Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota domineert de 1.000 Mijl van Sebring; Nicky Catsburg wint met Corvette + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 maart 2023 02:14

Toyota heeft met een één-twee de 1.000 Mijl van Sebring gewonnen. In het eerste uur nam het Japanse team het heft in handen en gaf de leiding niet meer uit handen. Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López mochten de hoogste trede van het podium beklimmen. Zowel Cadillac, Ferrari, Porsche en Peugeot konden niet in dezelfde ronde als de twee Toyota GR010 Hybrid eindigen. Waarbij de Peugeot 9X8 met startnummer 94 al vroegtijdig de wedstrijd verliet. Glickenhaus en Floyd Vanwall Racing Team konden eveneens in de LMH-klasse geen indruk maken.

1000 mile Sebring

Ferrari veraste Toyota nog met een pole position in de kwalificatie. In de race werd de pikorde door het Japanse team snel hersteld. In het eerste uur namen de twee Toyota GR010 Hybrid de leiding in de wedstrijd over op het moment dat Antonio Fuoco een pitstop maken die niet binnen het standaard patroon viel. Brendon Hartley pakte de leiding voor Kamui Kobayashi.

De leiding kwam echter in gevaar doordat Hartley kort nadat een full coure yellow werd afgegeven door de wedstrijdleiding. De Nieuwzeelander ging naar binnen, waardoor hij slechts vijf seconden brandstof kon meenemen en later opnieuw naar binnen moest toen de groene vlag weer gegeven om de pitstop af te ronden. Het zorgde er voor dat Kobayashi de leiding van Hartley kon overnemen. Later in de wedstrijd wisselden de teams weer van positie en kreeg de auto met het nummer 8 de leiding terug.

Later in de wedstrijd wisselden de twee Japanse auto’s weer van positie en daarmee kwam de auto met het nummer zeven weer aan de leiding en gaf dit tot het einde van de wedstrijd niet meer uit handen. Ferrari kon het tempo dat zij in de kwalificatie hadden gevonden niet behouden. Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen eindigden uiteindelijk op twee ronden achterstand met de Ferrari 499P. Daar achter volgde Cadillac als vierde gevolgd door de twee Porsches.

Halverwege de wedstrijd hadden de twee Toyota’s een minuut voorsprong op de rest van het veld in de LMH-klasse. Daarachter ontstond een mooi gevecht tussen Ferrari, Porsche en Cadillac. Halverwege de wedstrijd had Earl Bamber de leiding te pakken in de Cadillac V-Series.R, gevolgd door Kevin Estre in de Porsche en Nicklas Nielsen in de Ferrari.

Cadillac viel daarna echter terug, omdat Alex Lynn een drive-through-penalty voor een overtreding aan zijn broek kreeg tijdens de eerdere Full Course Yellow. Het gaf de derde plek aan Laurens Vanthoor.

LMP2
United Autosports leidde tot halverwege de wedstrijd, maar Josh Pierson viel stil op de baan, nadat een TV-camera loskwam in de auto. Het zorgde er voor dat David Beckmann de leiding kon overnemen in de wedstrijd met de auto van Hertz Team Jota. Achter Beckmann reed Mathieu Vaxivierre in de auto van Alpine op plek 2, gevolgd door de teamgenoot van Robin Frijns, Sean Geleal van Team WRT.

In de LMP2-klasse pakte de Prema Racing auto met het nummer 63 wel de leiding, maar zij moesten echter in de slotfase van de wedstrijd nog naar binnen voor extra brandstof, waardoor zij terugvielen. Daarmee kwam de leiding terug bij Jota-coureurs Will Stevens, Yifei Ye en David Beckmann en trokken zij de winst binnen. Robin Frijsn eindigde met zijn teamgenoten op een mooie derde plek met Team WRT. Bent Viscaal volgde in de auto van Prema Racing op positie negen in de LMP2-klasse.

GTE-Am
In de GTE-Am pakte Corvette Racing, van Nicky Catsburg, de leiding in de wedstrijd in de eerste helft van de race. Achter de Amerikaanse auto lag de Porsche van Dempsey-Proton Racing en de D’Station Racing Aston Martin op respectievelijk plek twee en drie. De dames van Iron Dames, die van pole position vertrokken kenden tegenslag, doordat Rahal Frey in bocht 1 het bodywerk aan de achterkant van de auto beschadigde. Door de herstelwerkzaamheden raakten zij daardoor een aantal ronden achterop.

In het verloop van de race gaf Corvette Racing de leiding niet meer uit handen, waarmee Nicky Catsburg direct zijn eerste winst van het seizoen in het FIA World Endurance Championship binnen heeft. Achter de Corvette C8.R eindigde de Porsche 911 RSR van Demspey Proton Racing op plek twee, gevolgd door de Ferrari van Kessel Racing.

Klik hier voor de volledige uitslag van de 1.000 Mijl van Sebring.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS