F1-analist: instructie van McLaren doet afbreuk aan sportieve beleving: "Dit voelt als manipulatie"
Uitgegeven door Wim Boekel • 10 september 2025 05:49
Tijdens de Grand Prix van Monza kende Lando Norris een moeizame pitstop die leidde tot een opmerkelijk teamorder-moment bij McLaren. Een probleem met het linkervoorwiel kostte de Brit kostbare seconden, waardoor hij achter zijn teamgenoot Oscar Piastri de baan weer op kwam. Op de pitmuur was het team echter van mening dat Norris onterecht benadeeld werd, waarna Piastri de positie terug moest geven. De ingreep zorgde voor discussie, onder meer bij voormalig Formule 1-coureur David Coulthard.

Bij de bandenwissel van Norris trad een zeldzame fout op: het wiel linksvoor werd niet direct correct bevestigd. “Je kunt zien dat het wheelgun werd geactiveerd. Het kwam even los en ze waren er niet zeker van,” verklaarde Coulthard bij Channel 4. “Ze krijgen een reeks lampjes die bevestigen dat alles goed zit. Er was alleen een aarzeling, wat uitzonderlijk is, zeker als je ziet hoe vlekkeloos de stop van Oscar daarvoor verliep.”
Door dat oponthoud verloor Norris tijd en belandde hij achter Piastri, die geen fout had gemaakt. Toch werd de Australiër door het team gevraagd zijn positie weer af te staan. Volgens Coulthard was de beslissing van McLaren ingegeven door het bredere plaatje. “Ze vonden duidelijk dat de race geneutraliseerd was, omdat Lando het voordeel had bij het ingaan van de pits. Ze zagen hem als benadeeld door het team, niet door iets wat Oscar op de baan deed. Daarom vroegen ze hem te wisselen.”
McLaren benadrukt al langere tijd dat de focus ligt op het winnen van het constructeurskampioenschap. Daarbij is het maximaliseren van de puntenverdeling tussen de coureurs cruciaal.
Toch voelt de gang van zaken ongemakkelijk, aldus Coulthard. “Aan de ene kant snap ik het wel. Ze spelen deze kaart al sinds vorig jaar en hun doel is het kampioenschap. Maar als fan wil je wiel-aan-wiel racen zien. Soms ontploffen motoren, soms ben je betrokken bij een incident – dat is racen. Dit voelt meer als manipulatie, het sturen van het resultaat. En dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel.”
Coulthard benadrukt dat McLaren binnen de regels handelde, maar dat het in zijn ogen afbreuk doet aan de sportieve beleving. “Ze gaan waarschijnlijk zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap winnen dit jaar. Maar ik zou liever zien dat ze dat puur op de baan doen.”




