Eerste details Red Bull RB22 lekken uit: dubbele pushrod-ophanging!
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 december 2025 06:00
De nieuwe Red Bull RB22 van Max Verstappen en Isack Hadjar krijgt volgens berichten een pushrod-ophanging aan zowel de voor- als achterkant. Het Italiaanse Auto Racer meldt dat Red Bull Racing daarmee breekt met de jarenlange pullrod-filosofie aan de voorzijde.

De overstap naar pushrod hangt samen met de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2026. De Formule 1 verlaat dan de ground-effect auto's en kiest voor vlakke bodems. Daardoor worden mechanische eenvoud en voorspelbaarheid van de ophanging belangrijker dan de aerodynamische voordelen die pullrod de afgelopen jaren bood.
Een pushrod-ontwerp past bovendien beter bij de nieuwe indeling van de krachtbron. Red Bull produceert volgend seizoen voor het eerst eigen motoren via de Powertrains-divisie, in samenwerking met Ford. Viervoudig wereldkampioen Max Verstappen en nieuwkomer Isack Hadjar rijden met de RB22.
De prestaties van de RBPT-Ford-motor blijven het grootste vraagteken. Al maanden gaan geruchten dat Mercedes voorloopt op de concurrentie. De FIA lanceerde in oktober zelfs een vangnetregeling om fabrikanten met motorproblemen te helpen.
Teambaas Laurent Mekies tempert de verwachtingen. Op Monza vergeleek hij de uitdaging met het beklimmen van de Mount Everest, een beeld dat Mercedes-baas Toto Wolff eerder gebruikte. "Het zou dom zijn om te denken dat we meteen op het niveau van Ferrari of Mercedes zitten. Die bouwen al negentig jaar motoren", aldus Mekies.
"Maar het is typisch Red Bull om zoiets geks te ondernemen. We verwachten een jaar vol hard werken en slapeloze nachten. We doen geen voorspellingen over waar we uitkomen, maar we weten dat er een berg te beklimmen is", besloot Mekies.




