Formule 1

SPECIAL - Jubileum in Monza: de 75e keer dat het Autodromo een Formule 1-race organiseert + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 4 september 2025 20:05

MONZA - Het evenement in Monza is altijd al bijzonder, maar dit jaar is het nóg specialer. Het is de 75e keer dat het Autodromo een Formule 1-race organiseert, meer dan welk ander circuit in de geschiedenis van de autosport dan ook. Voor Pirelli markeert dit weekend het einde van de festiviteiten voor deelname aan 500 Grands Prix, een mijlpaal die afgelopen zondag in Zandvoort werd bereikt. Net als bij de Grand Prix van Nederland zullen komend weekend in Italië de twintig auto's op de baan en alle slicks een speciaal logo dragen, dat op 18 februari in Londen werd gepresenteerd als onderdeel van de viering van 75 jaar Formule 1. Ook in Monza zullen de coureurs en het teampersoneel zich, enkele uren voor de start van de race, voegen bij het management van de Formule 1, de FIA en Pirelli voor een feestelijke foto.
De compounds en de configuratie

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 1 start

Geen compound wijzigingen
Voor het komend F1-weekend zijn er geen wijzigingen in de compounds ten opzichte van vorig jaar, toen het circuit net was vernieuwd voor de Grand Prix van Italië op het Autodromo Nazionale di Monza. De C3 is de Hard, de C4 de Medium en de C5 de Soft. Twaalf maanden later zal het wegdek onvermijdelijk wat meer verouderd zijn, maar het is onwaarschijnlijk dat dit een significant effect zal hebben op de mogelijke strategieën op dit circuit, waar de auto's rijden in de laagste aerodynamische downforce-configuratie van het seizoen.

Meest populaire keuzes
De meest populaire keuzes voor de race zelf zullen waarschijnlijk de Hard en Medium zijn. Pirelli gaat ervan uit dat de korreligheid lager zal zijn dan vorig jaar, omdat de baan nu ingereden is. De tijd die verloren gaat in de pitstraat voor een bandenwissel is een van de langste van het seizoen, dus teams zullen proberen zo lang mogelijk te rijden en de degradatie onder controle te houden, met als doel om slechts één keer van band te wisselen.

Minimale downforce
Het is moeilijk om in te halen op Monza, voornamelijk vanwege de verminderde effectiviteit van de DRS, waarbij de auto's op minimale aerodynamische downforce-niveaus rijden. Ook dit neigt ertoe de balans te doen doorslaan in het voordeel van een one-stop-strategie. Aan de andere kant kan de temperatuur het tegenovergestelde effect hebben, aangezien september in de regio Lombardia soms nog aanvoelt als hartje zomer. Dit kan de bandenslijtage versnellen, waardoor een two-stop-strategie competitiever zou zijn.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 2 Pirelli

Opnieuw conservatieve aanpak?
14 coureurs kozen ervoor om op de Medium te starten, de rest koos voor een conservatievere aanpak met de harde band. Lance Stroll kwam drie keer binnen en de overige 18 finishers waren vrijwel gelijk verdeeld over één en twee pitstops. De drie coureurs op het podium startten allemaal op de C4. De winnaar, Charles Leclerc, stapte in ronde 15 over op de C3 en reed vervolgens door tot aan de zwart-wit geblokte vlag. Het McLaren-duo Oscar Piastri en Lando Norris, respectievelijk tweede en derde, stopten een tweede keer om het op te nemen tegen een andere set harde banden. De eerdergenoemde Stroll zou een strategie van twee stops volgen, waarbij hij alleen een laatste stop maakte voor zachte banden om het punt veilig te stellen dat te behalen viel door de snelste raceronde neer te zetten.

Graining was de belangrijkste factor bij het bepalen van de strategie, aangezien deze in de eerste stints behoorlijk significant was, voordat deze in de latere stints afnam. Dit betekende dat coureurs die voor één pitstop hadden gekozen, het bandengebruik konden verlengen zonder een al te hoge prijs te betalen qua prestaties.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 3 Pirelli

De hoogste gemiddelde racesnelheid
Het circuit van Monza heeft het record voor de hoogste gemiddelde racesnelheid, dankzij Michael Schumacher in een Ferrari met een snelheid van 247,586 km/u in 2003, en de hoogste gemiddelde snelheid van 264,362 km/u voor een kwalificatieronde, neergezet door Lewis Hamilton achter het stuur van een Mercedes in 2020. Vorig jaar ging pole naar Lando Norris met een gemiddelde snelheid van 263 km/u. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze locatie wereldwijd bekendstaat als de Temple of Speed.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 4

80% vol gas!
Het 5,793 kilometer lange circuit heeft 11 bochten en de coureurs brengen 80% van de ronde vol gas door, waarbij de auto's de laagste aerodynamische downforce van het seizoen gebruiken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. In deze context zijn stabiliteit bij het remmen en grip bij het uitkomen van de bochten essentieel, vooral bij chicanes zoals de Prima Variante en de Variante Ascari, waar de coureurs zeer snel snelheid moeten verliezen. Zijdelingse krachten spelen een rol bij de snelste bochten, zoals Biassono en de legendarische Parabolica, die nu een nieuwe naam heeft gekregen ter ere van Michele Alboreto.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 5

Verbeteringen publieke ruimtes
Nadat het circuit in 2024 volledig was vernieuwd, heeft Monza zich dit jaar geconcentreerd op verbeteringen aan de publieke ruimtes. Er zijn vierduizend zitplaatsen toegevoegd voor toeschouwers in de algemene kijkzones, zonder vaste tribuneplaatsen, terwijl de hospitality-ruimte boven de pits ook in capaciteit is uitgebreid. Daarom is het mediacentrum verplaatst naar een tijdelijke constructie met twee verdiepingen, met 400 zitplaatsen, naast de oude pitsgarages.
Remvertraging tot 5g!

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 6 Pirelli F1 banden

Zwaarste remweg op de kalender
De remweg voor de eerste chicane op Monza is een van de zwaarste op de Formule 1-kalender. Volgens gegevens van Brembo bereiken de auto's het rempunt rond de 337 km/u en ondergaan ze een directe vertraging van ongeveer 5 g, terwijl de auto's afremmen tot 89 km/u. Door hard op het pedaal te drukken, bedient de coureur de remklauwen die de koolstofschijven vastgrijpen. De kinetische energie die hierbij ontstaat, wordt snel omgezet in warmte, die ook wordt overgedragen op de banden. De vooras is de as die het zwaarst wordt belast tijdens het remmen, omdat deze de grootste vertraging opvangt. Het gebied waar de band de baan raakt, het zogenaamde "contactvlak", wordt kleiner door de camberhoek van de wielen, waardoor er compressie ontstaat die kan leiden tot een tijdelijke afplatting van het profiel van de band. Dit verhoogt de slijtage en kan de kans op blokkeren vergroten.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 7

"flat spot" en gripverlies
Blokkering treedt op wanneer de band stopt met draaien en over de baan schuurt. Hierdoor ontstaat een "flat spot" op het loopvlak, waardoor de band niet meer rond is. Dit leidt tot gripverlies, waardoor de auto te wijd door de bochten gaat. De coureur stuurt de bocht in, maar de auto blijft rechtdoor rijden, een fenomeen dat bekend staat als onderstuur. Onderstuur treedt aanzienlijk op wanneer de wielen blokkeren doordat de banden over het wegdek glijden en niet langer voldoende laterale krachten genereren om efficiënt te sturen.

Een bijzondere trofee
De drie coureurs die na afloop op het podium staan zullen, samen met de vertegenwoordiger van het winnende team, ook een zeer bijzondere trofee omhoog houden, die de naam "Chimera" draagt. Deze naam werd gegeven door Nico Vascellari, de Italiaanse kunstenaar die verantwoordelijk is voor de vijfde editie van het project van Pirelli en Pirelli HangarBicocca. Sinds 2021 is een Italiaanse kunstenaar belast met de creatie van een trofee voor de Italiaanse race, waarvan Pirelli titelsponsor is. Deze trofee combineert hedendaagse artistieke expressie, van traditionele kunstlocaties tot en met de circuits van de Formule 1. De eerste opdracht in 2021 werd gegeven aan Alice Ronchi, gevolgd in 2022 door Patrick Tuttofuoco, in 2023 door Ruth Beraha en in 2024 door Andrea Sala.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 8

Evolutie, metamorfose en verandering
Het thema mythologie en snelheid, dat in 2022 al aan bod kwam met "Tifone", wordt dit jaar voortgezet met "Chimera". De raadselachtige sculptuur van Vascellari verbeeldt de beweging van de drie snelste wezens in de lucht, in het water en op het land: respectievelijk de slechtvalk, de zeilvis en de cheeta. Hun individuele aerodynamica, gekoppeld aan de vleugels en klauwen van de vogel, de staart van de kat en de vin van de vis, komen samen om één fantasierijk wezen te creëren dat evolutie, metamorfose en verandering oproept. De trofeeën zijn gemaakt van aluminium, een lichtgewicht materiaal dat ook wordt gebruikt bij de productie van Formule 1-auto's. Het proces begint met een tweedimensionale tekening, die vervolgens wordt omgezet door middel van organische modellering en 3D-harsprinten, en culmineert in precisiegieten, een van de oudste beeldhouwtechnieken. Dit combineert ambachtelijk vakmanschap met zeer innovatieve methoden.

Een bron van inspiratie
"De verwijzing naar de dierenwereld in deze trofee komt voort uit de natuurlijke fascinatie van de mens ervoor, een instinctief gevoel dat onze grenzen van snelheid, vlucht en uithoudingsvermogen overstijgt en verlegt", legt Vascellari uit. Dieren zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. Toen ik de trofee ontwierp, dacht ik aan het moment waarop de coureur hem hoog boven zijn hoofd tilt: een symbolisch gebaar om de dierenwereld en de natuur boven ons te verheffen, in een poging het evenwicht te herstellen. Het is tevens een ode aan het vermogen van de natuur om een bron van inspiratie te zijn.

"Chimera" wordt onthuld in Monza tijdens de Pirelli Tyres Talk-sessie, uitsluitend voor de pers, in de Pirelli Hot Laps-garage (box 7) op vrijdag 5 september, direct na de eerste vrije training van de Formule 1. Naast de kunstenaar zijn Aldo Costa, Chief Technical Officer van Dallara Automobili, en Mario Isola, Pirelli Director of Motorsport, aanwezig.

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 9

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 10 Autodromo Nazionale Monza plattegrond bron monzanet.it

Verklaring nummers op bovenstaande circuitplattegrond:
- Centrale Tribune, nummer 1
- Tribunes Start-Finishlijn, nummer 2e 3f
- Linker tribune, nummer 4
- Zwembadtribune, nummer 5
- ABC Hogesnelheidstribune, nummer 6
- Externe Tribune Eerste Variatie AB, nummer 8
- Tweede Tribune Variant, nummer 9
- Roggia-tribune, nummer 10
- Ascari Tre-tribune, nummer 12
- Ascari Due-tribune, nummer 13
- Tribune “Vrienden van het circuit en het park” Vereniging, nummer 14
- Ascari Uno-tribune, nummer 15
- Ascari-tribune nummer, 16
- Tribune Uitgang Ascari ABC, nummer 18, 19, 20
- Parabolische zijtribune ABCDE, nummer 21
- Parabolica-tribune, nummer 22
- Interne parabolische tribune AB, nummer 23
- Vedano-tribune, nummer 24
- Stand voor gehandicapten, nummer 25
- ABC Rechtertribune, nummer 26
- Tribunes Start-Finishlijn, nummer 27D, 28C, 29B, 30°

Vanuit Utrecht is de afstand naar Monza 1.038,85km, dus je rijdt er ongeveer 12 uur over. Interesse? Je bent er van harte welkom!

Interessante Monza-statistieken
Dit is het 75e jaar dat Monza de Grand Prix van Italië organiseert als onderdeel van het Formule 1-wereldkampioenschap. Hoewel dit feitelijk de 76e Grand Prix van Italië is, werd de race slechts één jaar, in 1980, in Imola gehouden. Desondanks staat Monza bovenaan de lijst van circuits met de meeste Grands Prix, vóór Monaco en Silverstone.

Niet alleen delen twee van de grote sportcoureurs, Michael Schumacher en Lewis Hamilton, de top van de wereldkampioenschapstitels, ze zijn ook de meest succesvolle coureurs op Monza met elk vijf overwinningen. Beiden hebben acht podiumplaatsen op hun naam staan, terwijl de Engelsman met zeven ook de meeste polepositions heeft.

Met twintig overwinningen is Ferrari het meest succesvolle team, goed voor bijna een derde van alle Italiaanse races. Het voert de lijst aan voor polepositions (23) en podiumplaatsen (72). McLaren staat tweede in alle drie deze lijsten met 11 overwinningen, 12 polepositions en 31 podiumplaatsen.

Een andere interessante "Italiaanse" statistiek met betrekking tot Monza is dat het de enige raceoverwinning was voor een Ferrari-motor die niet in een in Maranello gebouwde auto was gemonteerd. Dat gebeurde in 2008 toen Sebastian Vettel een van de meest onverwachte overwinningen in de geschiedenis van de Formule 1 behaalde achter het stuur van een Toro Rosso. Sterker nog, het team uit Faenza zorgde 12 jaar later voor een nieuwe verrassing, toen het onder de naam AlphaTauri opnieuw in Monza won, met Pierre Gasly aan het stuur.

Forza GP Monza!
De Grand Prix van Italië heeft elf keer de uitslag van het wereldkampioenschap voor coureurs bepaald, in 1950, 1956, 1961, 1963, 1966, 1969, 1972, 1973, 1975, 1978 en 1979. Voor Jackie Stewart gebeurde het twee keer, de Schot werd gekroond in 1969 en 1973. Gaan we in het 75e jaar dat Monza de Grand Prix van Italië organiseert, ook zien dat Monza de uitslag van het Formule 1-wereldkampioenschap bepaald? Of blijft het bij een nieuwe verrassing^ Zondagavond weten we het.Forza GP Monza!

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 11 Tifosi

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 12 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 13 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 14 f1pressarea.pirelli.comFoto: f1pressarea.pirelli.com

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 15 F1 Monza © PeterVader#1 Max Verstappen - Red Bull

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 16 F1 Monza 2023 © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 17 F1 Monza  © PeterVader#16 Charles Leclerc - Ferrari

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 18 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 19 f1pressarea.pirelli.com
Foto: f1pressarea.pirelli.com

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 20 F1 Monza 2023 © PeterVader
#77 Valtteri Bottas - Alfa Romeo

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 21 F1 Monza 2023 © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 22 F1 Monza © PeterVader

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 23 Pirelli

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 24 F1 Monza 2023 © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 25 F1 Monza 2023 © PeterVader

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 26

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 26 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 27 F1 Monza 2023 © PeterVader

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 28

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 29 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 30 F1 Monza © PeterVader

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 31

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 32 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 33 F1 Monza 2023 © PeterVaderDe historische kombocht is er nog steeds, maar wordt niet meer gebruikt

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 34 Pirelli

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 35 F1 Monza © PeterVaderZo steil is de kombocht

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 2024 Foto 36 F1 Monza kombocht historie

Foto: archief Monza.it


Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 37 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 38 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 39 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 40 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 41 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1  Foto 42 F1 Monza © PeterVader

Autodromo Nazionale Monza Preview F1 Foto 43 F1 Monza © PeterVader

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 44 Max Verstappen Foto Red Bull Content Pool

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 45 Max Verstappen Foto Red Bull Content Pool

Jubileum in Monza 75e keer F1-race Foto 46 Monza circuit logo

Foto's: Peter Vader, Pirelli en Red Bull Content Pool tenzij anders vermeld



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS