Max Verstappen vermaakt zich en behaalt zijn target: “Er bestaat maar één circuit zoals de Nordschleife”:
Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 september 2025 06:32
Max Verstappen heeft het in de pocket! Zijn speciale A-licentie voor deelname met een GT3 op de Nordschleife! Tijdens de zevende race van de ADAC Nürburgring Langstrecken-Serie behaalde Verstappen zijn doel behaald en nu is de viervoudig wereldkampioen in de hoogste klasse van de autosport ook in het bezit van de DMSB Permit Nordschleife. Dat maakt de weg vrij voor deelname aan GT3-races op de Nürburgring Nordschleife, zoals de befaamde 24-uursrace.

“Ik ben blij dat het soepel verlopen is en ik de DMSB Permit Nordschleife verkregen heb. Ik heb me vermaakt, maar dat is hier altijd het geval. Het was ook goed om die stints tijdens de race te rijden met verkeer, dus snellere en langzamere auto’s", zei Max op Verstappen.com. Hij kreeg dit weekend ook met diverse omstandigheden te maken. "Er was ook een ‘code 60’ neutralisatie, dubbel geel en de gele vlag. Ik heb zowel in de regen als op een droge baan gereden en daar tussenin. Ik heb ervaren waar meer en minder grip ligt en een start gedaan. Het was fijn om meer ervaring op te doen op dit circuit.”

De 27-jarige Verstappen waardeert de wereldberoemde circuits zoals de Nürburgring Nordschleife, die nog steeds wordt gezien als een van de meest moeilijke circuits ter wereld. Met zijn 20,8 kilometer doet het zijn bijnaam de “Groene Hel” eer aan. “Er bestaat maar één circuit zoals de Nordschleife”, vult Max Verstappen aan. “Het is een uitdagend circuit: we hebben vandaag gezien dat het op zo’n lange baan op het ene punt droog kan zijn terwijl het ergens anders nat is. Het asfalt verschilt ook per plek. Dat maakt het lastig om alles aan elkaar te knopen en dat maakt het bijzonder. Hier een 24-uursrace te rijden in een GT3-auto zou heel mooi zijn.”
Om de speciale racelicentie voor de Nordschleife te behalen, verscheen Max eenmalig in een Porsche 718 Cayman GT4 CS in de bekende Verstappen.com Racing x Red Bull-livery. Na op vrijdag de eerste verplichtingen te hebben afgewerkt, reed Max op zaterdagochtend op een natte baan de kwalificatie (10:21.591), waarna ’s middags een 4-uursrace op het programma stond. Daarin werd de cockpit gedeeld met Chris Lulham, de 22-jarige Britse coureur die voor Verstappen.com Racing uitkomt in de GT World Challenge Europe Endurance en Sprint Cup.

Op nog licht vochtig asfalt werd het enorme startveld van 114 auto’s op slicks losgelaten met een vliegende start. Max reed probleemloos zijn eerste zeven ronden, om na een pitstop voor nieuwe brandstof en banden zijn weg te vervolgen. Na nogmaals een stint van zeven ronden nam Chris het stuur over van Max, die 9:01.410 als zijn persoonlijk snelste ronde in de teruggeschroefde GT4 had laten noteren.
Vlak na de rijderswissel viel er een regenbui, waardoor Chris voor regenbanden moest binnenkomen. Omdat het vervolgens droog bleef, werd er nog een vierde pitstop gemaakt om de race op slicks uit te rijden. De nummer 980-auto met Max en Chris afwisselend in de cockpit, finishte uiteindelijk op een nette P27 met in totaal 24 ronden op de teller. Dat was samen met de inschrijving van auto nummer 89, waar het duo dit weekend ook in reed, voor zowel Max als Chris voldoende om aan de vereisten voor de DMSB Permit Nordschleife te voldoen.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




