Formule 1

De Grand Prix van Italie op het Autodromo Nazionale di Monza viert Ferrari dit jaar op een speciale manier

Uitgegeven door Peter Vader • 6 september 2025 05:21

MARANELLO - Monza en zijn Autodromo Nazionale, de bakermat van de autosport en een tempel van snelheid, zijn terug op het circuit voor het F1-weekend waarvan door vele fans het meest verwacht wordt in dit jaar: de Grand Prix van Italië, de zestiende ronde van het Formule 1-seizoen 2025 en de thuisrace van het team uit Maranello. Zoals de afgelopen jaren vaak is gebeurd, heeft de Scuderia Monza uitgekozen om haar geschiedenis en haar supporters op een speciale manier te vieren. Op woensdag konden ze in Milaan Charles Leclerc en Lewis Hamilton ontmoeten in een reeks niet te missen presentaties. De focus zal komend weekend liggen op de 50e verjaardag van Niki Lauda’s overwinning, die hij op 7 september 1975 in Monza behaalde en op zijn eerste wereldtitel met de Scuderia Ferrari. Dit zal worden aangevuld met een eerbetoon aan de fans, die het circuit bij die gelegenheid tot de nok toe vulden om de terugkeer van het kampioenschap naar Italië na elf jaar wachten te vieren.

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 1

“The Temple of Speed”
Het Autodromo Nazionale di Monza, aangelegd in 1922 en met pure snelheid als kernkwaliteit, is een van de meest iconische circuits op de Formule 1-kalender. Het circuit heeft altijd op de kalender gestaan, met uitzondering van 1980, toen de race in Imola plaatsvond. Op het 5793 meter lange parcours bereiken de eenzitters extreem hoge snelheden dankzij de lange rechte stukken waar ze tot het uiterste kunnen gaan. De snelle delen van het circuit worden verbonden door even beroemde bochten: denk maar aan de Variante del Rettifilo, aan het einde van het rechte stuk van start/finish; de Roggia, die volgt op de Curva Grande, waar de coureurs voluit gaan. En denk aan de Ascari Variante, die na de twee Lesmo-bochten komt en richting de beroemde Parabolica lanceert, inmiddels vernoemd naar de beroemde Michele Alboreto.

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 2

Aerodynamische efficiëntie en tractie
Aerodynamische efficiëntie is essentieel voor topsnelheid, dus het is een gegeven om auto's te zien met een bijzonder lage luchtweerstand. De aard van het circuit vereist echter ook rekening te houden met het gedrag van de auto's in de chicanes, waar tractie nodig is bij het uitkomen om bandenproblemen te beperken en aanvallen tijdens de race af te weren. Ook van de remmen wordt extreme efficiëntie verwacht, aangezien de coureurs in de korte afstand van 150 meter van 340 km/u naar 80 km/u moeten kunnen gaan, zoals gebeurt bij het eerste rempunt na de start. Er zijn twee DRS-zones: op het rechte stuk en na de tweede Lesmo-bocht, hoewel Monza het circuit is dat de optie van het uitklappen van de achtervleugel het minst gunstig is, omdat zelfs onder normale omstandigheden de luchtweerstand van de vleugels minimaal is.

Strategie en verkeer
De racestrategie, vooral na de overwinning voor Ferrari vorig jaar van Charles Leclerc, zou voor veel coureurs kunnen neigen naar een one-stopper, maar het zal nodig zijn om de baan op te gaan om meer precieze informatie te verzamelen. Wat zeker is, is dat de kwalificatie cruciaal zal zijn voor strategie gedurende de race: een slipstream is een belangrijk voordeel dat niemand wil opgeven, maar om die te behalen, loop je het risico vast te zitten in de file of niet eens tijd te hebben om op te starten voordat de geblokte vlag aan het einde van elke sessie zwaait. Dit is vooral in de laatste seconden van Q1, Q2 en vooral Q3 van toepassing. Het vinden van het juiste compromis zal geen gemakkelijke opgave zijn en zal de managementvaardigheden van zowel coureurs als strategen tot het uiterste testen.

Tijdschema
Het weekendformat is het traditionele format, bestaande uit drie vrije trainingen – twee op vrijdag om 13:30 uur en 17:00 uur CEST en één op zaterdag om 12:30 uur. De kwalificatie vindt plaats op zaterdagmiddag om 16.00 uur, terwijl de race op zondagmiddag om 15.00 uur van start gaat. De race bestaat zoals gebruikelijk uit 53 ronden, goed voor 306,72 km.

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 3 Fred Vasseur portretFred Vasseur: "We hebben gedurende het seizoen vooruitgang geboekt op het gebied van competitiviteit, maar met zo'n hechte groep deelnemers zullen we foutloos moeten zijn om de resultaten te behalen die we onszelf hebben gesteld. We zullen er alles aan doen, wetende dat we kunnen rekenen op de liefde en steun van onze fans.”

Ferrari teambaas Fred Vasseur: “Zoals elk jaar kijken we reikhalzend uit naar het moment om het circuit van Monza op te gaan, dit jaar nog meer, aangezien we net terug zijn van de race op Zandvoort, waar we ondanks het feit dat we de snelheid hadden om goed te presteren, niet de resultaten behaalden waar we op gehoopt hadden. Omringd worden door de passie van onze fans is een enorme motivatie voor het hele team, wat ons ertoe aanzet om ons hart en ziel in alles te leggen wat we doen. We willen ons uiterste best doen om hun onwrikbare steun te belonen, maar om dat te doen, moeten we emoties opzijzetten en ons concentreren op een vlekkeloze uitvoering van het weekend, van de eerste ronde van de vrije training tot de laatste ronde van de race op zondag. We hebben gedurende het seizoen vooruitgang geboekt op het gebied van competitiviteit, maar met zo'n hechte groep deelnemers zullen we foutloos moeten zijn om de resultaten te behalen die we onszelf hebben gesteld. We zullen er alles aan doen, wetende dat we kunnen rekenen op de liefde en steun van onze fans.”

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 4 Ferrari track actie

Enige Ferrari-statistieken:

Aantal seizoenen in F1: 76

Debuut (A. Ascari 2e; R. Sommer 4e; L. Villoresi gepensioneerde) München 1950

Aantal overwinningen: 248 (22,28%)

Aantal polepositions: 254 (22,82%)

Aantal snelste ronden: 263 (23,63%)

Aantal podiumplaatsen: 834 (24,98%)

Ferrari-statistieken specifiek van de Italiaanse Grand Prix:

Debuut (A. Ascari en D. Serafini 2e; P. Whitehead 7e; C. Biondetti r.) 1950

Aantal overwinningen: 20 (26,67%)

Aantal polepositions: 23 (30,67%)

Aantal snelste ronden: 19 (25,33%)

Aantal podiumplaatsen: 72 (33,33%)

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 5 SF-23 speciale livery

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 6

Grand Prix van Italie 2025 F1 Autodromo Nazionale di Monza Ferrari Foto 7

Bron foto’s: media.ferrari



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS