Geheim ontrafeld: Flexibele vleugel reden voor topprestaties McLaren en Red Bull?
Uitgegeven door Casper Bekking • 3 oktober 2012 14:34
Het geheim van de recente topprestaties van het McLaren F1 Team en Red Bull Racing lijkt bekend: een voorvleugel die op hoge snelheid naar achteren klapt. Dat meldt het Duitse Auto Motor und Sport. Het team uit Woking zou een dergelijk systeem al sinds Hongarije gebruiken, RBR introduceerde het concept in Singapore. Beide teams hebben de voorbije races gedomineerd, wat leidde tot argwaan bij concurrent Ferrari. De Scuderia heeft de FIA ingelicht en in Suzuka zal het onderzoek verder gaan.
Afgelopen jaar stond Red Bull Racing veelvuldig in de spotlights wegens een bewegende voorvleugel, waarbij enkele onderdelen op hoge snelheid zouden doorbuigen om meer snelheid en downforce te genereren. Bovendien werd de luchtstroom efficiënter gebruikt wat eveneens leidde tot aerodynamisch voordeel. In de winter verscherpte de FIA de eisen waardoor een zwaarder gewicht aan de vleugels werd gehangen en elke buiging verboden zou zijn. Dat wordt door technici aangevoerd als een van de redenen waarom de RB8 niet meer zo succesvol is als haar voorgangers.
Ondanks het verbod wordt er achter de schermen flink geëxperimenteerd door de diverse teams. Met name McLaren en Red Bull Racing hebben zich van hun beste (of slechtste) kant laten zien met de invoering van een nieuw concept: een voorvleugel die bij hoge snelheden in zijn geheel enkele graden naar achteren klapt. Daardoor gaat het geheel horizontaler staan met als resultaat een hogere topsnelheid en meer ruimte om lucht vrij door te laten stromen naar de diffuser en overige vleugels. McLaren maakt sinds de Grand Prix van Hongarije gebruik van dit systeem, waarbij ook een nieuwe voorwielophanging vereist was. Overigens is wel opvallend dat het Britse team sinds die race de dominante factor is geweest in kwalificatie en races.
RBR kwam in Singapore met eenzelfde soort vleugel op de proppen en was direct weer uitermate competitief. Het team van Sebastian Vettel en Mark Webber koos echter voor een extremere buiging wat meer winst moet opleveren, maar ook eenvoudiger te ontdekken is. Dat was ook de reden dat het kampioensteam in Singapore met een langere neus in actie kwam.
Concurrent Ferrari zou de bewegende vleugels op het spoor zijn gekomen en de FIA-inspecteuren hebben gewaarschuwd. De reden dat de FIA nog geen maatregelen heeft genomen is helder: de manier om buiging van de vleugel te testen wordt gedaan door middel van het plaatsen van gewichten aan de uiteinden van de vleugel. Aan die eisen voldoen de teams zonder probleem.
In Suzuka zal het onderzoek verder gaan naar de mogelijke illegaliteit van de vleugels van beide topteams. Wordt het geheel verboden zullen beide equipes een andere voorvleugel moeten inzetten. Geeft de FIA goedkeuring dan zal in de slotfase van het seizoen nog een heftige ontwikkelingsstrijd ontstaan.




