Eindigt verstandshuwelijk tussen Aston Martin en Honda in een vechtscheiding? “Voldoet niet aan de standaarden van de Formule 1”
Uitgegeven door Frank Korsel • 23 juni 2026 05:03
Guenther Steiner is niet te spreken over de verbintenis tussen Aston Martin en Honda. De voormalige Haas-teambaas ziet hoe de samenwerking lijkt te eindigen in een nachtmerrie.

De AMR-26, waarschijnlijk vlak voor een uitvalbeurt
Het was een veelbelovend project: Aston Martin en Honda. Na een succesvolle periode van Honda als krachtbronleverancier van Red Bull Racing, waarin Max Verstappen vier titels veiligstelde, leek Aston Martin zich op te kunnen maken voor een succesvolle campagne.
Na zeven Grand Prix-weekenden in 2026 is er van hoop en optimisme weinig over. Het team scoorde met Fernando Alonso in Monaco slechts één punt. Alonso haalde überhaupt maar drie keer de eindstreep. Lance Stroll scoorde nog geen enkel punt in de door Honda aangedreven en haalde pas twee keer de eindstreep.
Het is zeker niet wat teambaas Adrian Newey en teameigenaar Lawrence Stroll voor over hadden, ziet ook voormalig Haas-teambaas Steiner.
"Met Aston Martin lijkt Cadillac zelfs nog goed, en Cadillac stond aan het einde van de race drie ronden achter”, vertelt de mede-eigenaar van MotoGP-team KTM Tech3 in The Red Flags Podcast.
“Wat Aston Martin nu doet, is volgens mij gewoonweg onacceptabel. Dat voldoet niet meer aan de huidige standaarden in de Formule 1. Je eindigt als laatste, met een enorme achterstand, en dan rijd je de race ook nog eens uit."
Steiner kan dan ook niet geloven dat Lawrence Stroll zichzelf in de spiegel aan durft te kijken als hij de resultaten van zijn team ziet. “Hij is denk ik niet trots op wat daar gebeurt. Maar uiteindelijk is hij wel verantwoordelijk, hij is immers de eigenaar.”
De Italiaan denkt dat Aston Martin zo schandalig slecht presteert dat ze geluk hebben dat ze in de Formule 1 actief zijn. “In deze sport bestaat er geen degradatieregel. Maar in de meeste sporten degradeer je als je zo presteert.”
Steiner zal het seizoen van Haas in 2021 zeer waarschijnlijk uit zijn geheugen hebben verwijderd. Mick Schumacher en Nikita Mazepin stuurden de Haas VF-21 onder leiding van Steiner over de internationale circuits. Een succes werd het allerminst. Na 22 raceweekenden eindigde Haas stijf onderaan.




