze mensen zijn beschikbaar als we teamleden uit moeten wisselen. Maar eerlijk gezegd blijft dit moeilijk, je hebt continuïteit nodig in de groep tijdens een raceweekend om als een hecht team te werken tijdens de pitstops. Als je teveel wisselt, lijkt het erop dat je elke keer opnieuw moet beginnen.”

“Als je teveel nieuwe mensen tegelijk binnenbrengt kan een motorwissel, die normaalgesproken twee uur duurt, zomaar vier uur duren. De huidige kalender met 21 races houdt in dat we op het randje zitten of mensen dit beroep voor meerdere jaren uit willen oefenen of niet. Het trekt een zware wissel op het leven buiten de Formule 1.”

“Naast het kijken naar hoe we het personeel effectiever en efficiënter kunnen laten werken, hebben we dat ook gedaan met onze apparatuur, in het bijzonder het materiaal dat we gebruiken tijdens onze pitstops. Op dit vlak mogen we samenwerken met andere teams en natuurlijk deden wij dat met Red Bull Racing in Milton Keynes. Dit alles om de technologie, de kosten en de informatie te delen.”

“Ik ben van mening en ik hoop gelijk te krijgen, dat onze pitstops er een stap op vooruit zijn gegaan. Tijdens de laatste negen races van vorig jaar waren we gemiddeld gezien het vierde snelste team tijdens de pitstops. Dus het momentum is er, we hoeven het allen maar vast te houden tot in Melbourne. We moeten een goede stap voorwaarts kunnen maken, zeker weten.”

“Regelveranderingen hebben ook invloed op onze werkzaamheden op en rond het circuit. We hebben op vrijdagavond een uur tijd verloren waarin we aan de auto mogen werken. Natuurlijk is dit hetzelfde voor iedereen, maar vooral tijdens de eerste vier races zal dit een beetje lastig zijn omdat alles aan de auto nieuw is en je nog een hoop te leren hebt.”

Ook zo'n zin in de Formule 1? eens een Formule 1 Grand Prix bezoeken en jouw favoriete autocoureur aanmoedigen of Max Verstappen en co live zien racen? Kijk hieronder vrijblijvend voor de informatie! TIP Let wel op de kaarten voor de GP van België zijn altijd snel uitverkocht

Formule 1 Tickets voor de Grand Prix van Spa-Francorchamps

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Spanje Barcelona

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Monaco

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Hockenheim Duitsland

Ga live naar de Formule 1 in 2016

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS