Robert Kubica met Ferrari op polepositie in Lone Star Le Mans, Ford toont spierballen in LMGT3
Uitgegeven door Peter Vader • 7 september 2025 06:44
Ferrari is opnieuw ongenaakbaar. Tijdens de kwalificatiesessie voor de Lone Star Le Mans op het Circuit of the Americas (COTA) liet Ferrari opnieuw zien waarom het momenteel dé referentie is in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC). In de Hypercar-klasse reed Robert Kubica een magistrale ronde in de #83 Ferrari 499P van AF Corse. Met een tijd van 1:57.655 verzekerde hij zich van poleposition, voor het tweede jaar op rij op dit Texaanse circuit. Teamgenoot Antonio Giovinazzi, in de fabrieks-#51 Ferrari, kwam verrassend dicht in de buurt, met een verschil van slechts 0,096 seconde. Ferrari liet de concurrentie geen enkele kans in de Hyperpole-sessie, waarin zowel Porsche als Toyota fouten maakten of snelheid tekortkwamen. Zelfs de doorgaans sterke Peugeot moest bijna een seconde toegeven, ondanks een knappe derde plek voor de #93.

Historische Mustang-dubbel
Ook in de LMGT3-klasse was er reden tot feest, ditmaal voor Ford. De #88 Ford Mustang GT3, bestuurd door Gianmarco Levorato, behaalde niet alleen zijn persoonlijke eerste poleposition, maar ook de eerste in het WEC voor het gloednieuwe GT3-model van Ford. Met een tijdsverschil van slechts 0,018 seconde wist hij teamgenoot Ben Tuck in de #77 Mustang net voor te blijven, wat resulteerde in een sensationele volledige eerste startrij voor het Amerikaanse merk op eigen bodem.
De dominantie van Ford was indrukwekkend, zeker gezien de stevige concurrentie van merken als McLaren, BMW en Corvette. De dichtstbijzijnde uitdager, de #95 McLaren 720S GT3, moest meer dan zes tienden toegeven, terwijl de BMW van Valentino Rossi niet verder kwam dan de vijfde tijd, op meer dan een seconde van pole.
Wisselende omstandigheden zorgen voor chaos
De weg naar die polepositions was echter allesbehalve eenvoudig. De kwalificaties begonnen onder lastige omstandigheden: de baan was nog nat van eerdere regenval, waardoor de grip beperkt en de marges klein waren. In de eerste LMGT3-sessie (Q1) schommelden de rondetijden hevig. De #87 Lexus van Ubrarescu zette met een 2’19.747 tijdelijk de toon, maar de tijden bleven vallen naarmate de baan opdroogde. Een spin van de #78 Lexus in de laatste bocht zorgde voor chaos, waardoor veel coureurs hun snelle ronde moesten afbreken. Uiteindelijk plaatste de #31 BMW M4 GT3 van Team WRT zich als snelste voor de Hyperpole, gevolgd door zijn zusterauto (#46) en de #87 Lexus.
De #88 Mustang leek aanvankelijk uitgeschakeld, maar mocht tóch door naar de volgende sessie na een straf voor de Lexus. Minder gelukkig waren de titelkandidaten van Manthey Porsche, die vanaf P14 moeten starten, en beide Ferrari 296 GT3’s, die het niet redden.

Hyperpole: spektakel in twee klassen
In de Hyperpole-sessies van beide klassen, draaide alles om snelheid en precisie. In LMGT3 wist Levorato al snel de toon te zetten, terwijl zijn teamgenoot Tuck hem op de hielen zat. De Mustangs toonden zich uitstekend op droog asfalt en gaven concurrenten nauwelijks ruimte om zich te mengen in de strijd.
Bij de Hypercars begon het tweede deel van de kwalificatie met een spin van de #12 Cadillac en gripproblemen bij meerdere teams. Terwijl het asfalt opdroogde en de rondetijden kelderden tot onder de 2 minuten, begon de ware kracht van de Ferrari 499P’s op te vallen. Kevin Estre zette nog een sterke tijd neer in de #6 Porsche, maar ging later over de baanlimieten, terwijl de BMW van Dries Vanthoor wijd ging in zijn snelste ronde.
Kubica’s foutloze ronde bezegelde Ferrari’s dominantie. De #99 Porsche van Proton Competition pakte P6, gevolgd door Alpine, Toyota, BMW en Aston Martin. De #009 Valkyrie verloor maar liefst zes seconden op de pole, een pijnlijk resultaat voor het merk dat eerder hoopte mee te doen om de kopposities.
De start van Lone Star Le Mans wordt zondag om 20u00 (Nederlandse - Belgische tijd) gegeven op het Circuit of The Americas.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




